20 września w rosyjskiej Stoczni Admiralicji w Sankt Petersburgu odbyła się uroczystość wodowania technicznego drugiego konwencjonalnego okrętu podwodnego proj. 677 Łada, B-586 Kronsztadt. Okręt, będący pierwszym seryjnym egzemplarzem, otrzymał pewne modyfikacje w porównaniu z prototypem.

Okręty podwodne proj. 677 Łada są pierwszymi w Rosji, wyposażonymi w hybrydowy napęd niezależny od powietrza (AIP).

Okręty podwodne proj. 677 Łada są pierwszymi w Rosji, wyposażonymi w hybrydowy napęd niezależny od powietrza (AIP).

Stępkę pod B-586 położono 28 lipca 2005. Jednak w związku z wprowadzeniem do linii 8 maja 2010 prototypowego B-585 Sankt Pietierburg, stwierdzono konieczność wprowadzenia modyfikacji w seryjnych okrętach. Budowę B-586 wznowiono 9 lipca 2013, po zaaprobowaniu zmian. 19 marca 2015 położono stępkę pod trzeci okręt, B-587 Wielikie Łuki (pierwotnie położono stępkę 10 listopada 2006 pod jednostkę jako B-587 Siewastopol, ale po modyfikacjach powtórzono ceremonię). Oba seryjne okręty mają zostać przekazane Marynarce Wojennej Rosji (WMF) w latach 2019 i 2021 (Admirał Gorszkow wszedł do służby, 2018-08-01).

Projekt 677 Łada powstał w Centralnym Biurze Konstrukcyjnym (CBK) Rubin w Sankt Petersburgu jako rozwinięcie jednostek proj. 636 Warszawianka, określanych w Rosji mianem czwartej generacji. Pierwotnie planowano wprowadzenie do linii dziewięciu okrętów, później zamówienie zredukowano do pięciu. Podpisanie kontraktów na kolejne jednostki zaplanowano w 2019.

Główne uzbrojenie mają stanowić pociski manewrujące z rodziny Kalibr do atakowania celów naziemnych, a także torpedy i pociski przeciwokrętowe. /Zdjęcie: Marynarka Wojenna Rosji

Główne uzbrojenie mają stanowić pociski manewrujące z rodziny Kalibr do atakowania celów naziemnych, a także torpedy i pociski przeciwokrętowe. /Zdjęcie: Marynarka Wojenna Rosji

W porównaniu z poprzednikami, okręty mają być wyposażone w cichszy, hybrydowy napęd niezależny od powietrza (AIP), zasilany silnikiem elektrycznym o mocy 2700 KM (2013 kW) i ogniwami wodorowymi, zapewniający im prędkość do 21 węzłów. Ponadto, mają być wyposażone w zautomatyzowany system kierowania uzbrojeniem Litij, nowy sonar oraz powłoki wyciszającą i antykorozyjną. Prototyp otrzymał napęd typu AIP w 2016, a jednostki seryjne miały być w niego wyposażone od początku. W planach jest rozwijanie projektu Kalina, który ma wykorzystywać doświadczenie zdobyte przy napędzie typu AIP, napęd ma również zostać zastosowany na najnowszych jednostkach ulepszonego projektu 636.3 (Rosja rezygnuje z projektu 955B Boriej-B, 2018-05-23).

Okręty mają po 68 m długości, 7,1 m szerokości, 6,1 m wysokości (bez uwzględnienia kiosku) i 2650 t wyporności. Zasięg wynosi 6000 mil morskich. Głównym uzbrojeniem ma być 10 rakietowych pocisków manewrujących 3M-54 Kalibr-PŁ (w kodzie DIA/NATO SS-N-27A Sizzler) z rodziny Klub-N o zasięgu 1,5-2,5 tys. km. Pociski tego typu, przeznaczono do atakowania celów naziemnych, są obecnie przenoszone także przez okręty podwodne proj. 636 Warszawianka, 971 Szczuka-B i 885/885M Jasień. Łada jest wyposażona w sześć wyrzutni 533-mm torped (z zapasem dla 18 torped lub pocisków przeciwokrętowych RPK-6M Wodospad). Zanurzenie wynosi 300 m, autonomiczność do 45 dni, a załoga 35 oficerów i marynarzy. Zmodyfikowany projekt 1650 Amur jest oferowany na eksport (Remont Admirała Kuzniecowa, 2018-04-25).