19 września w godzinach popołudniowych czasu lokalnego, ze stoczni BAE Systems Govan w Rosyth w Szkocji po raz pierwszy wyszedł w morze drugi brytyjski lotniskowiec, przyszły HMS Prince of Wales (R09), typu Queen Elizabeth. Stępkę pod okręt położono 26 maja 2011, a wodowanie techniczne nastąpiło 21 grudnia 2017. Okręt, którego budowa była zagrożona do 2014 z powodu cięć budżetowych, wejdzie do służby w Royal Navy w 2020. Według harmonogramu z 2016, lotniskowiec miał pierwotnie wyruszyć na próby w maju 2019 (Arrowhead 140 jako typ 31e?, 2019-08-26).

 Dowódcą przyszłego lotniskowca Royal Navy jest kapt. Darren Houston, który był oficerem wykonawczym na bliźniaczym HMS Queen Elizabeth i był na jego pokładzie, kiedy po raz pierwszy wyszedł w morze w czerwcu 2017. Według raportu Komisji Rachunków Publicznych (Public Accounts Committee) z 2018 koszt całkowity budowy obu lotniskowców wyniósł 6,212 mld GBP (30,6 mld zł) / Zdjęcie: The Aircraft Carrier Alliance

Dowódcą przyszłego lotniskowca Royal Navy jest kapt. Darren Houston, który był oficerem wykonawczym na bliźniaczym HMS Queen Elizabeth i był na jego pokładzie, kiedy po raz pierwszy wyszedł w morze w czerwcu 2017. Według raportu Komisji Rachunków Publicznych (Public Accounts Committee) z 2018 koszt całkowity budowy obu lotniskowców wyniósł 6,212 mld GBP (30,6 mld zł) / Zdjęcie: The Aircraft Carrier Alliance

Jednostka opuściła basen portowy przy pomocy dziewięciu holowników i stanął na kotwicy w porcie w celu przetestowania zespołu napędowego i różnych prób związanych z podstawowymi systemami pokładowymi. Następnie wraz z odpływem, który jest oczekiwany 21 września, przejdzie pod mostem Forth Bridge nad zatoką Firth of Forth i wyruszy w pierwszy rejs. Dokładna długość rejsu nie została określona z góry, ale wyniesie on prawdopodobnie 8 tygodni i okręt nie powróci do stoczni przed końcem listopada. Następnie po raz pierwszy wejdzie do swojego przyszłego portu macierzystego HMNB Portsmouth.

Pomimo czteromiesięcznego opóźnienia prace wykończeniowe i tak przebiegły szybciej, niż w przypadku bliźniaczego HMS Queen Elizabeth (R08), który obecnie znajduje się po raz drugi u wybrzeży USA, gdzie trwają kolejne próby. Niewykluczone zatem, że gdy pierwszy lotniskowiec będzie powracał do kraju, spotka się na pełnym morzu z HMS Prince of Wales. W przypadku prób tego drugiego zostanie prawdopodobnie wykorzystane doświadczenie z pierwszą jednostką, aby osiągnąć szybszy postęp w wielu obszarach. Pełna gotowość operacyjna ma zostać osiągnięta w 2026 (F-35B na HMS Queen Elizabeth, 2018-10-01).

Posiadanie dwóch lotniskowców pozwoli Royal Navy na utrzymywanie jednego z nich w pełnej gotowości operacyjnej na czas przeglądu i prac remontowych przy drugim. Brytyjska Admiralicja chciałaby także otrzymać trzeci okręt, ale nie jest to możliwe z powodu ograniczeń budżetowych. Mimo to nawet takiego komfortu w Europie nie ma francuska marynarka wojenna (Marine Nationale), która w listopadzie 2018 odebrała swój jedyny atomowy lotniskowiec FS Charles de Gaulle (R 91) po 18-miesięcznym remoncie, połączonym z modernizacją (Mid Life Upgreade). Dlatego też w programie opracowania jego następcy, PA NG (Porte-Avions de Nouvelle Génération), nie wyklucza się budowy dwóch lotniskowców, być może wspólnie z Niemcami (Charles de Gaulle po modernizacji, 2018-11-09; Niemcy proponują euro-lotniskowiec?, 2019-03-12).

HMS Prince of Wales ma 280 m długości, 39 m szerokości na linii wody i 73 m w najszerszym miejscu pokładu lotniczego, 11 m zanurzenia oraz 65 000 t pełnej wyporności. Dwie turbiny gazowe Rolls-Royce Marine Trent MT30 o mocy 36 MW (48 000 KM) każda, wraz z czterema morskimi silnikami wysokoprężnymi Wärtsilä 38, w tym dwoma 12V38 o mocy 8,7 MW (11 700 KM) i dwoma 16V38 o mocy 11,6 MW (15 600 KM) oraz cztery silniki elektryczne GE Power Conversion Induction Motors (20 MW każdy) zapewniają prędkość maksymalną do 25 w. oraz zasięg do 10 000 mil morskich (Queen Elizabeth oferowany Indiom, 2019-04-04).

Załogę ma stanowić docelowo 1600 oficerów i marynarzy, w tym 679 osób personelu lotniczego. Ponadto, istnieje możliwość zaokrętowania od 250 do 900 żołnierzy piechoty morskiej. Skrzydło lotnicze może stanowić maksymalnie ponad 70 statków powietrznych, ale w praktyce będzie to 40-50 samolotów wielozadaniowych pionowego startu i krótkiego lądowania F-35B Lightning II oraz śmigłowców Boeing Chinook, AgustaWestland Apache, Merlin HM2/HC4, Wildcat AH1/HMA2 oraz Merlin Crowsnest AEW (Amerykańskie F-35 na Queen Elizabeth, 2019-02-14).