25 listopada turecki holding obronny TUSAŞ (Türk Havacılık ve Uzay Sanayii) poinformował o zakończeniu produkcji i montażu końcowego pierwszego seryjnego średniego śmigłowca wielozadaniowego T-70 na licencji Lockheed Martin.

Umowa licencyjna przewiduje dostawy 109 śmigłowców, ale łączne zapotrzebowanie tureckich sił zbrojnych i innych służb ocenia się na 300 (191 egzemplarzy jako opcja). TUSAŞ otrzymał także prawo do eksportu kolejnych 300 egzemplarzy

Umowa licencyjna przewiduje dostawy 109 śmigłowców, ale łączne zapotrzebowanie tureckich sił zbrojnych i innych służb ocenia się na 300 (191 egzemplarzy jako opcja). TUSAŞ otrzymał także prawo do eksportu kolejnych 300 egzemplarzy

Projekt jest realizowany w ramach programu TUHP (Turkish Utility Helicopter Program) w oparciu o konfigurację prototypu Sikorsky S-70i Black Hawk International o nr bocznym SP-YVB, który został przekazany przez zakłady PZL-Mielec 2 marca 2017.

Warty 3,5 mld USD (13,66 mld zł) kontrakt dotyczący produkcji licencyjnej 109 śmigłowców S-70i został podpisany w czerwcu 2016. Sygnatariuszami były turecki Podsekretariat Przemysłu Obronnego Savunma Sanayii Başkanlığı (SSB) oraz spółki Sikorsky Aircraft, Aselsan, TEI (TUSAS Engine Industries) i Alp Aviation.  Planowo dostawy mają rozpocząć się w 2021 (Zmodernizowany T129 oblatany, 2019-11-17).

Prezentacja odbyła się z udziałem przedstawicieli holdingu TUSAŞ, ponad 10 innych spółek tureckiego przemysłu obronnego – podwykonawców programu oraz zamawiającego, Podsekretariatu Przemysłu Obronnego SSB  / Zdjęcia: TUSAŞ

Prezentacja odbyła się z udziałem przedstawicieli holdingu TUSAŞ, ponad 10 innych spółek tureckiego przemysłu obronnego – podwykonawców programu oraz zamawiającego, Podsekretariatu Przemysłu Obronnego SSB / Zdjęcia: TUSAŞ

Do 2026 T-70 zostaną przekazane wojskom lądowym (Türk Kara Kuvvetleri) – 20 egzemplarzy, lotniczym (Türk Hava Kuvvetleri) – 6, Żandarmerii (Türk Jandarması) – 30, dowództwu wojsk specjalnych (Özel Kuvvetler Komutanlığı) – 11, Departamentu Lotnictwa Generalnej Dyrekcji Bezpieczeństwa (Emniyet Genel Müdürlüğü – Havacılık Daire Başkanlığı) do zadań policyjnych – 20, Generalnemu Dyrektoriatowi ds. Lasów (Orman Genel Müdürlüğü) – 20 oraz służbom specjalnym MIT (Millî İstihbarat Teşkilatı) – 2. Do zadań 10-tonowych śmigłowców będą należeć misje transportowe, specjalne, poszukiwawczo-ratownicze, przeciwpożarowe, ewakuacji medycznej, patrolowe i morskie (Prototyp TAI T625 ujawniony, 2018-08-21).

Turecka odmiana została wyposażona w zabudowaną wciągarkę, dodatkowy wewnętrzny zbiornik paliwa, zawiesie ładunkowe, zintegrowany system nadzorujący stan płatowca oraz instalację systemu odladzania łopat i hamulca wirnika głównego. TUSAŞ odpowiada za produkcję wszystkich elementów struktury płatowca, montaż końcowy śmigłowców, próby oraz wsparcie logistyczne. Aselsan, TUSAŞ i Sikorsky opracowały pakiet awioniki IMAS (Integrated Modular Avionics System), a także nowe wyposażenie kabiny załogi. Do odpowiedzialności TEI należy produkcja licencjonowanych silników turbowałowych General Electric T700-TEI701D o mocy 1468 kW (1994 KM), których 60% części powstaje lokalnie, w tym wszystkie elementy ruchome. Alp Aviation zajmuje się produkcją i montażem podwozia, przekładni i układu transmisji.