27 stycznia, należąca do Lockheed Martin, spółka PZL Mielec poinformowała o złożeniu oferty sprzedaży dwunastu śmigłowców wielozadaniowych S-70i Black Hawk International dla ministerstwa spraw wewnętrznych Rumunii.

Śmigłowce S-70i trafiłyby do państwowej służby ratowniczej SMURD, a do ich zadań należałyby misje poszukiwawczo-ratownicze, ewakuacji medycznej i gaszenie pożarów

Śmigłowce S-70i trafiłyby do państwowej służby ratowniczej SMURD, a do ich zadań należałyby misje poszukiwawczo-ratownicze, ewakuacji medycznej i gaszenie pożarów

Według informacji PZL Mielec, oferta spełnia wszystkie wymogi operacyjne rumuńskiego MSW, a śmigłowce mogą być dostarczone w ciągu 23 miesięcy od daty zawarcia umowy, obejmującej także szkolenie personelu latającego i technicznego oraz dostawę części zamiennych.

Śmigłowce trafiłyby do państwowej służby ratowniczej SMURD (Serviciul Mobil de Urgență, Reanimare și Descarcerare), która obecnie wykorzystuje śmigłowce Airbus Helicopters H135 do misji  ratownictwa medycznego (HEMS).

Złożono ofertę z wyspecjalizowanymi śmigłowcami w dwóch wersjach – do operacji lotniczych nad lądem i morzem. Do ich zadań będą należeć misje poszukiwawczo-ratownicze (SAR) wraz z transportem personelu ratunkowego, ewakuacji medycznej (MEDEVAC) oraz gaszenia pożarów. Oferta ma mieścić się w zakładanym przez MSW Rumunii budżecie na ten cel.

Wyspecjalizowany wariant pożarniczy, S-70i Firehawk, zamówił stan Kalifornia (hrabstwo Los Angeles, miasto San Diego i stanowy Departament Pożarnictwa) w liczbie 12 egzemplarzy. Ponadto, wielozadaniowe S-70i trafiły dotąd do sił zbrojnych Chile (6), Filipin (16), Kolumbii (7), Tajlandii (5), Brunei (12), MSW Arabii Saudyjskiej (3 z opcją na 12), a także w Polsce do Wojsk Specjalnych (4) i Policji (3). Na jego bazie powstał licencyjny turecki T-70 / Zdjęcia: Lockheed Martin

Wyspecjalizowany wariant pożarniczy, S-70i Firehawk, zamówił stan Kalifornia (hrabstwo Los Angeles, miasto San Diego i stanowy Departament Pożarnictwa) w liczbie 12 egzemplarzy. Ponadto, wielozadaniowe S-70i trafiły dotąd do sił zbrojnych Chile (6), Filipin (16), Kolumbii (7), Tajlandii (5), Brunei (12), MSW Arabii Saudyjskiej (3 z opcją na 12), a także w Polsce do Wojsk Specjalnych (4) i Policji (3). Na jego bazie powstał licencyjny turecki T-70 / Zdjęcia: Lockheed Martin

Partnerami w programie dostaw mają być rumuńskie spółki Romaero i Deltamed – ta ostatnia zajmie się zabudową wyposażenia specjalistycznego. Warto przypomnieć, że 3 września 2020 PZL Mielec i Romaero porozumiały się w sprawie budowy Centrum Serwisowania, obsługi technicznej, napraw i przeglądów (MRO) do obsługi cywilnych i wojskowych śmigłowców z rodziny Black Hawk. Poinformowano też o złożeniu oferty na 12 wiropłatów S-70i dla wojsk lądowych i marynarki wojennej tego państwa (Porozumienie PZL Mielec z Romaero, 2020-09-04).

Jeśli Rumunia zakupi S-70i to lokalne Centrum Serwisowania zapewni im wsparcie eksploatacyjne przez około 35 lat, gdyż na tyle oszacowano okres służby nowych śmigłowców w SMURD (Filipiny odbierają S-70i, 2020-11-09;  Parasnake dostarczy zasobniki gaśnicze Bambi Bucket, 2020-09-04).

Co ciekawe, w PZL Mielec są montowane kabiny Black Hawków, które są eksportowane na linię montażu końcowego Sikorsky Black Hawk w Connecticut. Na ich bazie powstają wielozadaniowe UH-60M amerykańskich wojsk lądowych (US Army) i nowe HH-60W Jolly Green II (od ostatniej litery nazywany również Whiskey) wojsk lotniczych (US Air Force, USAF) do bojowego poszukiwania i ratownictwa (CSAR).