15 października na filipińskim lotnisku Clark w Manili w prowincji Pampanga na wyspie Luzon miała miejsce uroczystość odbioru i wprowadzenia do służby ostatniej partii pięciu śmigłowców wielozadaniowych Lockheed Martin/Sikorsky S-70i Black Hawk International, dostarczonych przez PZL Mielec (Mieleckie Black Hawki dla Rumunii).
Filipińskie wojska lotnicze odebrały ostatnią partię pięciu śmigłowców wielozadaniowych S-70i Black Hawk International, dostarczonych przez PZL Mielec, dzięki czemu w kraju stacjonuje piętnaście egzemplarzy
Powyższe oznacza, że filipińskie wojska lotnicze (Hukbong Himpapawid ng Pilipinas) dysponują obecnie piętnastoma wiropłatami tego typu z szesnastu zamówionych (jeden rozbił się w nocy z 23 na 24 czerwca br. podczas lotu szkoleniowego z bazy Colonel Ernesto Rabina) (Kolejne cztery S-70i dla Wojsk Specjalnych, United Rotorcraft zamówiła w Mielcu pięć S-70i).
Jeśli chodzi o realizację dostaw, to pierwszy wiropłat trafił do odbiorcy drogą morską w sierpniu 2020, a partia pięciu kolejnych 9 listopada tego samego roku. Trzecia partia została dostarczona 7 czerwca br. Pierwotnie, czwarta i ostatnia partia śmigłowców miała zostać dostarczona do końca sierpnia br. Nie poinformowano, co było przyczyną opóźnienia (Trzecia partia mieleckich S-70i na Filipinach).
Co ciekawe, piątkowa uroczystość była również okazją do wprowadzenia do służby rozpoznawczych, bezzałogowych statków latających (bsl) Boeing Insitu ScanEagle Block D produkcji amerykańskiej oraz wycofania z eksploatacji ostatnich śmigłowców transportowych Bell UH-1D, których następcami są właśnie Black Hawki. W bieżącym roku rozpocznie się także odbiór pierwszych sześciu zmodernizowanych śmigłowców szturmowych T129B ATAK Faz-2, produkcji tureckiej (Filipińskie T129B jeszcze w tym roku, Insitu dostarczy ponad 170 bsl).
Piątkowa uroczystość, w której wziął udział sekretarz obrony Delfin Lorenzana, była również okazją m.in. do wycofania śmigłowców transportowych Bell UH-1D, których następcami są właśnie Black Hawki / Zdjęcia: Hukbong Himpapawid ng Pilipinas
Departament Obrony Filipin zamówił w marcu 2019 szesnaście S-70i Black Hawk International za równowartość 241,1 mln USD, które zostały zmontowane w mieleckich zakładach. Umowa obejmowała także m.in. szkolenie personelu latającego i naziemnego, które zrealizowano na Florydzie. Zakup został finansowany w ramach programu modernizacji technicznej sił zbrojnych Horyzont 2 na lata 2018-2022. Z kwoty 5,6 mld USD, aż 2,61 mld USD miało trafić do wojsk lotniczych. Odrzucono kontroferty z (wcześniej wybranym) Bell 412EPI, a także KAI KLH-1 Surion, AgustaWestland AW139M i Mi-171Sz (Mieleckie S-70i dla Filipin).
4 lutego br. prezydent Filipin Rodrigo Duterte upoważnił departament obrony do zakupu kolejnych (maksymalnie) 15 wiropłatów tego typu. Szczegóły przedstawił sekretarz gabinetu prezydenta, Karlo Nograles. Zaznaczył jednak, że podana liczba jest jedynie orientacyjną i może ulec zmianie w zależności od dostępności środków finansowych. Filipińskie wojska lotnicze określiły swoje zapotrzebowanie na 76 nowych wiropłatów, jednak liczba ta została zredukowana przez prezydenta Duterte wpierw do 55, a potem do 15 egzemplarzy (Więcej mieleckich Black Hawków dla Filipin).
Nowe śmigłowce zastąpiły w misjach transportowych formalnie 22 śmigłowce UH-1D/H, będące na stanie wojsk lotniczych (12 UH-1D i 10 UH-1H), z których aż 10 UH-1H było niesprawnych (a w latach 2015-2021 utracono w wypadkach cztery egzemplarze). W lutym br. Duterte zatwierdził plan ich wycofania z eksploatacji. Warto przypomnieć, że Filipiny użytkują też 5 śmigłowców W-3A Sokół (z 8 dostarczonych, 3 uległy wypadkom), które zmontowano z kolei w zakładach WSK PZL-Świdnik (Trzeci wypadek filipińskiego Sokoła).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.