23 lutego południowokoreańska agencja ds. zakupów wojskowych DAPA (Defense Acquisition Program Administration) poinformowała, że prace projektowe nad lekkim lotniskowcem o kryptonimie CVX rozpoczną się w przyszłym roku. Zielone światło w tej sprawie dał działający przy agencji DAPA komitet DAPPC (Defense Acquisition Program Promotion Committee). 

Południowokoreańska agencja ds. zakupów wojskowych DAPA poinformowała, że prace projektowe nad lekkim lotniskowcem o kryptonimie CVX rozpoczną się w przyszłym roku / Grafika: Daehan Minguk Haegun

Południowokoreańska agencja ds. zakupów wojskowych DAPA poinformowała, że prace projektowe nad lekkim lotniskowcem o kryptonimie CVX rozpoczną się w przyszłym roku / Grafika: Daehan Minguk Haegun

Na ten cel zarezerwowano początkowo środki finansowe w wysokości 2,3 bln KRW (7,705 mld zł), a budowa okrętu ma zakończyć się do 2033. Według agencji DAPA całkowite koszty budowy okrętu zostaną doszacowane i zweryfikowane po zakończeniu studium wykonalności projektu (Pocisk przeciwokrętowy dla KF-X, 2021-02-17).

W lipcu 2019 zakładano budowę nowego, dużego okrętu desantowego, który otrzymał kryptonim LPH-II (potem jako LPX-II) o wyporności 30 tys. t. Jednak już w październiku tego samego roku poinformowano o dwóch koncepcjach lotniskowców – lekkiego o wyporności standardowej 33,8 tys. t i pełnej 41,5 tys. t oraz średniego o wyporności standardowej 53,7 tys. t i pełnej 71,4 tys. t, zamiast okrętu desantowego (Korea zainteresowana lotniskowcem, 2019-10-15; Korea zbuduje duży okręt desantowy, 2019-07-23).

3 stycznia DAPA zaprezentowała wizualizację wybranej wstępnie koncepcji. Zakłada ona dwie nadbudówki (wyspy) w układzie zbliżonym do brytyjskich okrętów typu Queen Elizabeth. W dziobowej mieściłoby się dowództwo okrętu, a w rufowej – grupy lotniczej. Okręt otrzymałby płaski pokład bez rampy typu ski-jump jak w okrętach brytyjskich. Na wizualizacji zaprezentowano także skrzydło lotnicze złożone ze statków powietrznych, wizualnie podobnych do samolotów wielozadaniowych krótkiego startu i pionowego lądowania F-35B Lightning II i morskich śmigłowców wielozadaniowych MH-60R Seahawk (Wsparcie koreańskich F-35A, 2020-04-13).

Zaznaczono jednak, że zaprezentowana koncepcja może zostać poddana dalszej rewizji podczas wstępnych i szczegółowych etapów projektowania. Jak podkreśla DAPA, budowa okrętu tej klasy ma na celu zabezpieczenie interesów Republiki Korei, powstrzymanie prowokacji na spornych wodach i szybką reakcję na zróżnicowane zagrożenia morskie (Cavour rozpocznie próby z F-35B, 2021-02-01).

10 października 2019 agencja DAPA informowała o planach zakupu 20 samolotów F-35 Lightning II w ramach drugiego etapu programu F-X III. Chociaż typ samolotu pokładowego nie został jeszcze formalnie wybrany to w sierpniu 2020 agencja prasowa Yonhap informowała, że będzie to prawdopodobnie F-35B, który jako jedyny ma spełniać wymogi operacyjne marynarki wojennej (Daehan Minguk Haegun) (Seul chce więcej F-35, 2019-10-11).

Warto nadmienić, że już w 2018 brano pod uwagę ten samolot, który byłby przenoszony przez dostosowane do tego okręty desantowe typu Dokdo: ROKS Dokdo (LPH-6111) i Marado (LPH-6112) o wyporności 18,8 tys. t. Szesnaście F-35B miał też przenosić okręt desantowy LPH-II/LPX-II, zgodnie z wcześniejszymi planami (F-35B dla Korei?, 2018-08-21).