7 października agencja Reuters, powołując się na trzy wiarygodne źródła związane z administracją rządową, poinformowała, że władze Kataru miały wysłać w ciągu ostatnich tygodni do Stanów Zjednoczonych formalny wniosek o możliwość zakupu samolotów wielozadaniowych Lockheed Martin F-35 Lightning II (Pierwsze fundusze na polskie F-35A, 2020-09-30).
Katar, jest drugim po Zjednoczonych Emiratach Arabskich państwem regionu Bliskiego Wschodu, które po raz wtóry stara się o zgodę na zakup amerykańskich samolotów wielozadaniowych Lockheed Martin F-35 Lightning II / Zdjęcie: USAF
Rzeczniczka prasowa Departamentu Stanu USA Morgan Ortagus komentując doniesienia medialne, powiedziała, że zgodnie z obecną polityką, Stany Zjednoczone nie potwierdzają ani nie komentują proponowanych sprzedaży lub transferów w dziedzinie obronności, dopóki nie zostaną formalnie one zgłoszone Kongresowi. Sprawy nie skomentowała również Ambasada Kataru w Waszyngtonie (Al Zubarah dla Kataru zwodowany, 2020-03-02).
We wrześniu br. sekretarz stanu Mike Pompeo i minister spraw zagranicznych Kataru szejk Mohammed bin Abdulrahman al-Thani spotkali się w Waszyngtonie. Nieoficjalnie, administracja Donalda Trumpa chciałaby, aby Katar stał się jednym z głównych sojuszników USA spoza NATO (co ciekawe, 6 czerwca 2018 Bruksela odrzuciła formalny wniosek władz Kataru o przyjęcie do Sojuszu). Już teraz stacjonuje tam ok. 8 tys. amerykańskich żołnierzy, jednak państwo to jest silnie skonfliktowane z Arabią Saudyjską oraz Izraelem, m.in. z powodu poparcia monarchii dla działań terrorystycznych Hamasu (Raptory w Katarze, 2019-06-29; Kolejne AH-64E dla Kataru, 2019-05-11).
Katar już wcześniej wyrażał zainteresowanie ewentualnym zakupem F-35, ale przeciwna była temu poprzednia administracja prezydenta Baracka Obamy. W związku z tym, od 2016 starano się o zakup 72 samolotów wielozadaniowych F-15SE Silent Eagle. Jeszcze tego samego roku Departament Stanu USA wydał zgodę na sprzedaż samolotów w wariancie F-15QA (Qatar Advanced). Umowę zawarto 15 czerwca 2017. Porozumienie miało wartość 6,2 mld USD (25,62 mld zł). Dotyczyło ono kupna 36 samolotów oraz kolejnych 36 jako opcji. Pierwszy z nich oblatano 13 kwietnia br. (Pierwszy F-15QA dla Kataru, 2020-04-15).
Warto nadmienić, że wojska lotnicze Kataru mają również otrzymać 36 wielozadaniowych samolotów bojowych Dassualt Rafale oraz 24 Eurofighter Typhoon (Pierwszy Rafale dla Kataru, 2019-02-06).
Co istotne, Katar nie jest jedynym państwem regionu, które chce wejść w posiadanie samolotów bojowych 5. generacji. W drugiej połowie sierpnia br. pojawiła się informacja, że w związku z normalizacją stosunków dyplomatycznych na linii Izrael-Zjednoczone Emiraty Arabskie (ZEA), Tel Awiw miał wycofać swój sprzeciw dotyczący sprzedaży F-35 do ZEA. Miesiąc później poinformowano, że trwają rozmowy, aby do 2 grudnia br. (w święto narodowe Al Yawm Al Watani) móc zawrzeć wstępne porozumienie w tej sprawie. Nieoficjalnie, samoloty dla arabskiego państwa miałyby mieć pewne ograniczenia techniczne, co miało być wymogiem Izraela.
Obecnie, samoloty w wersji konwencjonalnego startu i lądowania (CTOL), czyli F-35A są oferowane Kanadzie, Szwajcarii i Finlandii (Zgoda na samoloty i rakiety dla Szwajcarii, 2020-10-01; Trzech w walce o kanadyjski kontrakt, 2020-08-01).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.