27 lutego w stoczni włoskiej spółki Fincantieri – Cantieri Navali Italiani w Muggiano w La Specie miała miejsce uroczystość wodowania technicznego kadłuba przyszłej korwety wielozadaniowej Al Zubarah (F 101), typu Doha. Jest to jedna z czterech takich jednostek budowanych dla emirskich sił morskich Kataru.
 Nazwa dla pierwszej wielozadaniowej korwety typu Doha pochodzi od nieistniejącego już starożytnego portu na północno-wschodnim wybrzeżu dzisiejszego terytorium Kataru

Nazwa dla pierwszej wielozadaniowej korwety typu Doha pochodzi od nieistniejącego już starożytnego portu na północno-wschodnim wybrzeżu dzisiejszego terytorium Kataru

Pierwsze cięcie blach pod jednostkę nastąpiło 30 lipca 2018. Zgodnie z założonym harmonogramem, gotowy i doposażony okręt zostanie przekazany zamawiającemu w 2021. Jego budowa jest częścią umowy o wartości około 4,9 mld EUR (20,94 mld zł), podpisanej 17 czerwca 2016 w Trieście przez dowódcę emirskich sił morskich Kataru, gen. Mohammeda Nassera Al Mohannadiego.

Dotyczyła ona budowy czterech korwet typu Doha, a także dwóch pełnomorskich patrolowców klasy OPV (Offshore Patrol Vessel) i jednego wielozadaniowego okrętu desantowego-doku, który powstanie w oparciu o włoski typ San Giorgio (142,9 m długości, 21,5 m szerokości, 5,4 m zanurzenia i 8800 t wyporności). Ważnym elementem umowy jest wraz z pakiet 15-letniego wsparcia technicznego i logistycznego (Budowa korwety Doha dla Kataru, 2018-08-04).

Cięcie blach pod pierwszy z dwóch patrolowców klasy OPV dla Kataru odbyło się 27 lutego 2019, również w stoczni w Muggiano. Obie jednostki będą liczyć 63 m długości, 9,2 m szerokości, rozwijać prędkość do 30 w., a załoga będzie składać się z 38 oficerów i marynarzy / Grafiki: Fincantieri – Cantieri Navali Italiani

Cięcie blach pod pierwszy z dwóch patrolowców klasy OPV dla Kataru odbyło się 27 lutego 2019, również w stoczni w Muggiano. Obie jednostki będą liczyć 63 m długości, 9,2 m szerokości, rozwijać prędkość do 30 w., a załoga będzie składać się z 38 oficerów i marynarzy / Grafiki: Fincantieri – Cantieri Navali Italiani

Tymczasem 4 lutego Ministerstwo Obrony Kataru i Fincantieri – Cantieri Navali Italiani podpisały wstępne porozumienie dotyczące budowy okrętów podwodnych. Włoska spółka może zaoferować budowane dla rodzimej marynarki wojennej jednostki typu 212A Todaro lub opracowane wspólnie z rosyjskim Centralnym Biurem Projektowym Rubin z Sankt Petersburga typ S1000 na bazie rosyjskiego typu Amur. Gdy plany zostaną zrealizowane, Katar będzie drugim, po Iranie, państwem regionu Zatoki Perskiej, wyposażonym w okręty podwodne. Zainteresowanie zakupem jednostek tej klasy wyrażają także Arabia Saudyjska i Zjednoczone Emiraty Arabskie, a w przeszłości Irak pod rządami Saddama Husajna.

Katarskie siły morskie składają się obecnie z 89 jednostek, głównie małych patrolowców, kutrów rakietowych, szybkich łodzi motorowych i jednostek wsparcia. Zakup okrętów we Włoszech i wdrożenie ich w najbliższych latach będzie poważnym wzmocnieniem zdolności obronnych tego kraju.

Opis
Projekt korwet typu Doha zakłada kadłub o długości 107 m, szerokości 14,7 i wyporności 3250 t. Silniki wysokoprężne w układzie CODAD (Combined Diesel and Diesel) mają zapewnić prędkość maksymalną 28 w. i zasięg do 3500 mil morskich. Załogę będzie stanowić 98 oficerów i marynarzy z możliwością zaokrętowania dodatkowych 14 osób.

Uzbrojenie ma stanowić 76-mm armata automatyczna OTO Melara Super Rapid, dwie 30-mm armaty automatyczne Marlin, wyrzutnie pionowego startu dla 16 pocisków przeciwlotniczych Aster 30, a także wyrzutnie dla 8 pocisków przeciw-okrętowych Exocet MM40 Block 3 i pocisków SeaRAM.

Korwety będą zdolne do przyjęcia wielozadaniowych NHI NH90 NFH (uzbrojonych w pociski przeciw-okrętowe MBDA Marte ER), których 28 egzemplarzy zamówiono w marcu 2018, a także przenoszenia łodzi hybrydowych klasy RHIB (Kolejne próby Marte ER, 2020-02-14; DIMDEX2018: Śmigłowce NH90 dla Kataru, 2018-03-16).