2 czerwca europejska spółka Airbus Defence and Space poinformowała o zakończeniu certyfikacji  ciężkiego samolotu transportowego A400M-180 Atlas do zrzutu maksymalnej liczby 116 spadochroniarzy wraz z pełnym wyposażeniem metodą na linę przez drzwi znajdujące się w obu burtach w trakcie jednego przelotu (po 58 żołnierzy). Wcześniej, w październiku 2019 uzyskano certyfikację typu dla jednoczesnego zrzutu 80 spadochroniarzy (Desantowanie z A400M, 2019-10-08).

Zrzut spadochroniarzy z pokładu ciężkiego samolotu transportowego A400M-180 Atlas na zrzutowisko Ger Azet w południowej Francji we wrześniu 2019. Założone w 1870 roku zrzutowisko jest częścią poligonu Ger i największą strefą spadochronową w Europie o powierzchni 760 ha. Obecnie jest wykorzystywane przede wszystkim przez 1. Pułk Powietrznodesantowy Huzarów (1er Régiment de Hussards Parachutistes) / Zdjęcie: Airbus Defence and Space

Zrzut spadochroniarzy z pokładu ciężkiego samolotu transportowego A400M-180 Atlas na zrzutowisko Ger Azet w południowej Francji we wrześniu 2019. Założone w 1870 roku zrzutowisko jest częścią poligonu Ger i największą strefą spadochronową w Europie o powierzchni 760 ha. Obecnie jest wykorzystywane przede wszystkim przez 1. Pułk Powietrznodesantowy Huzarów (1er Régiment de Hussards Parachutistes) / Zdjęcie: Airbus Defence and Space

Procedura, realizowana wraz z francuską Generalną Dyrekcją ds. Uzbrojenia (Direction générale de l’Armement, DGA) oraz siłami zbrojnymi Francji i Belgii,  została zakończona w maju 2020. Te ostatnie zamówiły odpowiednio 50 i 7 samolotów A400M. Co ciekawe, pierwszy belgijski samolot tego typu zaprezentowano 11 maja. Ma on zostać wkrótce oblatany, a do końca drugiego kwartału trafić do odbiorcy (Pierwszy belgijski A400M, 2020-05-12).

Podczas certyfikacji, obejmującej wiele lotów, łącznie wykonano ponad 1000 skoków spadochronowych. Wdrożono także nową metodologię rejestrowania i modelowania w 3D trajektorii lotu spadochroniarzy. Po zakończeniu procesu, samoloty  A400M-180 Atlas mogą być wykorzystywane do desantowania 116 żołnierzy, po dwóch jednocześnie z tylnej rampy załadunkowej lub pojedynczo przez drzwi boczne. Ostatnim etapem będzie uzyskanie certyfikatu uprawniającego do wykonywania zrzutów w konfiguracjach mieszanych. Pierwsze skoki spadochronowe z A400M wykonano 10 listopada 2010.

Informacja o certyfikacji pojawiła się w zaledwie kilka dni po ogłoszeniu przez Airbusa, że A400M jest zdolny do wykonywania lotów dziennych na niskim pułapie, z automatycznym sterowaniem. Certyfikację również przeprowadzono we Francji, w kwietniu br. (A400M z automatycznym sterowaniem, 2020-05-27).