Przejdź do serwisu tematycznego

Ratunkowy Airbus H145 na biopaliwo

Europejska spółka Airbus Helicopters poinformowała, że należący do niemieckiego operatora ADAC Luftrettung śmigłowiec ratunkowy H145 wykonał po raz pierwszy w historii lotnictwa lot na zrównoważonym paliwie lotniczym.

7 czerwca europejska spółka Airbus Helicopters poinformowała, że należący do niemieckiego operatora ADAC Luftrettung śmigłowiec ratunkowy H145 wykonał po raz pierwszy w historii lotnictwa lot na zrównoważonym paliwie lotniczym SAF (sustainable aviation fuel), zwanym potocznie biopaliwem (Airbus przetestuje funkcje autonomicznego lotu na H130).

Wiropłat został zatankowany w stacji lotniczego pogotowia ratunkowego na terenie monachijskiej kliniki Harlaching (München Klinik Harlaching). Wydarzeniu przyglądali się członkowie zarządu Fundacji ADAC, kierownictwo ADAC Luftrettung, przedstawiciele producenta silników Safran Helicopter Engines, producenta śmigłowców Airbus Helicopters oraz wytwórcy paliwa TotalEnergies. Wspólnie spółki te zamierzają pełnić wiodącą rolę w działaniach na rzecz dekarbonizacji lotów wiropłatami poprzez opracowanie alternatywy dla konwencjonalnych paliw lotniczych (Airbus zakończył testy tankowania Caracali z A400M).

H145 korzystał z biopaliwa drugiej generacji, wybranego przez przemysł lotniczy, zmniejszającego emisję CO2 o nawet 90% w porównaniu z ekwiwalentem produkowanym z ropy naftowej, ponieważ jest ono produkowane z resztek i odpadów pochodzących z gospodarki o obiegu zamkniętym, takich jak zużyte oleje spożywcze i tłuszcze. Dzięki temu paliwo SAF nie wywiera wpływu na produkcję rolno-spożywczą (Ostatni H145 LUH SAR dla Niemiec).

Paliwo użyte do pierwszego lotu zostało wyprodukowane przez TotalEnergies w zakładzie we Francji ze zużytego oleju spożywczego, bez użycia oleju roślinnego z pierwszego tłoczenia. Dzięki jego zastosowaniu flota ADAC Luftrettung mogłaby osiągnąć 33-procentową redukcję emisji CO2, co przy ponad 50 000 misjach ratunkowych i ponad 3,3 miliona przebytych kilometrów rocznie oznacza redukcję emisji CO2 o około 6000 t.

ADAC Luftrettung i Safran Helicopter Engines zamierzają przyczynić się do rozwoju zrównoważonego paliwa lotniczego. W tym celu uruchamiają projekt badawczy z udziałem jednego śmigłowca ratowniczego ADAC w Kolonii. W jego trakcie zweryfikują wszystkie aspekty wykorzystania biopaliw do napędzania H145, a seria lotów operacyjnych rozpocznie się latem 2021.

Po pierwszym locie na biopaliwie dyrektorzy zarządzający ADAC Luftrettung i Safran Helicopter Engines, Frédéric Bruder i Franck Saudo, podpisali długoterminową umowę na SAF, która przewiduje zwiększenie proporcji mieszania biopaliw nawet do 100 procent w nadchodzących latach, a w dalszej perspektywie również zastosowanie syntetycznego epaliwa Power-to-Liquid (PTL), kolejnej prostej alternatywy dla paliw kopalnych. PTL to paliwo wytwarzane przy użyciu energii elektrycznej uzyskiwanej ze źródeł odnawialnych, co wraz z wykorzystaniem biopaliw pozwoli zbliżyć lotnictwo do neutralności klimatycznej.

Biopaliwa są obecnie dopuszczone do użytku lotniczego w mieszance maksymalnie 50% z konwencjonalną naftą typu JET-A1. Śmigłowiec H145 latał na mieszance 40-procentowej (Testy biopaliwa dla Gripenów, Holenderskie F-16 na biopaliwo).

Dr Andrea David, dyrektor generalny Fundacji ADAC, do której należy ADAC Luftrettung, powiedział, że:

Projekt pilotażowy Sustainable Aviation Fuel to pierwszy duży krok na drodze do neutralnej dla klimatu Fundacji ADAC i lotnictwa ratowniczego, stanowiący wkład organizacji non-profit w osiąganie celów ochrony klimatu w Niemczech i Europie.

Frédéric Bruder, dyrektor zarządzający ADAC Luftrettung, dodał:

Chcemy być pionierem w redukcji CO2 w ratownictwie medycznym z pomocą paliwa przyjaznego dla środowiska. Oznacza to, że musimy również rozwijać technologicznie ratownictwo lotnicze, tak by wykorzystanie SAF było przyszłościowe. Współpracujemy z mocnymi partnerami. Co ważne, SAF jest oficjalnie zatwierdzonym paliwem, więc bezpieczeństwo lotu i pacjentów pozostaje na najwyższym poziomie.

Franck Saudo, dyrektor generalny Safran Helicopter Engines, powiedział:

Safran jest liderem w wysiłkach producentów silników lotniczych na rzecz zmniejszenia emisji dwutlenku węgla przez śmigłowce. Zaraz po tym historycznym pierwszym locie podpisaliśmy umowę z ADAC Luftrettung w celu rozszerzenia zastosowania SAF w śmigłowcach tej instytucji napędzanych przez silniki Safrana. Wszystkie silniki Safrana są certyfikowane do pracy na mieszance z udziałem nawet 50 procent zrównoważonego paliwa, w tym biopaliwa. Naszym celem jest osiągnięcie 100 procent.

Bruno Even, dyrektor generalny Airbus Helicopters, dodał:

Naszą ambicją jest przewodzenie zrównoważonemu rozwojowi lotnictwa, a umożliwienie korzystania ze zrównoważonego paliwa lotniczego jest ważnym wydarzeniem dla branży. To pierwszy krok we wzmacnianiu ambicji Airbus Helicopters oferowania gamy produktów o najniższej emisji CO2 na świecie.

Christian Cabrol, prezes TOTAL Deutschland, powiedział z kolei:

TotalEnergies postawił sobie za cel osiągnięcie zerowej emisji netto do 2050 roku. Opracowując biopaliwa, pomagamy klientom z branży lotniczej zmniejszyć emisyjność. Nasze zrównoważone paliwo może być stosowane bez żadnych modyfikacji w infrastrukturze logistycznej służącej do przechowywania i dystrybucji, a zatem również bezpośrednio w samolotach i śmigłowcach. Doświadczamy tego w praktyce. W marcu ubiegłego roku uruchomiliśmy produkcję zrównoważonego paliwa lotniczego we Francji. Dwa tygodnie temu nasze paliwo zostało wykorzystane do lotu długodystansowego między Paryżem a Montrealem, a wkrótce udostępnimy je naszym niemieckim klientom.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X