Przejdź do serwisu tematycznego

Pierwsze strzelanie F-15EX

W ramach kontynuacji prób operacyjnych, jeden z dwóch nowych amerykańskich samolotów wielozadaniowych F-15EX Eagle II po raz pierwszy przeprowadził strzelanie rakietowe.

31 stycznia br. służba prasowa amerykańskiego Dowództwa Lotnictwa Bojowego (Air Combat Command, ACC) poinformowała, że nad wodami Zatoki Meksykańskiej (Eglin-Gulf Test and Training Range), w ramach kontynuacji prób operacyjnych, jeden z dwóch nowych amerykańskich samolotów wielozadaniowych Boeing F-15EX Eagle II po raz pierwszy przeprowadził strzelanie rakietowe.

W ramach kontynuacji prób operacyjnych, jeden z dwóch nowych amerykańskich samolotów wielozadaniowych F-15EX Eagle II po raz pierwszy przeprowadził strzelanie rakietowe / Zdjęcie: Tech. Sgt. John Raven, USAF

Zgodnie z opublikowaną informacją, 25 stycznia br. F-15EX Eagle II z załogą z 40. Eskadry Doświadczalnej USAF z bazy lotniczej Eglin na Florydzie za pomocą aktywnie naprowadzanego radarem pocisku rakietowego średniego zasięgu klasy powietrze-powietrze AIM-120D AMRAAM (Advanced Medium-Range Air-to-Air Missile) zestrzelił bezzałogowy cel Composite Engineering BQM-167A Skeeter z jednostki Combat Archer 53. Skrzydła Myśliwskiego USAF, który wystartował z bazy lotniczej Tyndall na Florydzie. Do namierzenia i śledzenia celu oraz wstępnego naprowadzenia pocisku rakietowego użyto pokładowych czujników, w tym stacji radiolokacyjnej AN/APG-82(V)1, wcześniej oznaczonej jako AN/APG-63(V)4 (Wielomiliardowa umowa na radary do F-15E/EX).

Colton Myers, kierownik projektu testów F-15EX z Operational Flight Program Combined Test Force podkreślił, że była to zarazem kompleksowa weryfikacja całego systemu uzbrojenia samolotu, która utoruje drogę do realizacji bardziej złożonych scenariuszy w najbliższej przyszłości. Za sterami samolotu siedział mjr Benjamin Naumann, la którego było to pierwsze strzelanie rakietowe z pokładu F-15.

Zdjęcie: 1st Lt. Lindsey Heflin, USAF

Testy nowo wyprodukowanych F-15EX rozpoczęły się od udziału w ćwiczeniu Northern Edge 21 (3-14 maja 2021), zaledwie dwa miesiące po ich dostarczeniu zamawiającemu (w marcu i kwietniu 2021), a następnie zrealizowano próby operacyjne w bazie lotniczej Nellis w Nevadzie, w kooperacji wraz ze starszymi wielozadaniowymi F-15E Strike Eagle i przewagi powietrznej F-15C Eagle (18-25 października 2021) (Próby operacyjne F-15EX Eagle II, Pierwszy F-15EX w USAF).

Warto dodać, że w marcu 2021 nad Zatoką Meksykańską samolot F-15C, za pomocą pocisku AIM-120D, zestrzelił BQM-167A na rekordowym dystansie dla tego pocisku, choć niestety nie poinformowano o jego dokładnej wartości. Oficjalne dane na ten temat nie są jawne, ale według specjalistów, w zależności od pułapu wystrzelenia, maksymalny zasięg lotu pocisku waha się od około 120 do 160 km (około 75-100 mil).

F-15EX Eagle II ma udźwig 13 381 kg (do 12 pocisków rakietowych różnej klasy), jest napędzany dwoma silnikami turbowentylatorowymi General Electric F110-GE-129 (dotychczas amerykańskie F-15 napędzają Pratt & Whitney F100-PW-220), a w kabinie umieszczono komputer misji Advanced Display Core Processor II (ADCPII), który był testowany od 2016. Komputer ma wykonywać 87 mld operacji/sekundę. Samolot wyposażono także w nowy, cyfrowy system walki radioelektronicznej EPAWSS (Eagle Passive/Active Warning and Survivability System) (Produkcja seryjna systemu walki radioelektronicznej EPAWSS).

Zdjęcie: Tech. Sgt. John Raven, USAF

Oczekuje się, że do końca 2023 Boeing dostarczy USAF pozostałe sześć egzemplarzy F-15EX Eagle II, zamówionych w ramach I partii produkcyjnej 13 lipca 2020. USAF planują zakup łącznie 76 samolotów F-15EX w ramach pięcioletniego Future Years Defense Program. W dalszej kolejności może zostać zakupionych 68 kolejnych egzemplarzy – łącznie będą to 144 samoloty w miejsce najstarszych F-15C/D Eagle (z lat 1979-1985) (Produkcja F-15EX dla USAF).

Samoloty, zbudowane w ramach 2. i 3. serii produkcyjnej w latach 2024 i 2025, mają trafić do dziewięciu eskadr: trzech USAF (pierwszą operacyjną będzie 123. Eskadra) i sześciu lotnictwa Gwardii Narodowej, rozlokowanych na Florydzie i w Oregonie (173. Skrzydła Gwardii w bazie Kingsley Field oraz 142. Skrzydła w Portland). Nie można wykluczyć kolejnych zakupów F-15EX, gdyż rozważa się stopniowe zastępowanie nimi także nowszych, wielozadaniowych F-15E Strike Eagle (Katarski F-15QA Ababil zaprezentowany).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X