25 sierpnia w zakładach amerykańskiej spółki Boeing w Lambert w stanie Illinois odbyła się uroczystość z udziałem przedstawicieli amerykańskich i katarskich wojsk lotniczych, podczas której zaprezentowano i formalnie przekazano pierwszy z 36 samolotów wielozadaniowych F-15QA Ababil.
Boeing wraz z amerykańskimi i katarskimi wojskami lotniczymi zaprezentował i formalnie przekazał pierwszy z 36 samolotów wielozadaniowych F-15QA Ababil
Dostawa pierwszych, prawdopodobnie trzech, egzemplarzy do Kataru ma nastąpić jeszcze w tym roku, po tym jak katarscy piloci ukończą szkolenia realizowane w USA. Wsparcie eksploatacyjne i logistyczne zapewnia Boeing, ponadto do 2024 spółka utworzy w Katarze centrum szkolenia pilotów i personelu naziemnego w bazie lotniczej Al Udeid. Zapewni również dalsze wsparcie eksploatacyjne i logistyczne oraz części zamienne.
Pierwszy F-15QA (Qatar Advanced) o nr seryjnym 0010 (QA010) i rejestracyjnym 17-0010 został oblatany 14 kwietnia 2020. Docelowy kamuflaż, ale jeszcze bez oznaczeń przynależności państwowej, otrzymał około dwa tygodnie później (pierwsza fotografia pojawiła się w sieci 7 czerwca, gdy samolot wykonywał piąty lot testowy, a tydzień wcześniej oblatano drugi egzemplarz o nr ser. QA020) (Pierwszy F-15QA dla Kataru).
Program testowy nie przebiegał jednak pomyślnie. 18 maja 2021 na lotnisku MidAmerica St. Louis Airport w Mascoutah w stanie Illinois doszło do incydentu, gdy załoga pierwszego samolotu katapultowała się na ziemi. Jeden z członków załogi (pilot i operator uzbrojenia) trafił do szpitala (jeden był z USAF, drugi z US Navy)
Katar wyrażał zainteresowanie zakupem samolotów bojowych Boeinga od 2016. Wówczas kraj ten rozważał kupno 72 wielozadaniowe F-15SE Silent Eagle. Jeszcze tego samego roku Departament Stanu USA wydał zgodę na sprzedaż samolotów w nowym wariancie F-15QA.
Nazwa własna Ababil, ujawniona wraz z prezentacją, odnosi się do mitologii muzułmańskiej. Jest to mityczne stado ptaków wspomniane w Surze 105 (Al-Fil) w Koranie, które w 570 roku n.e. ochroniło sanktuarium Al-Kaba w Mekce, bronione przez samozwańczego władcę Himjarytów, podczas ataku wojsk królestwa Aksum na słoniach pod dowództwem wicekróla Abraha. Ptaki miały zostać zesłane przez Allaha, zrzucając kamienie z palonej gliny na każdego z żołnierzy przeciwnika / Zdjęcia: Boeing
Umowę zawarto 15 czerwca 2017. Porozumienie miało wartość 6,2 mld USD (25,62 mld zł). Dotyczyło ono kupna 36 samolotów F-15QA oraz kolejnych 36 jako opcji. W grudniu 2017 Boeing otrzymał zielone światło na realizację zamówienia. Produkcję rozpoczęto 3 sierpnia 2018. Dostawy miały trwać do końca 2022, ale nie jest jasne czy nie zostaną opóźnione z powodu pandemii COVID-19.
F-15QA Ababil charakteryzuje się m.in. wzmocnioną konstrukcją skrzydeł i zwiększonym udźwigiem (dzięki montażowi dwóch dodatkowych węzłów uzbrojenia), wielofunkcyjnymi wyświetlaczami ciekłokrystalicznymi o dużej rozdzielczości 10×19 cali Passive Attack Display, radarem z anteną z aktywnym skanowaniem elektronicznym AESA typu APG-63(V)1, zintegrowanym systemem optoelektronicznym pracującym w podczerwieni (IRST) AAS-42 Tiger Eyes, systemem walki radioelektronicznej EPAWSS (Eagle Passive/Active Warning and Survivability System) i nowym komputerem pokładowym z najszybszym dostępnym procesorem (Produkcja seryjna systemu walki radioelektronicznej EPAWSS).
Poza F-15QA Ababil, Katar zamówił również 36 samolotów Dassault Rafale DQ/EQ oraz 24 Eurofighter Typhoon. W październiku ub. r. pojawiła się też informacja o wysłaniu wniosku do USA w sprawie możliwości zakupu samolotów F-35A Lightning II (Katar zainteresowany F-35, Pierwszy Rafale dla Kataru).
Co ciekawe, wykorzystując doświadczenie z prac na samolotem w wersjach F-15QA i wcześniejszym F-15SA (Saudi Advanced), Boeing opracował jeszcze bardziej zaawansowany technicznie samolot – F-15EX Eagle Advanced, który jako Eagle II wszedł na wyposażenie USAF w marcu br. Planowany jest zakup 144 egzemplarzy (Pierwszy F-15EX w USAF).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.