12 października Choi Jae-sung z Komisji Obrony Narodowej Zgromadzenia Narodowego ds. Marynarki Wojennej i Wojsk Lotniczych zaprezentował koncepcję budowy pierwszego południowokoreańskiego lotniskowca. Pod uwagę brane są warianty w dwóch klasach: lekkiej lub średniej.
Marynarka Wojenna Republiki Korei będzie dysponować w najbliższym czasie dwoma okrętami desantowymi typu Dokdo o wyporności do 18,8 tys. t. W planach jest budowa nowej jednostki LPH-II, która będzie wypierać ok. 30 tys. t. Koncepcja budowy lotniskowców ma związek z narastającymi zagrożeniami ze strony sąsiadów, przede wszystkim Korei Północnej i Chin / Zdjęcie: US Navy
Choi Jae-sung z rządzącej w Korei Południowej Partii Demokratycznej zaprezentował dwie brane pod uwagę koncepcję. Na okręcie w obydwu wariantach ma być zabudowany system katapult i lin hamujących (Catapult Assisted Take Off But Arrested Recovery, CATOBAR).
Dwie koncepcje lotniskowca różnią się głównie wymiarami (a co za tym idzie ilością przenoszonych samolotów) oraz układem nadbudówek / Grafika: Choi Jae-sung
W wersji lekkiej lotniskowiec miałby długość 238 m, szerokość 62 m i wysokość 28 m. Wyporność standardowa wynosiłaby 33,8 tys. t, a pełna 41,5 tys. t. Okręt przenosiłby 12 samolotów F-35 i 8 śmigłowców. Załoga liczyłaby 720 oficerów i marynarzy, z czego 320 ze skrzydła lotniczego. Koszt budowy oszacowano na 3,1 mld KRW (10,14 mld zł). Co ciekawe, okręt desantowy LPH-II również ma charakteryzować się wypornością ok. 30 tys. t (Chiński śmigłowcowiec typu 075 zwodowany, 2019-09-25).
Średni lotniskowiec miałby 298 m długości, 75 m szerokości i 29 m wysokości. Wyporność standardową oszacowano na 53,7 tys. t, natomiast pełną na 71,4 tys. t. Okręt miałby zabierać 32 samoloty F-35C i 8 śmigłowców. Załoga składałaby się z 1340 osób, w tym 640 ze skrzydła lotniczego. Koszt budowy oszacowano na 5,4 mld KRW (17,67 mld zł). Zgodnie z koncepcją otrzymałby dwie nadbudówki, podobnie jak brytyjskie okręty typu Queen Elizabeth. W dziobowej mieściłoby się dowództwo okrętu, a w rufowej – grupy lotniczej (Prince of Wales wyszedł w morze, 2019-09-20).
Zasadność budowy lotniskowca analizowano podczas debaty dotyczącej opracowania dużego okrętu desantowego LPH-II w lipcu 2019. Ostatecznie zdecydowano, że budowa klasycznego okrętu lotniczego zostanie odłożona w czasie, a jego ewentualne wejście do służby nie nastąpi przed 2033 (Korea zbuduje duży okręt desantowy, 2019-07-23).
Analiza
W przypadku zamówienia okrętu z klasycznym pokładem startowym (wyposażonym w katapulty i liny hamujące) logicznym byłby zakup F-35C a więc odmiany rozwijanej na potrzeby amerykańskien marynarki wojennej. Są to samoloty o powiększonyej powierzchni skrzydeł i stateczników oraz wyposażone w hak hamujący. Dzięki temu moga wykonywać klasyczne starty i lądowania na pokładach lotniczych.
10 października agencja DAPA (Defense Acquisition Program Administration) poinformowała o planach zakupu 20 samolotów F-35 w ramach drugiego etapu programu F-X III. Jak dotąd zamówiono 40 konwencjonalnych F-35A, natomiast najnowszy komunikat nie precyzuje która została wybrana w drugiej transzy. Wcześniej brano pod uwagę zakup F-35B, w związku z planami dostosowania okrętów desantowych typu Dokdo do ich przenoszenia (Seul chce więcej F-35, 2019-10-11).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.