7 października wojska lotnicze luksemburskiej armii (Lëtzebuerger Arméi) formalnie odebrały samolot transportowy Airbus A400M-180 Atlas (nr seryjny MSN 104, nr rejestracyjny CT-01). Samolot został zamówiony przez Luksemburg, wspólnie z Belgią, gdyż będzie przypisany do 15. Skrzydła Lotnictwa Transportowego Komponentu Lotniczego Sił Zbrojnych Belgii (Luchtcomponent), razem z siedmioma belgijskimi samolotami tego typu.
 Luksemburg stał się formalnie siódmym użytkownikiem samolotów transportowych Airbus A400M-180 Atlas na świecie. Jak dotąd, europejska spółka Airbus Defence and Space dostarczyła 94 samoloty tego typu / Zdjęcie: Airbus Defence and Space

Luksemburg stał się formalnie siódmym użytkownikiem samolotów transportowych Airbus A400M-180 Atlas na świecie. Jak dotąd, europejska spółka Airbus Defence and Space dostarczyła 94 samoloty tego typu / Zdjęcie: Airbus Defence and Space

Luksemburski A400M-180 został oblatany 13 kwietnia br. i miał pierwotnie zostać przekazany w czerwcu br. i przebazowany do belgijskiej bazie lotniczej Melsbroek w pobliżu Steenokkerzeel w Brabancji Flamandzkiej. Jednak z powodu skutków pandemii COVID-19 odbiór nastąpił dopiero teraz. Samolot na krótko pojawił się w Luksemburgu, po czym odleciał do Belgii (Luksemburski A400M oblatany, 2020-04-15).

Samolot został zamówiony 27 maja 2003. Wraz z egzemplarzami belgijskimi (łącznie osiem), koszty programu wyniosły 1,2 mld EUR (5,38 mld zł). W przypadku Belgii, nowe samoloty zastąpią dziewięć C-130H Hercules, które zostaną wycofane do 2022. Pierwszy belgijski egzemplarz (nr ser. MSN 106, nr boczny CT-02) został zaprezentowany 11 maja br., a jego dostawa ma zostać zrealizowana w tym roku – pierwotnie planowano ją do końca drugiego kwartału (Pierwszy belgijski A400M, 2020-05-12).

Samoloty belgijskie i luksemburski będą stacjonować w nowym hangarze o powierzchni roboczej 13 621 m², który jest największym takim obiektem w kraju. Budowa rozpoczęta została w listopadzie 2019. Prace nadzorowała spółka Democo z Antwerpii.

W czerwcu br. A400M-180 Atlas został certyfikowany do zrzutu maksymalnej liczby 116 spadochroniarzy wraz z pełnym wyposażeniem metodą na linę przez drzwi znajdujące się w obu burtach w trakcie jednego przelotu (po 58 żołnierzy) (Zakończenie certyfikacji A400M do zrzutu spadochroniarzy, 2020-06-03).

Lëtzebuerger Arméi są także użytkownikiem dwóch śmigłowców wielozadaniowych Airbus H145M, z których pierwszy został odebrany 15 listopada 2019, natomiast drugi 21 stycznia 2020. Z kolei w grudniu 2019 zakończono negocjacje dotyczące wspólnego zakupu z Niderlandami dwóch samolotów tankująco-transportowych Airbus A330-200 MRTT. Co ciekawe, pomimo iż Luksemburg nie jest formalnie użytkownikiem żadnego z 14 natowskich samolotów wczesnego ostrzegania i dozoru przestrzeni powietrznej E-3A Sentry, to na wszystkich widnieje znak Lëtzebuerger Arméi przedstawiający lwa z herbu Wielkiego Księstwa (A330 MRTT dla Luksemburga, 2020-01-10; Luksemburg odbiera H145M, 2019-11-15).