28 listopada br. szwedzka agencja zamówień wojskowych Försvarets materielverk (FMV) poinformowała o testach biopaliwa do silników turboodrzutowych Volvo RM12 (licencyjnej wersji amerykańskiego General Electric F404), wykorzystywanych w samolotach bojowych JAS 39C/D Gripen. Program testów jest realizowany wspólnie z amerykańską marynarką wojenną (US Navy) (Saab oferuje Chorwacji Gripeny, 2020-09-12).

Podczas prawie trzygodzinnego testu badany silnik, zasilany mieszanką paliwa lotniczego Flygfotogen 75 z biopaliwem na bazie alkoholu w stosunku 50:50, uruchamiano osiem razy, a dopalacz – dwadzieścia pięć razy. / Zdjęcie: FMV

Podczas prawie trzygodzinnego testu badany silnik, zasilany mieszanką paliwa lotniczego Flygfotogen 75 z biopaliwem na bazie alkoholu w stosunku 50:50, uruchamiano osiem razy, a dopalacz – dwadzieścia pięć razy. / Zdjęcie: FMV

Próby były realizowane w zakładach spółki GKN Aerospace Engine Systems Sweden w Trollhättan,  w regionie Västergötland, we współpracy FMV i siłami zbrojnymi Szwecji (Försvarsmakten). Standardowe paliwo lotnicze Flygfotogen 75 było mieszane w stosunku 50:50 z biopaliwem do silników turbinowych bazującym na alkoholu, dostarczonym przez tankowiec GKN i wyprodukowanym przez spółkę Swedish Biofuels (Gripen C/D z radarem AESA, 2020-04-28). 

Podczas prób działania silnika nie zauważono zmian w generowanym ciągu i wynikach spalania, a silnik pracował normalnie, bez uwag i nie pojawiły się żadne wskazania czujników dotyczące ewentualnych anomalii. Silnik pracował na mieszance przez 2 godz. 49 minut, w tym przez 14 minut z włączanym dopalaniem (silnik uruchamiano osiem razy, a dopalacz – dwadzieścia pięć razy). Po wstępnej certyfikacji nowej mieszanki paliwowej w pierwszym kwartale 2021, szwedzkie biopaliwo lotnicze będzie testowane z partnerami z US Navy. 

Warto dodać, że 50% domieszka biopaliwa to najwyższy uzyskany wskaźnik dla mieszanki paliwowej w branży lotniczej na świecie i jednocześnie najwyższy poziom dopuszczalny przez agencje żeglugi powietrznej. Test był też pierwszym, w którym szwedzkie biopaliwo zostało wtłoczone do tak dużego silnika lotniczego. 

Współpraca z US Navy odbywa się w ramach rozpoczętego w 2010 przez NAVAIR (Naval Air Systems Command) programu testowego biopaliwa o nazwie bio-JP-5, podczas którego wykonano loty samolotu walki elektronicznej EA-18G Green Growler i wielozadaniowego F/A-18 Green Hornet z 23. Eskadry Doświadczalnej US Navy (VX-23). Biomieszanka powstała dzięki katalitycznej konwersji hydrotermalnej. 

Szwecja uczestniczy w inicjatywie od 2013. Pierwsze próby ze 100-procentowo odnawialnym biopaliwem Szwedzi rozpoczęli w marcu 2017. Była to mieszanka CHCJ-5 dostarczona przez amerykańską spółkę ARA, na podstawie porozumienia z US Navy. W ostatnim czasie podobne testy prowadzili Holendrzy na swoich samolotach wielozadaniowych F-16AM/BM Block 20 MLU (Holenderskie F-16 na biopaliwo, 2019-01-28).