Przejdź do serwisu tematycznego

Hyundai zaprezentował koncepcję koreańskiego lotniskowca

Południowokoreańska spółka stoczniowa Hyundai Heavy Industries zaprezentowała swoją propozycję w programie lekkiego lotniskowca o kryptonimie CVX dla rodzimej marynarki wojennej.

Podczas odbywających się od 9 do 12 czerwca międzynarodowego salonu morskiego przemysłu obronnego MADEX 2021 w Pusan, południowokoreańska spółka stoczniowa Hyundai Heavy Industries (HHI) zaprezentowała swoją propozycję w programie lekkiego lotniskowca o kryptonimie CVX dla rodzimej marynarki wojennej (Daehan-minguk Haegun) (Prezentacja prototypu KF-21 Boramae).

Hyundai Heavy Industries zaprezentowała swoją propozycję w programie lekkiego lotniskowca o kryptonimie CVX dla południowokoreańskiej marynarki wojennej / Grafika: Hyundai Heavy Industries

HHI zaprezentowała makietę okrętu, podobnie jak kontroferent, czyli spółka Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME) – jednak jego wizualizacja, w przeciwieństwie do tego pierwszego była już wcześniej znana. HHI otrzymała środki na prace badawczo-rozwojowe od agencji ds. zakupów wojskowych DAPA (Defense Acquisition Program Administration) pod koniec 2019. 23 lutego br. DAPA informowała, że prace projektowe rozpoczną się w przyszłym roku, na co zarezerwowano 2,3 bln KRW (7,7 mld zł). Budowa okrętu miałaby zakończyć się do 2033 (Prace nad koreańskim lotniskowcem w 2022).

Podobnie jak w propozycji DSME, koncepcja HHI oferuje dwie nadbudówki (wyspy) w układzie zbliżonym do brytyjskich okrętów typu Queen Elizabeth. W dziobowej mieściłoby się dowództwo okrętu, a w rufowej – grupy lotniczej. Różnicą w porównaniu z konkurencją jest zastosowanie, ponownie tak jak w okrętach brytyjskich, rampy startowej typu ski-jump. Według przedstawicieli HHI obecnych na MADEX 2021, ich lotniskowiec miałby 259 m długości, 61 m szerokości (pokład lotniczy) i wyporność pełną około 45 000 t. Dla porównania, wspomniany typ Queen Elizabeth ma 280 m długości, 73 m szerokości i 65 000 t wyporności. Model był prezentowany z makietami samolotów krótkiego startu i pionowego lądowania F-35B Lightning II (maksymalnie około 20 egzemplarzy), a także śmigłowcami szturmowymi AH-1Z Viper, wielozadaniowymi rodziny SH/MH-60 i AW101. Co ciekawe, śmigłowce Bella były oferowane w ostatnim czasie południowokoreańskiemu korpusowi morskiemu, ale propozycja została odrzucona (AH-1Z Viper oferowane Korei Płd., Seul chce więcej F-35, F-35B dla Korei?).

W części rufowej znajduje się miejsce dla niewielkich, bezzałogowych statków latających pionowego startu i lądowania, a także bezzałogowych pojazdów podwodnych/nawodnych. Przenoszenie statków powietrznych z hangaru na pokład ma odbywać się za pomocą dwóch wind po obu stronach burt, z których jedna została rozmieszczona pomiędzy nadbudówkami.

Konkurencyjna propozycja od Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering była już wcześniej znana / Grafika: DSME

Z kolei propozycja DSME to okręt o długości kadłuba 262 m, szerokości pokładu lotniczego 45,7 m oraz wyporności pełnej również około 45 000 t. Okręt przyjąłby maksymalnie 16 F-35B (w tym 12 w hangarze) i 6 średnich śmigłowców. Dwie windy umieszczono na sterburcie. Co ciekawe, podczas MADEX 2021, spółka ta podpisała protokół ustaleń (MoU, Memorandum od Undestandings) z włoską Fincantieri – Cantieri Navali Italiani na transfer technologii zbudowanego dla włoskiej marynarki wojennej (Marina Militare) wielozadaniowego śmigłowcowca desantowego Trieste (L9890), który wejdzie do służby w przyszłym roku (Wodowanie Trieste).

Obie propozycje, zarówno HHI, jak i DSME swoją wielkością wpisują się w koncepcję lekkiego lotniskowca, ujawnioną przez agencję DAPA w październiku 2019 – o wyporności standardowej 33,8 tys. t i pełnej 41,5 tys. t. Druga, określa jednak możliwość budowy średniego lotniskowca o wyporności standardowej 53,7 tys. t i pełnej 71,4 tys. t. Warto dodać, że DAPA, jeszcze w lipcu 2019, zakładała konieczność pozyskania dużego okrętu desantowego, który otrzymał kryptonim LPH-II (potem jako LPX-II) o wyporności 30 tys. t. Ostatecznie zdecydowano się na kontynuowanie prac nad większą jednostką (Korea zainteresowana lotniskowcem, Korea zbuduje duży okręt desantowy).

Obecnie, Daehan-minguk Haegun dysponuje dwoma okrętami desantowymi typu Dokdo: ROKS Dokdo (LPH-6111) od 2007 i Marado (LPH-6112), który przechodzi próby odbiorcze, o długości 199 m, szerokości 31 m i wyporności 18,8 tys. t. Wprowadzenie lekkiego lub średniego lotniskowca będzie znacznym wzmocnieniem siły uderzeniowej tego państwa.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

X