24 września koncern Airbus Space and Defence poinformował o przeprowadzeniu pierwszych prób do tankowania w locie średniego śmigłowca wielozadaniowego H225M Caracal z samolotem transportowo-tankującym A400M Atlas. Testy zostały przeprowadzone wspólnie z francuską Generalną Dyrekcją ds. Uzbrojenia (Direction générale de l’Armement, DGA) na jej poligonie Essais en vol w 125. bazie lotniczej Istres-Le Tubé w departamencie Delta Rodanu na południu kraju (A400M wspiera Inherent Resolve, 2019-07-11).

Kolejny etap prób, czyli podawania paliwa, zaplanowano na koniec 2019. Ostateczna certyfikacja nastąpi w 2021. A400M już wykazał się zdolnością do tankowania samolotów myśliwskich, takich jak Typhoon, Rafale, Tornado czy F/A-18, czy samolotów transportowych, takich jak inny A400M, C295 lub C-130 / Zdjęcie: DGA

Kolejny etap prób, czyli podawania paliwa, zaplanowano na koniec 2019. Ostateczna certyfikacja nastąpi w 2021. A400M już wykazał się zdolnością do tankowania samolotów myśliwskich, takich jak Typhoon, Rafale, Tornado czy F/A-18, czy samolotów transportowych, takich jak inny A400M, C295 lub C-130 / Zdjęcie: DGA

W ramach testów przeprowadzono cztery loty w warunkach dziennych, podczas których przeprowadzono 51 przyłączeń instalacji do tankowania w locie H225M z przewodem elastycznym (hose and drum unit, HDU) zasobnika podskrzydłowego Cobham 908E w A400M. Nie przetaczano paliwa, jedynie potwierdzono zdolności do tego typu operacji. Próby zostały przeprowadzone na pułapach od 300 do 3000 m i przy prędkościach do 195 km/h. Potwierdziły one także wcześniejsze loty w formacji statków powietrznych tych typów, przeprowadzone na początku 2019 (Francja odebrała pierwszego Phénixa, 2018-09-28).

Odbyły się również pierwsze loty w formacji A400M ze śmigłowcem Airbus H160, na prośbę agencji DGA w ramach studium wykonalności dla przyszłego śmigłowca wielozadaniowego francuskich sił  zbrojnych H160M Guépard, których zamówiono 169 egzemplarzy z dostawami począwszy od 2026. Próby zostały zrealizowane pomyślnie (H160M przyśpiesza, 2019-05-27).

A400M jest certyfikowany do wykonywania zadań jako powietrzny tankowiec, dzięki możliwości szybkiej konfiguracji wyposażenia. Samolot może przenosić do 50,8 t paliwa w skrzydłach i centropłacie, bez ograniczania przestrzeni w ładowni. Dodatkowo w ładowni można zainstalować moduł uzupełniania paliwa CHT (Cargo Hold Tanks), złożony z dwóch zbiorników paliwa o pojemności 7,2 tys. litra każdy i bębna z dodatkowym przewodem elastycznym. Certyfikacja modułu zakończyła się 21 lutego 2019 (Certyfikacja CHT dla A400M, 2019-02-23).