24 października Izba Reprezentantów parlamentu filipińskiego pod przewodnictwem Allana Velasco zatwierdziła poprawkę do przyszłorocznego budżetu obronnego, która zakłada zarezerwowanie środków finansowych na zakup pięciu fabrycznie nowych, amerykańskich średnich samolotów transportowych Lockheed Martin C-130J Super Hercules, zamiast dwóch używanych C-130H Hercules, które rozważano – rząd USA oferował nieodpłatne przekazanie jednego (Wraca temat ciężkich śmigłowców dla Filipin).
Filipiński parlament zatwierdził zakup pięciu fabrycznie nowych, średnich samolotów transportowych C-130J Super Hercules, zamiast dwóch używanych C-130H Hercules / Zdjęcie: Lockheed Martin
Obecnie, filipińskie wojska lotnicze (Hukbong Himpapawid ng Pilipinas) dysponują pojedynczymi Herculesami w wersjach C-130B, C-130H i C-130T (inny C-130H rozbił się 4 lipca br. podczas lądowania na lotnisku Jolo na wyspie Sulu: 50 osób zginęło, 46 zostało rannych, a 54 przeżyły wypadek) (Filipińskie S-70i dostarczone w komplecie).
Z uwagi na zagrożenia dla ludności cywilnej, takie jak sezonowe tajfuny, ale też zdarzające się trzęsienia ziemi, erupcje wulkanów, powodzie i osuwiska błotne, parlament zażądał gotowości operacyjnej przynajmniej trzech samolotów transportowych, czego nie mogą zapewnić leciwe już samoloty na wyposażeniu sił zbrojnych. Dlatego komisja sił zbrojnych wnioskowała o 5,5 mld PHP (431 mln zł) jako zaliczkę na zakup nowych samolotów – co zostało zaaprobowane przez deputowanych. Dowódca wojsk lotniczych, gen. Allen Paredes powiedział, że nowe samoloty są niezbędne nie tylko w kontekście reagowania kryzysowego, ale także transportu wojsk i ładunków.
Pod znakiem zapytania na razie pozostaje kwestia, czy rząd w Manili zwróci się o zakup do Waszyngtonu procedurą FMS (Foreign Military Sales) czy bezpośrednio do producenta procedurą DCS (Direct Commercial Sales). W regionie Azji Południowo-Wschodniej, na zakup pięciu Super Herculesów, zdecydowała się w ostatnim czasie procedurą DCS sąsiednia Indonezja (9 września br.). Wśród użytkowników tej wersji są też m.in. Indie, Bangladesz czy Korea Południowa.
Samoloty C-130J Super Hercules, jak i ich cztery podstawowe wyspecjalizowane warianty, zostały zakupione przez 18 państw w liczbie ponad 400 egzemplarzy i wylatały dotąd ponad 2 miliony godzin. Transportowy C-130J-30 z wydłużonym kadłubem jest najpopularniejszą konfiguracją samolotu C-130J. Prototyp C-130J został oblatany 5 kwietnia 1996. W służbie w amerykańskich siłach zbrojnych od 1999. Został opracowany po fiasku programu Advanced Medium STOL Transport, który miał na celu budowę następcy C-130 Hercules. W porównaniu z nim, zmodernizowany model otrzymał m.in. nowe silniki turbośmigłowe Rolls-Royce AE 2100D3 o mocy 4637 KM każdy w miejsce Allison T56-A-15 o mocy 4590 KM, nową kabinę, a niektóre wersje także winglety redukujące zużycie paliwa (Pierwszy Super Hercules w niemieckich barwach).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.