4 stycznia br. południowokoreańska agencja prasowa Yonhap poinformowała, że należący do rodzimych wojsk lotniczych (Daehanminguk Gong-gun, ROKAF) samolot wielozadaniowy Lockheed Martin F-35A Lightning II doznał podczas lotu ćwiczebnego awarii awioniki, w wyniku czego nie mógł wysunąć podwozia, przez co był zmuszony do awaryjnego lądowania bez niego. Pilot wyszedł bez szwanku. Było to pierwsze tego typu zdarzenie z udziałem samolotu 5. generacji tego typu na świecie.
Południowokoreański samolot wielozadaniowy F-35A Lightning doznał awarii awioniki, przez co był zmuszony do awaryjnego lądowania ze schowanym podwoziem / Zdjęcia: ROKAF
Do zdarzenia doszło 4 stycznia o godz. 12.51 czasu lokalnego w bazie lotniczej Seosan, leżącej w prowincji Chungcheong Południowy, na zachodzie kraju w odległości 151 km od Seulu. Wóz bojowy lotniskowej straży pożarnej zabezpieczył lądowanie awaryjne poprzez rozprowadzenie na pasie startowym specjalnego środka gaśniczego, który miał ograniczyć ryzyko pożaru, gdyby samolot ze schowanym podwoziem głównym i przednim, w wyniku tarcia kadłuba o nawierzchnię zapaliłby się.
Mimo faktu, że lądowanie zakończyło się szczęśliwie, nie doszło do pożaru, a pilot o własnych siłach wysiadł z kabiny, to nie poinformowano o szczegółach uszkodzeń kadłuba samolotu – ale nieoficjalnie nie są poważne. Nie są dostępne też zdjęcia czy nagrania wideo ze zdarzenia.
Zapewne szczegółowe informacje o tym będą dostępne po zakończeniu śledztwa, mającego wyjaśnić zdarzenie – prowadzą je wspólnie wojska lotnicze Republiki Korei oraz producent samolotu, amerykańska spółka Lockheed Martin. Zdecydowano też o tymczasowym zawieszeniu lotów wszystkich koreańskich F-35A.
Jak dotąd Koreańczycy odebrali ponad 30 z 40 zamówionych F-35A w ramach programu F-X III, na mocy pierwszej umowy z 24 września 2014 o wartości 7,3 bln KRW (24 mld zł). Pierwotnie dostawy miały zakończyć się w 2021. W grudniu 2017 podpisano aneks o wartości 3,3 mld USD (13 mld zł) na dostawę kolejnych 20 egzemplarzy – dostawy mają rozpocząć się po zakończeniu pierwszej umowy. Planowane jest też zamówienie 20 F-35B, czyli wariantu krótkiego startu i pionowego lądowania dla lotnictwa marynarki wojennej (Daehan-minguk Haegun) na potrzeby lekkiego lotniskowca o kryptonimie CVX (Hyundai zaprezentował koncepcję koreańskiego lotniskowca, Wsparcie koreańskich F-35A, Gotowość koreańskich F-35A, Seul chce więcej F-35, F-35B dla Korei?).