25 stycznia br. amerykańska Agencja Współpracy Obronnej DSCA (Defense Security Cooperation Agency) opublikowała zgody Departamentu Stanu na ewentualną sprzedaż do Egiptu 12 średnich samolotów transportowych Lockheed Martin C-130J-30 Super Hercules i 3 zestawów systemu radarowego L3Harris Technologies SPS-48 LBR za łącznie, maksymalnie, 2,555 mld USD (10,38 mld zł) (Filipiny chcą C-130J Super Hercules).
Departament Stanu USA wydał zgody na ewentualną sprzedaż do Egiptu m.in. 12 średnich samolotów transportowych C-130J-30 Super Hercules / Zdjęcie: Lockheed Martin
C-130J-30 Super Hercules
Pierwsza zgoda dotyczy sprzedaży 12 średnich samolotów transportowych C-130J-30 Super Hercules, każdy z czterema silnika turbośmigłowymi Rolls Royce AE-2100D3 o mocy 4637 KM każdy, a także 12 dodatkowymi silnikami tego typu, 30 zestawami nawigacji satelitarnej i zliczeniowej GPS/INS (EGI) z urządzeniami do szyfrowania sygnały GPS i 7 łącz danych standardu Link-16 opartych o terminale MIDS LVT-BU2 (Egipt zainteresowany Rafale F4).
Władze Egiptu wnioskowały także o transpondery systemu identyfikacji swój-obcy AN/APX-119, układy ostrzegające o odpalonych pociskach rakietowych AN/AAR-47 MWS, zestawy wyrzutników flar i dipoli AN/ALE-47, zestawy systemu ostrzegającego o opromieniowaniu przez radar AN/ALR-56M, optoelektroniczne głowice obserwacyjne AN/AAQ-22 Star Safire 380, szyfrowaną łączność, wyposażenie kryptograficzne, wspomagane sygnałem GPS wyposażenie nawigacyjne, publikacje i dokumentacje techniczne, źródła kluczowego oprogramowania misji, wyposażenie wsparcia, naprawy, integrację i testy, szkolenie personelu i wyposażenie szkoleniowe, wsparcie techniczne rządu USA i wykonawcy umowy (Lockheed Martin Aeronautics), usługi wsparcia logistycznego oraz inne elementy programu wsparcia. Pakiet wyceniono na maksymalnie 2,2 mld USD (8,94 mld zł) (Pierwszy Super Hercules w niemieckich barwach).
Zgodnie z informacją agencji DSCA, wnioskowana sprzedaż samolotów poprawi zdolność Egiptu do sprostania obecnym i przyszłym zagrożeniom poprzez zapewnienie transportu lotniczego do wsparcia dla swoich sił poprzez przemieszczanie zaopatrzenia, sprzętu i ludzi. Ta zdolność w zakresie transportu powietrznego pomogłaby w zapewnianiu bezpieczeństwie granic, niwelowaniu zagrożenia terrorystycznego, szybkiego reagowania na zagrożenia bezpieczeństwa wewnętrznego oraz pomocy humanitarnej (Wielomiliardowe wsparcie Super Herculesów).
Wojska lotnicze Egiptu (El Qūwāt El Gawīyä El Maṣrīya) dysponują obecnie flotą 21 starszych samolotów C-130H/H-30 Hercules (w tym jednym do zadań poszukiwawczo-ratowniczych, dwoma do przewozu VIP VC-130H i dwoma walki radioelektronicznej EC-130H), przypisanymi do 2. Eskadry i stacjonującymi w bazie lotniczej Kair Zachodni (dostarczonymi w latach 1976-1990), a także 24 lekkimi samolotami Airbus C295, 8 DHC-5 Buffalo, 9 An-74, 2 Ił-76MF (eks-jordańskie) i 4 Beechcraft 1900 (Wsparcie logistyczne egipskich C295).
Egipt wnioskował też o zakup 3 zestawów systemu radarowego SPS-48 LBR / Zdjęcie: L3Harris Technologies
SPS-48 LBR
W oddzielnym wniosku władze egipskie wnioskowały o możliwość zakupu 3 zestawów wielofunkcyjnego, trójwymiarowego systemu radarowego SPS-48 LBR (Land Based Radar), części zamienne, generatory elektryczne, przekaźniki, osłony, instrukcje techniczne, przeglądy terenu, instalacje, kalibracje, testowanie, szkolenie operatorów i szkolenie w zakresie konserwacji związane z radarami, a także wymianę przestarzałych procesorów, systemu zarządzania śledzeniem celów, sprzętu komunikacyjnego, zasilacza bezprzerwowego (UPS), generatorów i/lub jednostki sterującej nadajnika w polowych systemach radarowych, aktualizację wbudowanych testów (BIT) i remont polowych systemów antenowych oraz inne powiązane elementy wsparcia logistycznego i programowego. Pakiet wyceniono na maksymalnie 355 mln USD (1,44 mld zł), a wykonawcą umowy ma być spółka L3 Harris Surveillance Systems.
Agencja DSCA podkreśla, że siły zbrojne Egiptu nie będą mieć problemu z integracją systemów radarowych ze swoją infrastrukturą wojskową, gdyż są już ich użytkownikiem.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.