12 listopada europejska spółka Airbus Helicopters poinformowała, że w centrum testowym bezzałogowych statków powietrznych (bsl) w pobliżu Aix-en-Provence we francuskim departamencie Delta Rodanu dokonano oblotu prototypu bezzałogowego śmigłowca VSR700 (Vertivision Surveillance Rotorcraft 700).

VSR700 jest rozwijany w ramach programu SDAM (Systeme de Drones Aériens de la Marine) na zlecenie francuskiej marynarki wojennej (Marine Nationale) w oparciu o lekki, dwuosobowy śmigłowiec Hélicoptères Guimbal Cabri G2

VSR700 jest rozwijany w ramach programu SDAM (Systeme de Drones Aériens de la Marine) na zlecenie francuskiej marynarki wojennej (Marine Nationale) w oparciu o lekki, dwuosobowy śmigłowiec Hélicoptères Guimbal Cabri G2

Jak poinformowano, 8 listopada VSR700 wykonał  kilka startów i lądowań. Najdłużej przebywał w powietrzu około 10 minut. Zgodnie z wskazówkami Państwowej Dyrekcji Bezpieczeństwa Lotniczego DSAE (Direction de la Sécurité Aéronautique d’Etat), która wydała zgodę na testy w powietrzu, VSR700 został zakotwiczony 30-m linami, pozwalającymi w pełni zabezpieczyć strefę  prób.

W kolejnym etapie  programu testowego przewidziano wykonywanie lotów swobodnych, a następnie stopniowe przejście do badań w pełnym profilu lotów. W 2021 demonstrator technologii rozpocznie próby pokładowe realizowane przez Marine Nationale w koordynacji ze spółką Naval Group. Zostaną one przeprowadzone na pokładzie jednego z okrętów desantowych-doków typu Mistral (pierwotnie zaplanowano je na 2017). Niewykluczone, że doświadczenia z programu zostaną wykorzystane przy opracowywaniu bezzałogowców dla pięciu fregat rakietowych typu Belharra, zamówionych w ramach programu Frégates de Défense et d’Intervention (FDI) (Pierwsza Belharra, 2019-10-25).

Konstrukcja bezzałogowca VSR700 wywodzi się z lekkiego, dwuosobowego śmigłowca Cabri G2, opracowanego przez spółkę Hélicoptères Guimbal. Śmigłowiec ma 6,31 m długości, 1,24 m szerokości, 2,37 m wysokości, a wirnik główny ma średnicę 7,2 m. Maksymalna masa startowa to 700 kg. Dla porównania masa startowa bezzałogowca wzrośnie do 760 kg, długość zostanie zredukowana do 6,2 m, wysokość do 2,28 m. Długotrwałość lotu wyniesie ponad 10 godzin ze 100-kg ładunkiem użytecznym / Zdjęcia: Eric Raz, Airbus Helicopters

Konstrukcja bezzałogowca VSR700 wywodzi się z lekkiego, dwuosobowego śmigłowca Cabri G2, opracowanego przez spółkę Hélicoptères Guimbal. Śmigłowiec ma 6,31 m długości, 1,24 m szerokości, 2,37 m wysokości, a wirnik główny ma średnicę 7,2 m. Maksymalna masa startowa to 700 kg. Dla porównania masa startowa bezzałogowca wzrośnie do 760 kg, długość zostanie zredukowana do 6,2 m, wysokość do 2,28 m. Długotrwałość lotu wyniesie ponad 10 godzin ze 100-kg ładunkiem użytecznym / Zdjęcia: Eric Raz, Airbus Helicopters

Demonstrator VSR700, będący w istocie bezzałogowym wariantem śmigłowca Cabri C2 wzbił się w powietrze 20 grudnia 2018 z bazy lotniczej Istres na południu Francji i wykonał w pełni autonomiczny lot. Na potrzeby programu opracowano w pełni cyfrowy, automatyczny i wielokanałowy system sterowania. Wcześniej, od maja 2017 wykonywano loty przy pełnej kontroli naziemnej. Dopiero zakończenie prób samodzielnych lotów pozwoliło na rozpoczęcie kolejnego etapu programu i budowę prototypu. Warto dodać, że załogowy C2 był testowany z pokładu fregaty rakietowej obrony powietrznej FS Forbin (D620), typu Horizon.

Analiza
Program budowy bezzałogowców pionowego startu i lądowania (Vertical Take Off and Landing, VTOL) został zainicjowany podczas międzynarodowego salonu uzbrojenia Euronaval 2016 (17-21 października) na podparyskim Le Bourget. Airbus Helicopters odpowiada za dostarczenie platformy, systemów łączności, sterowania czy rozwiązań w zakresie przenoszenia ładunków użytecznych.

Głównym zadaniem VSR700 będą misje rozpoznania, obserwacji, wskazywania celów i rozpoznania pola walki (Intelligence, Surveillance, Target Acquisition And Reconnaissance, ISTAR), realizowane dzięki zastosowaniu głowicy optoelektronicznej i radaru pokładowego. Podczas targów Paris Air Show w czerwcu 2017 zaprezentowano koncepcję integracji go z modułem boi sonarowych Thalesa (do wsparcia misji zwalczania okrętów podwodnych), tratwą ratunkową Survitec RFD, głowicą optoelektroniczną Safran Euroflir 410 lub Wescam MX-15, płaskim radarem Thalesa z anteną z aktywnym skanowaniem elektronicznym (AESA) lub czujnikiem akustycznym dalekiego zasięgu LRAD 450XL.