Przejdź do serwisu tematycznego

Próby operacyjne F-15EX Eagle II

Amerykańskie wojska lotnicze zrealizowały pierwsze próby operacyjne nowych samolotów wielozadaniowych Boeing F-15EX Eagle II.

25 października służba prasowa amerykańskich wojsk lotniczych (US Air Force, USAF) poinformowała, że w bazie lotniczej Nellis w Nevadzie, w dniach 18-25 października, zrealizowano pierwsze próby operacyjne dwóch nowych samolotów wielozadaniowych Boeing F-15EX Eagle II w kooperacji wraz ze starszymi wielozadaniowymi F-15E Strike Eagle i przewagi powietrznej F-15C Eagle (F-117A ćwiczą z F-15C/D).

Amerykańskie wojska lotnicze zrealizowały pierwsze próby operacyjne nowych samolotów wielozadaniowych Boeing F-15EX Eagle II

Próby nadzorowało centrum testowe AFOTEC (Air Force Operational Test and Evaluation Center) z bazy lotniczej Kirtland w stanie Nowy Meksyk. W czasie lotów ćwiczebnych piloci testowi F-15EX Eagle II z AFOTEC Detachment 6 wykonywali zadania z jednostkami lotnictwa Gwardii Narodowej stanów Oregon i Floryda, USAF z baz lotniczych Nellis i Eglin oraz podmiotów cywilnych, świadczących usługi lotnicze na rzecz Departamentu Obrony USA. Testowane F-15EX Eagle II zostały przekazane zamawiającemu w marcu i kwietniu br. Od 3 do 14 maja br. Samoloty te wzięły udział w ćwiczeniu Northern Edge 21 na Alasce. Można przypuszczać, że wezmą udział w nadchodzących ćwiczeniach serii Red Flag w przyszłym roku (Pierwszy F-15EX w USAF, F-15 wiecznie młody).

Głównym zadaniem kolejnego przedsięwzięcia szkoleniowego było porównanie różnić pomiędzy pierwszą a drugą generacją samolotów F-15, w tym nowego, cyfrowego systemu walki radioelektronicznej EPAWSS (Eagle Passive/Active Warning and Survivability System), który trafi także na pokład F-15E Strike Eagle. Zestawy EPAWSS pozwalają samolotom F-15EX na prowadzenie ofensywnej i defensywnej walki radioelektronicznej w zakresie zakłócania, celowania, wykrywania zagrożeń w podczerwieni, a także imitowania celu. Zapewniają pełny wachlarz ostrzeżeń przed opromieniowaniem, zwiększoną świadomość sytuacyjną, geolokalizację oraz aktywne i pasywne środki przeciwdziałania. Według producenta, spółki BAE Systems, EPAWSS ma się charakteryzować bowiem analogicznymi zdolnościami jak systemy WREe zainstalowane w samolotach wielozadaniowych 5. generacji (AN/ALR-94 w F-22A Raptor czy AN/ASQ-239 Barracuda w F-35 Lightning II) (Produkcja seryjna systemu walki radioelektronicznej EPAWSS).

F-15EX otrzymały też stacje radiolokacyjne AN/APG-82(V)1, wcześniej oznaczone jako AN/APG-63(V)4, analogicznie do F-15E (gdzie zastąpiły AN/APG-70). Zostały one opracowane na zlecenie USAF w ramach programu modernizacyjnego RMP (Radar Modernization Program) i produkowane seryjnie od 2008 przez Raytheon technologies. Zostały one wyposażone w antenę z aktywnym skanowaniem elektronicznym AESA (Active Electronically Scanned Array). W stacji konstrukcji wykorzystano komponenty radarów AN/APG-79 oraz AN/APG-63(V)3, a także zintegrowano nowy układ chłodzenia oraz filtry RFTF (Radio Frequency Tunable Filters) (Wielomiliardowa umowa na radary do F-15E/EX).

W ćwiczeniach wzięły udział F-15EX Eagle II, F-15E Strike Eagle i F-15C Eagle / Zdjęcia: USAF

F-15EX Eagle II ma udźwig 13 381 kg (do 12 pocisków rakietowych różnej klasy), jest napędzany dwoma silnikami turbowentylatorowymi General Electric F110-GE-129 (dotychczas amerykańskie F-15 napędzają Pratt & Whitney F100-PW-220), a w kabinie umieszczono komputer misji Advanced Display Core Processor II (ADCPII), który był testowany od 2016. Komputer ma wykonywać 87 mld operacji/sekundę.

Oczekuje się, że do końca 2023 Boeing dostarczy USAF pozostałe sześć egzemplarzy F-15EX Eagle II, zamówionych w ramach I partii produkcyjnej 13 lipca 2020. USAF planują zakup łącznie 76 samolotów F-15EX w ramach pięcioletniego Future Years Defense Program. W dalszej kolejności może zostać zakupionych 68 kolejnych egzemplarzy – łącznie będą to 144 samoloty w miejsce najstarszych F-15C/D Eagle (z lat 1979-1985) (Produkcja F-15EX dla USAF).

Samoloty, zbudowane w ramach 2. i 3. serii produkcyjnej w latach 2024 i 2025, mają trafić do dziewięciu eskadr: trzech USAF (pierwszą operacyjną będzie 123. Eskadra) i sześciu lotnictwa Gwardii Narodowej, rozlokowanych na Florydzie i w Oregonie (173. Skrzydła Gwardii w bazie Kingsley Field oraz 142. Skrzydła w Portland). Nie można wykluczyć kolejnych zakupów F-15EX, gdyż rozważa się stopniowe zastępowanie nimi także nowszych, wielozadaniowych F-15E Strike Eagle (Katarski F-15QA Ababil zaprezentowany).

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X