21 lutego australijska spółka TAE Aerospace z Ipswich w stanie Queensland poinformowała o zakończeniu naprawy pierwszego modułu silnika turbowentylatorowego Pratt & Whitney F135-PW-100, pochodzącego z samolotu wielozadaniowego Lockheed Martin F-35A Ligtning II. Prace obejmowały naprawę modułu wentylatora, umieszczonego w przedniej części zespołu napędowego. Jest to pierwsza taka naprawa poza terytorium Stanów Zjednoczonych.
Jak dotąd wyprodukowano ponad 600 silników turbowentylatorowych Pratt & Whitney z rodziny F135, które napędzają trzy wersje samolotów F-35 Lightning II / Zdjęcie: United Technologies Corporation – Pratt & Whitney Division
Australijska spółka została wskazana przez Pratt & Whitney w 2015 jako główny wykonawca prac konserwacyjnych, naprawczych, remontowych i modernizacyjnych (Maintenance, Repair, Overhaul and Upgrade, MRO&U) silników z rodziny F135 w regionie Azji i Pacyfiku. Miało to związek z planowanym zamówieniem 72 samolotów F-35A dla królewskich australijskich wojsk lotniczych (Royal Australian Air Force, RAAF) (Australijskie F-35A w kraju, 2018-12-11).
Przez ten czas TAE Aerospace ściśle współpracowała z producentem silników, a także biurem programowym F-35 (JPO) z Waszyngtonu oraz Departamentem Obrony Australii poprzez Joint Strike Fighter Division w Canberze. Powstały dzięki temu zakłady MRO&U z wykwalifikowanym personelem i ośrodkiem testowym silników Boeing Airpower Teaming System nabiera kształtów, 2020-02-12).
W ciągu ostatnich 12 miesięcy aktywność TAE Aerospace w zakresie certyfikacji prac przy F135 znacząco wzrosła. Szkolenia personelu przeprowadzono od czerwca do grudnia 2019, gdy otwarto nowy obiekt do konserwacji silników TEMF (Turbine Engine Maintenance Facility).
Teraz będzie kontynuowany proces certyfikacji, które pozwolą na rozpoczęcie prac przy kolejnych modułach silników F135. Jest to pierwszy krok do włączenia spółki do globalnego systemu wsparcia GSS (Global Support Solution).
TAE Aerospace ma kompetencje do napraw i obsługi także innych silników turbowentylatorych i turbinowych: General Electric F404 (z samolotów F/A-18A/B Hornet) i F414 (F/A-18E/F Super Hornet) oraz Honeywell AGT1500 (z czołgów M1A1 Abrams AIM).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.