10 czerwca dowództwo NAVSEA (Naval Sea Systems Command) przyznało kontrakt, należącej do Lockheed Martin, spółce Sikorsky Aircraft o wartości 542 023 016 USD (2,046 mld zł) na rozpoczęcie produkcji małoseryjnej 6 prezydenckich śmigłowców VH-92A w ramach programu VXX (Presidential Helicopter Replacement Program). Zakończenie dostaw przewidziano na kwiecień 2022. Nowe wiropłaty zastąpią eksploatowane przez 1. Eskadrę Śmigłowcową (HMX-1 Nighthawks) Korpusu Piechoty Morskiej (USMC) VH-3D Sea King z lat 1960. i VH-60N White Hawk z przełomu lat 1980/1990. HMX-1 operuje także 12 zmiennowirnikowcami MV-22B Osprey.

Jak informuje producent, flota wszystkich śmigłowców S-92 do kwietnia 2019 osiągnęła ponad 1,5 mln godzin nalotu, co daje średnią miesięczną wynoszącą 14,6 tys. godzin / Zdjęcie: Lockheed Martin

Jak informuje producent, flota wszystkich śmigłowców S-92 do kwietnia 2019 osiągnęła ponad 1,5 mln godzin nalotu, co daje średnią miesięczną wynoszącą 14,6 tys. godzin / Zdjęcie: Lockheed Martin

Dostawa pierwszego seryjnego egzemplarza nastąpi w 2021. Umowa obejmuje również pakiet części zamiennych i wyposażenia pomocniczego, szkolenie pilotów i obsługi naziemnej, tymczasowe wsparcie producenta i uzupełnienie systemów pokładowych. Zamówiona partia jest częścią planu zakupowego, obejmującego dostawę łącznie 23 wiropłatów tego typu, w tym dwóch szkolnych CH-92A. Całość sumy przewidzianej kontraktem zostanie zrealizowana w ramach budżetu na rok fiskalny 2019. Decyzja o rozpoczęciu produkcji małoseryjnej (Milestone C) zapadła 30 maja. Wymiana floty prezydenckiej nastąpi do 2023.

 Pierwszy prototyp specjalnego VH-92A został oblatany 28 lipca 2017, natomiast pierwsze lądowanie na trawniku przed Białym Domem miało miejsce 22 września 2018 / Zdjęcie: USMC

Pierwszy prototyp specjalnego VH-92A został oblatany 28 lipca 2017, natomiast pierwsze lądowanie na trawniku przed Białym Domem miało miejsce 22 września 2018 / Zdjęcie: USMC

Początkowo S-92 (znany jako H-92 Superhawk) został odrzucony z udziału w programie VXX. Preferowano wówczas model Lockheed Martin VH-71 Kestrel (wariant AgustaWestland AW101). Jednak w wyniku rosnących kosztów związanych z VH-71, w 2012 zdecydowano o ponownym rozpatrzeniu kontrpropozycji. W połowie 2013 w programie pozostawał tylko Sikorsky Aircraft, a 7 maja 2014 wybrano ostatecznie ofertę VH-92A. W ramach fazy badawczo-rozwojowej i testowej zbudowano dwa prototypy, które mają dotąd ponad 520 godzin nalotu. Podwykonawcami w programie są spółki FlightSafety International, L-3 Communications, Northrop Grumman, Rockwell Collins, Vought Aircraft Industries i GE-Aviation.

W stosunku do S-92/H-92, wariant prezydencki został wyposażony w specjalistyczne wyposażenie łącznościowe (MILSTAR, UHF i SATCOM), układy samoobrony (system ostrzegania przed opromieniowaniem wiązką podczerwieni AN/AAQ-24 Nemesis i system ochrony DIRCM) oraz wysoki standard wyposażenia kabiny pasażerskiej do przewozu VIP. Wcześniej w tym roku, Lockheed Martin dostarczył do ośrodka treningowego eskadry HMX-1 w Quantico, w stanie Wirginia, symulatory śmigłowców VH-92A i inne wyposażenie szkoleniowe.