11 maja Ministerstwo Obrony Belgii zaprezentowało w mediach społecznościowych pierwszy z siedmiu zamówionych samolotów transportowych Airbus A400M-180 Atlas (nr ser. MSN 106, nr boczny CT-02), który wkrótce ma zostać oblatany, a do końca drugiego kwartału trafić do odbiorcy.

Jak dotąd europejska spółka Airbus Defence and Space dostarczyła 88 ze 177 zamówionych samolotów transportowych A400M-180 Atlas dla wojsk lotniczych Francji, Niemiec, Malezji, Hiszpanii, Turcji i Wielkiej Brytanii. Zakupem samolotów zainteresowana jest Arabia Saudyjska / Zdjęcie: Ministerstwo Obrony Belgii

Jak dotąd europejska spółka Airbus Defence and Space dostarczyła 88 ze 177 zamówionych samolotów transportowych A400M-180 Atlas dla wojsk lotniczych Francji, Niemiec, Malezji, Hiszpanii, Turcji i Wielkiej Brytanii. Zakupem samolotów zainteresowana jest Arabia Saudyjska / Zdjęcie: Ministerstwo Obrony Belgii

W zakładach Airbusa przy lotnisku Getafe pod Madrytem zakończył się tym samym proces montażu końcowego, malowania kamuflażu i znaków rozpoznawczych pierwszego A400M, przeznaczonego dla 15. Skrzydła Lotnictwa Transportowego Komponentu Lotniczego Sił Zbrojnych Belgii (Luchtcomponent). Prace malarskie zakończono 5 maja. Teraz rozpoczną się próby naziemne, w tym kołowania, a potem samolot zostanie oblatany i przejdzie szereg prób odbiorczych w locie.

Niemal równolegle do bazy lotniczej Melsbroek w pobliżu Steenokkerzeel w Brabancji Flamandzkiej ma przylecieć jedyny luksemburski A400M, zamówiony razem z belgijskimi i który będzie wspólnie eksploatowany. Ten egzemplarz (nr ser. MSN 104, nr rej. CT-01) został oblatany w kwietniu (Luksemburski A400M oblatany, 2020-04-15).

Tymczasem w belgijskiej bazie macierzystej kończą się przygotowania do przybycia pierwszych samolotów. W połowie listopada 2019 informowano o budowie największego w kraju hangaru lotniczego, przeznaczonego dla sił zbrojnych, o powierzchni roboczej 13 621 m². Prace nadzoruje spółka Democo z Antwerpii. Obecny hangar, przeznaczony dla dziewięciu obecnie eksploatowanych C-130H Hercules, jest zbyt mały dla nowych samolotów. A400M ma 45,1 m długości i 42,4 m rozpiętości skrzydeł, podczas gdy C-130H ma 29,79 m długości i 40,41 m rozpiętości. Jednak z punktu widzenia zakupu najistotniejszy jest maksymalny udźwig: A400M może przenieść nawet 37 t, podczas gdy Hercules jedynie 19,09 t (Pierwszy A330 dla NATO MMF oblatany, 2018-12-03).

Belgia i Luksemburg zamówiły wspólnie osiem A400M-180 za 1,2 mld EUR (5,47 mld zł). Dokument sygnowano 5 listopada 2010, równolegle z zamówieniami ze strony Francji, Niemiec, Hiszpanii, Turcji i Wielkiej Brytanii. Pierwotnie planowano złożenie zamówienia trzy lata wcześniej. Dostawy wszystkich samolotów zakończą się do 2023. Rok wcześniej zostaną wycofane wszystkie Herculesy (Arabia Saudyjska zainteresowana A400M, 2019-06-25).