7 czerwca na lotnisku Clark w Manili w prowincji Pampanga na wyspie Luzon wylądował samolot transportowy An-124-100M Rusłan (nr rejestracyjny UR-82027) ukraińskich linii Antonov Airlines z pięcioma śmigłowcami wielozadaniowymi Sikorsky S-70i Black Hawk International na pokładzie, zamówionymi dla filipińskich wojsk lotniczych (Hukbong Himpapawid ng Pilipinas). Śmigłowce zostały zmontowane, przez należące do spółki Lockheed Martin, zakłady PZL Mielec (Filipińskie T129B jeszcze w tym roku).
Filipiny zamówiły 16 śmigłowców wielozadaniowych Lockheed Martin/Sikorsky S-70i Black Hawk International, które są montowane w zakładach PZL Mielec. W lutym pojawiła się informacja o zatwierdzeniu zakupu kolejnych, maksymalnie 15 wiropłatów tego typu / Zdjęcie: Michał Adamowski
Ukraiński samolot wystartował 6 czerwca z lotniska Rzeszów-Jasionka, wykonując międzylądowanie w Kuwejcie. Poprzednia partia, również pięciu śmigłowców trafiła do odbiorcy tą samą drogą 9 listopada ubiegłego roku. Dołączyły one do pojedynczego S-70i dostarczonego na Filipiny drogą morską w sierpniu 2020 (Filipiny odbierają S-70i).
Oznacza to, że zgodnie z umową o wartości 241,1 mln USD z marca 2019, pozostały do dostarczenia ostatnie pięć wiropłatów – z 16 łącznie zamówionych. Oczekuje się, że partia ta trafi do odbiorcy do końca sierpnia 2021 (lub do końca roku). Szkolenia pilotów filipińskich odbywają się na Florydzie (Mieleckie S-70i dla Filipin).
https://twitter.com/rapplerdotcom/status/1401923966797684743?s=20
Na tym nie zakończą się prawdopodobnie dostawy S-70i do tego kraju. 4 lutego br. prezydent Filipin Rodrigo Duterte upoważnił departament obrony do zakupu kolejnych (maksymalnie) 15 wiropłatów tego typu. Szczegóły przedstawił sekretarz gabinetu prezydenta, Karlo Nograles. Zaznaczył jednak, że podana liczba jest jedynie orientacyjną i może ulec zmianie w zależności od dostępności środków finansowych (Więcej mieleckich Black Hawków dla Filipin).
Filipińskie wojska lotnicze określiły swoje zapotrzebowanie na 76 nowych wiropłatów, jednak liczba ta została zredukowana przez prezydenta Duterte wpierw do 55, a potem do 15 egzemplarzy (PZL Mielec oferuje Black Hawki dla MSW Rumunii).
Zakup pierwszej partii S-70i został zarekomendowany 7 grudnia 2018 przez zespół ds. zamówień wojskowych przy wojskach lotniczych Filipin w ramach programu modernizacji technicznej sił zbrojnych Horyzont 2 w latach 2018-2022. Odrzucono (wcześniej wybrany) Bell 412EPI, a także KAI KLH-1 Surion, AgustaWestland AW139M i Mi-171Sz.
Dotychczas dostarczone S-70i zadebiutowały realizując w ostatnich miesiącach transporty szczepionek i środków ochrony osobistej w ramach walki z pandemią COVID-19 dla mieszkańców najbardziej wysuniętej na północ prowincji Batanes (na wyspie Luzon), regionu Bicol (południowo-wschodnia część Luzon) i innych trudno dostępnych rejonów kraju.
Nowe śmigłowce zastępują w misjach transportowych 22 śmigłowce Bell UH-1D/H będące na stanie filipińskich wojsk lotniczych (12 UH-1D i 10 UH-1H), z których aż 12 UH-1H jest niesprawnych (a w latach 2015-2021 utracono w wypadkach cztery egzemplarze). W lutym br. Duterte zatwierdził plan ich wycofania z eksploatacji. Warto przypomnieć, że Filipiny użytkują też 5 śmigłowców W-3A Sokół (z 8 dostarczonych, 3 uległy wypadkom), które zmontowano z kolei w zakładach WSK PZL-Świdnik (Trzeci wypadek filipińskiego Sokoła).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.