25 listopada turecki holding obronny TUSAŞ (Türk Havacılık ve Uzay Sanayii) poinformował o zakończeniu produkcji i montażu końcowego pierwszego seryjnego średniego śmigłowca wielozadaniowego T-70 na licencji Lockheed Martin.
Umowa licencyjna przewiduje dostawy 109 śmigłowców, ale łączne zapotrzebowanie tureckich sił zbrojnych i innych służb ocenia się na 300 (191 egzemplarzy jako opcja). TUSAŞ otrzymał także prawo do eksportu kolejnych 300 egzemplarzy
Projekt jest realizowany w ramach programu TUHP (Turkish Utility Helicopter Program) w oparciu o konfigurację prototypu Sikorsky S-70i Black Hawk International o nr bocznym SP-YVB, który został przekazany przez zakłady PZL-Mielec 2 marca 2017.
Warty 3,5 mld USD (13,66 mld zł) kontrakt dotyczący produkcji licencyjnej 109 śmigłowców S-70i został podpisany w czerwcu 2016. Sygnatariuszami były turecki Podsekretariat Przemysłu Obronnego Savunma Sanayii Başkanlığı (SSB) oraz spółki Sikorsky Aircraft, Aselsan, TEI (TUSAS Engine Industries) i Alp Aviation. Planowo dostawy mają rozpocząć się w 2021 (Zmodernizowany T129 oblatany, 2019-11-17).
Prezentacja odbyła się z udziałem przedstawicieli holdingu TUSAŞ, ponad 10 innych spółek tureckiego przemysłu obronnego – podwykonawców programu oraz zamawiającego, Podsekretariatu Przemysłu Obronnego SSB / Zdjęcia: TUSAŞ
Do 2026 T-70 zostaną przekazane wojskom lądowym (Türk Kara Kuvvetleri) – 20 egzemplarzy, lotniczym (Türk Hava Kuvvetleri) – 6, Żandarmerii (Türk Jandarması) – 30, dowództwu wojsk specjalnych (Özel Kuvvetler Komutanlığı) – 11, Departamentu Lotnictwa Generalnej Dyrekcji Bezpieczeństwa (Emniyet Genel Müdürlüğü – Havacılık Daire Başkanlığı) do zadań policyjnych – 20, Generalnemu Dyrektoriatowi ds. Lasów (Orman Genel Müdürlüğü) – 20 oraz służbom specjalnym MIT (Millî İstihbarat Teşkilatı) – 2. Do zadań 10-tonowych śmigłowców będą należeć misje transportowe, specjalne, poszukiwawczo-ratownicze, przeciwpożarowe, ewakuacji medycznej, patrolowe i morskie (Prototyp TAI T625 ujawniony, 2018-08-21).
Turecka odmiana została wyposażona w zabudowaną wciągarkę, dodatkowy wewnętrzny zbiornik paliwa, zawiesie ładunkowe, zintegrowany system nadzorujący stan płatowca oraz instalację systemu odladzania łopat i hamulca wirnika głównego. TUSAŞ odpowiada za produkcję wszystkich elementów struktury płatowca, montaż końcowy śmigłowców, próby oraz wsparcie logistyczne. Aselsan, TUSAŞ i Sikorsky opracowały pakiet awioniki IMAS (Integrated Modular Avionics System), a także nowe wyposażenie kabiny załogi. Do odpowiedzialności TEI należy produkcja licencjonowanych silników turbowałowych General Electric T700-TEI701D o mocy 1468 kW (1994 KM), których 60% części powstaje lokalnie, w tym wszystkie elementy ruchome. Alp Aviation zajmuje się produkcją i montażem podwozia, przekładni i układu transmisji.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.