2 marca spółka BAE Systems poinformowała o podpisaniu umowy o wartości 58 mln USD (217,97 mln zł) z Departamentem Obrony USA na uruchomienie produkcji małoseryjnej (LRIP, Low-Rate Initial Production) nowego, cyfrowego systemu walki radioelektronicznej EPAWSS (Eagle Passive/Active Warning and Survivability System) dla samolotów wielozadaniowych F-15E Strike Eagle i F-15EX Advanced Eagle, należących do amerykańskich wojsk lotniczych (US Air Force, USAF). Partnerem strategicznym w programie jest spółka Boeing, zajmująca się integracją systemu z samolotami.

Spółka BAE Systems otrzymała środki od Departament Obrony USA na uruchomienie produkcji małoseryjnej nowego, cyfrowego systemu walki radioelektronicznej EPAWSS dla samolotów wielozadaniowych F-15E/EX / Zdjęcie: BAE Systems

Spółka BAE Systems otrzymała środki od Departament Obrony USA na uruchomienie produkcji małoseryjnej nowego, cyfrowego systemu walki radioelektronicznej EPAWSS dla samolotów wielozadaniowych F-15E/EX / Zdjęcie: BAE Systems

Zgoda zamawiającego na rozpoczęcie produkcji nastąpiła po zakończeniu serii rygorystycznych prób w locie, testów na ziemi i demonstracji technologii w ramach etapu badawczo-rozwojowego (Engineering and Manufacturing Development, EMD). W czasie tej fazy, nastąpiła aktualizacja oprogramowania, oferująca nowe możliwości geolokalizacji i identyfikacji zagrożeń powietrznych, którego wdrożenie zrealizowano w laboratorium USAF IDAL (Integrated Demonstrations and Applications Laboratory) w bazie lotniczej Wright-Patterson w stanie Ohio.

Co istotne, przewidując otrzymanie zgodny na przejście z fazy EMD do LRIP, spółka BAE Systems zainwestowała ponad 100 mln USD (376 mln zł) w nowe laboratoria i zakłady produkcyjne systemów walki radioelektronicznej (WRE) w USA.

Wcześniej, 31 grudnia odpowiednia umowa produkcyjna o wartości 189 mln USD (710,3 mln zł) została zawarta między Boeingiem a Departamentem Obrony.

Analiza
Boeing został głównym wykonawcą integracji wartego pierwotnie prawie 4,3 mld USD (16,16 mld zł) programu 1 października 2015, który miał objąć modyfikację 196 F-15C i 217 F-15E, zastępując obecnie używany system Northrop Grumman AN/ALQ-135 TEWS (Tactical Electronic Warfare Suite). Budżet środków na wdrożenie EPAWSS wynosił 876 mln USD (3,29 mld zł) na badania, rozwój, testy i ocenę operacyjną oraz 3,4 mld USD (12,78 mld zł) na zakupy.

Jednak zgodnie z odtajnionym raportem Głównego Inspektora Departamentu Obrony (Inspector General, U.S. Department of Defense) z 21 maja 2018, anulowano integrację EPAWSS z samolotami F-15C w ramach finansowania budżetu obronnego na rok fiskalny 2018. Decyzję w tej sprawie podjął w lutym 2017 zastępca szefa sztabu USAF ds. planów strategicznych i wymagań, co w praktyce oznaczało redukcję zamówienia końcowego o 47%. Jednakże potem zdecydowano, że EPAWSS znajdzie się w ramach pakietu modernizacyjnego na wyposażeniu nowych samolotów F-15EX Advanced Eagle, których planuje się zamówić 144 egzemplarze – początkowo oferowano w pakiecie F-15 2040C i następnie F-15X (Pierwszy F-15EX Eagle Advanced oblatany, 2021-02-03).

Pierwszy F-15E, wyposażony w system EPAWSS, został oblatany 8 kwietnia 2019. W sumie próby prowadzono na czterech samolotach tego typu z eskadr testowych: 46. z bazy Eglin na Florydzie, 422. z bazy Nellis w Nevadzie oraz 772. z bazy Edwards w Kalifornii (Oblot F-15E z EPAWSS, 2019-04-09).

Zestawy EPAWSS pozwolą samolotom F-15E i F-15EX na prowadzenie ofensywnej i defensywnej walki radioelektronicznej w zakresie zakłócania, celowania, wykrywania zagrożeń w podczerwieni, a także imitowania celu. Zapewnią pełny wachlarz ostrzeżeń przed opromieniowaniem, zwiększoną świadomość sytuacyjną, geolokalizację oraz aktywne i pasywne środki przeciwdziałania. EPAWSS ma się charakteryzować bowiem analogicznymi zdolnościami jak systemy wre zainstalowane w samolotach wielozadaniowych 5. generacji (AN/ALR-94 w F-22A Raptor czy AN/ASQ-239 Barracuda w F-35 Lightning II).