Przejdź do serwisu tematycznego

Wielomiliardowa umowa na radary do F-15E/EX

Departament Obrony USA podpisał 15-letnią umowę z Raytheonem o wartości 3,12 mld dolarów na dostawę radiolokatorów AN/APG-82(V)1, przeznaczonych do rodziny samolotów wielozadaniowych F-15E/EX.

9 czerwca Departament Obrony USA podpisał 15-letnią umowę z Raytheon Technologies o wartości 3 120 000 000 USD (11,46 mld zł) na dostawę radiolokatorów AN/APG-82(V)1, przeznaczonych do rodziny samolotów wielozadaniowych F-15E Eagle/F-15EX Eagle II (Produkcja seryjna systemu walki radioelektronicznej EPAWSS).

Umowa ramowa w ramach programu F-15 Radar Eagle Vision obejmuje produkcję, modernizację i wsparcie systemu radiolokacyjnego F-15 APG-82 – będzie realizowana z terminem do 8 czerwca 2036. Co istotne, umowa nie przewiduje sprzedaży radiolokatorów użytkowników eksportowym procedurą FMS (Foreign Military Sales), ale zezwala na zawarcie odpowiedniego aneksu w tej sprawie, z zastrzeżeniem zakupu z wyłącznego źródła.

W ramach zawartej umowy, podpisano pierwszy aneks o wartości 471 662 USD (1,7 mln zł), finansowany ze środków budżetu obronnego NDAA na rok fiskalny 2021 (upływa on 30 września br. – przyp. red.). Bezpośrednim zleceniodawcą jest biuro zamówień F-15 Division Contracts Branch z bazy lotniczej Wright-Patterson w stanie Ohio.

Radiolokatory wejdą na wyposażenie nowo zamawianych przez amerykańskie wojska lotnicze (US Air Force, USAF) najnowszych F-15EX Eagle II (obecnie planuje się zakup 144 egzemplarzy; na chwilę obecną Boeing został zobowiązany do dostarczenia 20 z nich) i trwającej modernizacji F-15E Strike Eagle, gdzie zastępują radary AN/APG-70 z dopplerowskim mechanicznym skanowaniem (Pierwszy F-15EX w USAF).

Jeśli chodzi o ewentualną kwestię sprzedaży procedurą FMS, to radiolokatory wyprodukowane w ramach powyższej umowy mogą trafić do Izraela, który planuje w przyszłości zamówić 25 samolotów F-15AI Advanced Eagle o zwiększonym udźwigu (planowana jest też modernizacja F-15I Ra’am) czy Japonii, modernizującej 98 samolotów przewagi powietrznej F-15J/DJ Kai do standardu F-15JSI (Japanese Super Interceptor). Nie można wykluczyć kolejnych użytkowników tych samolotów: są one oferowane Indiom i Indonezji, choć w przypadku tego drugiego prawdopodobnie nie dojdzie do transakcji – według najnowszych doniesień rząd w Dżakarcie jest skłonny zakupić francuskie Dassault Rafale (Media: Rafale dla Szwajcarii i Indonezji?, Izrael zgodził się na zakup amerykańskiego uzbrojenia, Boeing i MHI zmodernizują F-15J).

Stacje radiolokacyjne AN/APG-82(V)1, wcześniej oznaczone jako AN/APG-63(V)4, zostały opracowane na zlecenie USAF w ramach programu modernizacyjnego RMP (Radar Modernization Program) i są produkowane seryjnie od 2008 (Raytheon wygrał pierwszy przetarg w tej sprawie w listopadzie 2007). Zostały one wyposażone w antenę z aktywnym skanowaniem elektronicznym AESA (Active Electronically Scanned Array). W stacji konstrukcji wykorzystano komponenty radarów AN/APG-79 oraz AN/APG-63(V)3, a także zintegrowano nowy układ chłodzenia oraz filtry RFTF (Radio Frequency Tunable Filters).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X