3 października Airbus Helicopters poinformował, że grenlandzkie linie lotnicze Air Greenland zamówiły dwa używane wielozadaniowe śmigłowce H225 Super Puma, które będą przeznaczone do realizacji zadań poszukiwawczo-ratowniczych (Search and Rescue, SAR). Śmigłowce przekaże nieujawniona spółka z przemysłu naftowo-gazowniczego i otrzymają pełne wsparcie obsługi, serwisowania oraz szkolenia pilotów i załogi.

H225 Super Puma to największy cywilny śmigłowiec oferowany przez Airbusa. Wiropłaty tego typu spędziły w powietrzu ponad 600 tys. godzin / Zdjęcie: Airbus Helicopters

H225 Super Puma to największy cywilny śmigłowiec oferowany przez Airbusa. Wiropłaty tego typu spędziły w powietrzu ponad 600 tys. godzin / Zdjęcie: Airbus Helicopters

Na mocy umowy, zawartej przy wsparciu przedstawicieli Airbusa, w ciągu najbliższych miesięcy linie Air Greenland otrzymają dwa wiropłaty, które zastąpią w linii pojedynczy  śmigłowiec Sikorsky S-61N, stacjonujący na lotnisku Ilulissat w regionie Avannaata. W 2018 wycofano po ponad 50 latach służby inny S-61N.   

Szef regionu europejskiego w Airbus Helicopters, Olivier Michalon podkreślił, że Super Pumy pomogą zapewnić bezpieczeństwo ruchu morskiego prowadzonego do i z regionu arktycznego przez Cieśninę Duńską między Grenlandią i Islandią. Dyrektor generalny Air Greenland, Jacob Nitter Sørensen, powiedział, że zamówione śmigłowce mogą pełnić zadania SAR przez wiele lat.

H225 jest w pełni wielozadaniowy, dlatego może być doposażony w szeroką gamę sprzętu ratowniczego. Załoga składa się z dwóch pilotów i może przewozić maksymalnie 18 pasażerów siedzących lub 6 na  noszach. Śmigłowiec może działać w każdych warunkach pogodowych, w tym przy oblodzeniu, a więc typowych warunkach na Grenlandii.

Grenlandzkie linie dysponują również dziewięcioma śmigłowcami Airbus Helicopters H125 (AS350 Écureuil) i ośmioma Bell 212, przeznaczonymi do realizacji misji transportowych.