Przejdź do serwisu tematycznego

Niemieckie A400M-180 Atlas na biopaliwie

Wkrótce Airbus i niemiecka Luftwaffe rozpoczną testy w locie z samolotem transportowym A400M-180 Atlas zasilanym w 50% paliwem zrównoważonym.

21 czerwca 2022. Airbus Defence and Space wspiera niemieckie wojska lotnicze (Luftwaffe) w długofalowym procesie zrównoważonego rozwoju floty statków powietrznych. Firma współpracuje z niemieckim lotnictwem wojskowym udzielając wsparcia technicznego na rzecz rozpoczęcia w nieodległej przyszłości prób w locie samolotu A400M zasilanego w 50% paliwem zrównoważonym (Sustainable Aviation Fuel, SAF). SAF to sprawdzone paliwo alternatywne, które może zmniejszyć emisje CO2 w cyklu eksploatacji statku powietrznego nawet o 85% w porównaniu z paliwem konwencjonalnym. Tym samym Niemcy, którzy zamówili 53 transportowce Atlas, stają się pierwszym krajem-klientem, rozpoczynającym stopniowe przejście na korzystanie z SAF przez flotę A400M.

Wkrótce Airbus i niemiecka Luftwaffe rozpoczną testy w locie z samolotem transportowym A400M-180 Atlas zasilanego w 50% paliwem zrównoważonym / Zdjęcie: Airbus Defence and Space

Celem Luftwaffe jest rozpoczęcie transformacji w kierunku zrównoważonego rozwoju posiadanej floty statków powietrznych. Ich cel jest również naszym celem. Wspieramy podejmowane działania, nie tylko wobec A400M, ale całej floty statków powietrznych Airbusa, od transportowców VIP po myśliwce, powiedział Mike Schoellhorn, prezes Airbus Defence and Space.

Dążenie do bardziej zrównoważonej przyszłości jest obowiązkiem każdego. Przejście z nafty lotniczej produkowanej na bazie ropy naftowej na zrównoważone paliwa odgrywa dużą rolę w dążeniach lotnictwa do redukcji emisji CO2. Eksploatowane przez nas samoloty do przewozu członków rządu są już dopuszczone do lotów na SAF. Współpracując ściśle z przemysłem, jesteśmy zainteresowani ostateczną certyfikacją tego paliwa również dla A400M. Perspektywicznie patrząc, będziemy wspierać wszelkie działania zmierzające do wprowadzenia SAF do zasilania wszystkich posiadanych statków powietrznych, w tym samolotów odrzutowych, powiedział gen. broni. Ingo Gerhartz, dowódca Luftwaffe.

Oprócz wspierania przedsięwzięć klientów z krajów-założycieli Airbusa, firma zaczęła realizację długoterminowego planu na rzecz osiągnięcia 100% gotowości do stosowania SAF i uzyskania certyfikacji tego paliwa dla A400M.

W pierwszym etapie, w 2022, Airbus planuje wykonanie lotu testowego A400M na mieszance paliwowej zawierającej do 50 procent SAF. Ale tak zasilany będzie tylko jeden z czterech silników samolotu – pozwoli to lepiej ocenić ogólne zachowanie maszyny w powietrzu. Po pomyślnym zakończeniu pierwszych prób, Airbus planuje kontynuować w 2023 r. testy zasilając SAF komplet silników Atlasa. Po zakończeniu sprawdzianów z czterema silnikami, A400M otrzyma formalne dopuszczenie do stosowania 50-procentowej mieszanki zrównoważonego paliwa przez klientów mających dostęp do SAF. Ponadto Airbus, agencja OCCAR i kraje-użytkownicy A400M rozpoczęły już przymiarki do stworzenia harmonogramu działań na rzecz certyfikacji i wykorzystania operacyjnego paliwa zawierającego 100% SAF.

Oczywiście nie dojdzie do tego z dnia na dzień. Ten rodzaj paliwa musi najpierw zostać oceniony przez producenta silnika, zanim będziemy mogli zacząć testy w locie, pozwalające uzyskać certyfikat dla zasilania silników TP 400M w 100% SAF. Dziś to paliwo nie jest jeszcze w pełni znormalizowane ani przetestowane. Jesteśmy na początkowym etapie wstępnej kontroli wykonalności tej inicjatywy, powiedział Schoellhorn. Plan certyfikacji silnika byłby realizowany równolegle z testami w locie prowadzonymi przez Airbusa w celu uzyskania ostatecznej certyfikacji A400M dla stosowania 100% SAF.

Wcześniej w tym roku piloci doświadczali Airbus Defence and Space wykonali pierwszy lot testowego C295 Flight Test Bed, stanowiący część projektu badawczo-rozwojowego European Clean Sky 2, którego celem jest wykorzystanie nowych technologii i materiałów do osiągnięcia redukcji hałasu, CO2 i NOx. W przypadku samolotu C295 Airbus także zamierza przeprowadzić loty testowe z 50-procentowym udziałem SAF w 2022 roku i z zasilaniem 100-procentowym SAF w 2023 roku (Pierwszy lot H225 na 100% biopaliwie, Ratunkowy Airbus H145 na biopaliwo, Airbus Helicopters promuje biopaliwa lotnicze).

Informacja prasowa

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

X