Przejdź do serwisu tematycznego

Pierwszy indyjski Airbus C295

Europejska spółka Airbus Defence and Space zaprezentowała pierwszy z 56 zamówionych przez Indie lekkich samolotów transportowych C295 dla wojsk lotniczych tego państwa.

1 marca br. Europejska spółka Airbus Defence and Space zaprezentowała w mediach społecznościowych pierwszy z 56 zamówionych przez Indie lekkich samolotów transportowych C295 dla wojsk lotniczych tego państwa (Bhartiya Vāyu Senā). Na nagraniu wideo widać rozruch obu silników turbośmigłowych Pratt & Whitney Canada PW127G (Airbus C295 na biopaliwie).

Indie staną się 35. użytkownikiem samolotów C295 na świecie. Klienci zamówili już 278 egzemplarzy, z których 200 jest już w eksploatacji / Grafika: Airbus Defence and Space

Ministerstwo Obrony Indii złożyło zamówienie na 56 samolotów C295, 24 września 2021. Była to największa w historii jednorazowa umowa na ten typ samolotu, szacowana na około 2,8 mld EUR (12,9 mld zł), choć wcześniej planowano zakup 62 samolotów – 6 dodatkowych C295 w wersji zwalczania okrętów podwodnych i patrolowej dla Straży Wybrzeża (Bhāratīya Taṭarakṣak) w ramach prawa opcji (Indie sfinalizowały zakup 56 samolotów Airbus C295).

Faktycznie, strona indyjska zakończyła negocjacje cenowe już 28 marca 2019, ale finalizacja umowy przeciągała się i dopiero zakup został zatwierdzony 8 września 2021 przez Komitet Gabinetowy ds. Bezpieczeństwa (Defence Acquisition Council, DAC) pod przewodnictwem premiera Narendry Modiego (Republika Angoli zamówiła trzy samoloty Airbus C295).

Airbus Defence and Space zobowiązał się dostarczyć pierwsze 16 samolotów w stanie lotnym z linii montażu końcowego w hiszpańskiej Sewilli. Kolejnych 40 samolotów zostanie wyprodukowanych i zmontowanych przez Tata Advanced Systems (TASL) w Indiach w ramach partnerstwa przemysłowego między obiema spółkami. Pierwsze 16 egzemplarzy zostanie dostarczonych w ciągu 4 lat od daty zawarcia umowy, czyli do 2025. Wszystkie samoloty zostaną przekazane w konfiguracji transportowej i wyposażone w rodzimy zestaw obrony elektronicznej (Electronic Warfare Suite) (Serbskie Siły Powietrzne i Obrony Powietrznej zostaną nowym użytkownikiem samolotów C295).

Ponadto, wspierając indyjską politykę Make In India, w ramach programu C295, Airbus zobowiązał się do sprowadzenia do Indii pakietu zdolności związanych z produkcją i serwisowaniem samolotów we współpracy z partnerami przemysłowymi, w tym przedsiębiorstwami z grupy Tata i wiodącymi jednostkami sektora publicznego w dziedzinie obronności, takimi jak Bharat Electronics i Bharat Dynamics oraz prywatnymi mikro, małymi i średnimi przedsiębiorstwami (Oblot demonstratora technologii C295 FTB2 dla programu Clean Sky 2).

C295 zastąpią w indyjskich wojskach lotniczych przestarzałe samoloty transportowe Hawker Siddeley HS 748M, wyprodukowane na licencji przez Hindustan Aeronautics Limited (HAL) począwszy od lat 1950. i określane lokalnie jako Avro. Łącznie z pierwszym wariantem produkcyjnym zbudowano 89 egzemplarzy (10 lat Centrum Serwisowego C295 w Polsce).

C295 będą uzupełnieniem dla 12 średnich C-130J-30 Super Hercules, 103 średnich An-32 (w tym 40 zmodernizowanych An-32RE), 11 ciężkich C-17A Globemaster III i 53 lekkich Dornier Do28. Do wycofania przeznaczonych jest 17 ciężkich Ił-76MD, a resort obrony poszukuje dostawcy od 6 do 18 kolejnych średnich transportowców (brane pod uwagę są kolejne C-130J-30 Super Hercules lub KC-390 Millenium) (Centrum serwisowe Super Herculesów w Indiach).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X