17 marca media francuskie poinformowały, że wojska lotnicze (Armée de l’air) rozpoczęły postępowanie przetargowe dotyczące dzierżawy 20 śmigłowców wielozadaniowych EC225/H225 Super Puma, prawdopodobnie w miejsce 25 przestarzałych SA330 Puma. Opcjonalnie, śmigłowce mogą zostać zakupione na własność. Informacja o możliwości wynajęcia od 12 do 20 Super Pum pojawiła się po raz pierwszy na początku października 2019.

Po tragicznej katastrofie cywilnego EC225LP w kwietniu 2016, wiele spółek przemysłu naftowo-gazowniczego wycofało z codziennej eksploatacji śmigłowce tego typu, dzięki czemu są dostępne na rynku wtórnym / Zdjęcie: Airbus Helicopters

Po tragicznej katastrofie cywilnego EC225LP w kwietniu 2016, wiele spółek przemysłu naftowo-gazowniczego wycofało z codziennej eksploatacji śmigłowce tego typu, dzięki czemu są dostępne na rynku wtórnym / Zdjęcie: Airbus Helicopters

Co ciekawe, użycie w dokumentacji nieaktualnego od 2015 oznaczenia śmigłowców Airbusa –EC225, a nie H225 pod jaką funkcjonują nowo produkowane egzemplarze, oznacza prawie na pewno, że zapytanie ofertowe zostało skierowane do zainteresowanych podmiotów z rynku cywilnego.

Oznacza to także, że śmigłowce będą musiały zostać odpowiednio zmodyfikowane, czym prawdopodobnie zajmie się ich producent – Airbus Helicopters. W ten sposób spółka zmodyfikowała dwie używane Super Pumy, wcześniej wykonujące loty dla przemysłu naftowo-gazownicznego, do zadań poszukiwawczo-ratowniczych (Search And Rescue, SAR) grenlandzkim liniom lotniczym Air Greenland (H225 SAR dla Grenlandii, 2019-10-04).

Co istotne, koszty modyfikacji ma jednak ponieść sprzedający. Śmigłowce muszą zostać dostosowane do misji SAR i transportu żołnierzy oraz zapewnić wsparcie eksploatacyjne dla tych śmigłowców. Śmigłowce zostaną rozmieszczone w bazach sił powietrznych w kontynentalnej części Francji i na Korsyce, a także w zamorskich terytoriach Gujany Francuskiej i Nowej Kaledonii oraz Dżibuti w Afryce Wschodniej.

Francuskie śmigłowce SA330 Puma brały udział m.in. w operacji Barracuda we wrześniu 1979 w Republice Środkowoafrykańskiej, Pustynna Tarcza w Arabii Saudyjskiej i Pustynna Burza w Iraku w 1990, w Bośni i Hercegowinie w kwietniu 1994, w Kosowie w 1999 i operacji Barkhane w północnej Afryce / Zdjęcie: H. H. Deffner, Departament Obrony USA

Francuskie śmigłowce SA330 Puma brały udział m.in. w operacji Barracuda we wrześniu 1979 w Republice Środkowoafrykańskiej, Pustynna Tarcza w Arabii Saudyjskiej i Pustynna Burza w Iraku w 1990, w Bośni i Hercegowinie w kwietniu 1994, w Kosowie w 1999 i operacji Barkhane w północnej Afryce / Zdjęcie: H. H. Deffner, Departament Obrony USA

Nie poinformowano o szczegółowym harmonogramie rozpoczęcia dzierżawy, ale stosunkowo krótki okres oczekiwania na wnioski o udział w postępowaniu, do 8 kwietnia 2020, sugeruje, że nastąpi to w trybie pilnym.

Obecnie na cywilnym rynku, zwłaszcza w przemyśle naftowo-gazownicznym,jest duża nadwyżka śmigłowców EC225 Super Puma. Ma to związek z katastrofą, należącego do spółki CHC Helikopter Service, śmigłowca EC225LP z 13 osobami na pokładzie, która miała miejsce 29 kwietnia 2016. Po tym wydarzeniu wiele spółek z branży wycofało z aktywnej służby wiropłaty tego typu, które obecnie są zmagazynowane. Wiele z nich zostało zastąpionych przez amerykańskie Sikorsky S-92 Superhawk (Produkcja prezydenckich VH-92A, 2019-06-11).

Dokument nie precyzuje, czy EC225 będzie bezpośrednim następcą SA330, ale informację tę potwierdził lokalnym mediom wyższej rangi urzędnik Ministerstwa Sił Zbrojnych Francji, z departamentu odpowiedzialnego za planowanie zasobów dla wojsk lotniczych.

Według najnowszych danych,  Armée de l’air użytkują jeszcze 25 śmigłowców SA330 Puma, których średni wiek przekracza 43 lata. Użytkują one ponadto 10 śmigłowców H225M Caracal, które są wojskowym wariantem Super Pum, a w czerwcu 2019 zamówiono dodatkowy egzemplarz (Wsparcie eksploatacji Caracali i Cougarów, 2019-11-26; Francja dokupuje Caracala, 2019-06-15).

21 H225 Super Puma zostało w ostatnim czasie zamówione przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych Ukrainy. Pierwsze dwa już dostarczone wiropłaty również pochodziły z rynku wtórnego i zostały zmodyfikowane w zakładach Airtelis (spółki-córki Airbusa)  w Salon de Provence (Ukraina odebrała pierwsze H225, 2018-12-22).