26 lutego podczas konferencji IQPC Military Helicopter, zorganizowanej w Londynie przez stowarzyszenie Defence IQ, przedstawiciele dowództwa niemieckich sił zbrojnych (Bundeswehry) poinformowali o planach rozpoczęcia w przyszłym roku procedury zakupu łącznie 64 lekkich śmigłowców wielozadaniowych Airbus Helicopters H145M.
 Dzięki nowemu zamówieniu, które zostanie złożone u Airbusa, liczebność śmigłowców typu H145 i H145M w Bundeswerze wzrośnie do 86 / Zdjęcie: Airbus Helicopters

Dzięki nowemu zamówieniu, które zostanie złożone u Airbusa, liczebność śmigłowców typu H145 i H145M w Bundeswerze wzrośnie do 86 / Zdjęcie: Airbus Helicopters

Śmigłowce miałyby być przeznaczone głównie do zadań szkoleniowych i wsparcia ogniowego. Z puli 64 wiropłatów, aż 48 trafi do wojsk lądowych (Heer), w tym 24 do szkoleń i drugie 24 do wsparcia ogniowego w ramach trzech pułków lotniczych. W przypadki tych pierwszych, Niemcy chcą zastąpić 13 H135 P2+, służące w Międzynarodowym Centrum Szkolenia Śmigłowców w Bückeburg (Internationale Hubschrauberausbildungszentrum). 1 lipca 2019 jeden z niemieckich wiropłatów tego typu uległ katastrofie. Zastąpią także starsze Bell 206D, których wycofanie ze służby jest pilne (Katastrofa niemieckiego H135, 2019-07-02).

Pozostałe 24 wiropłaty z puli dla Heer otrzymają oznaczenie LUH Streitkrafte (LUH SK) i będą służyć do bojowych misji poszukiwawczo-ratowniczych (Combat Search and Rescue, CSAR), łącznikowych, transportu lub ewakuacji medycznej. Dołączą do siedmiu H145 LUH SAR (Light Utility Helicopter Search and Rescue), czyli nowo zakupionych nieuzbrojonych śmigłowców do zadań SAR. Odbiór pierwszego z nich nastąpił 10 grudnia 2019 (Niemiecki H145 SAR dostarczony, 2019-12-12).

Pozostałymi, tj. 16 śmigłowcami będą musiały podzielić się ze sobą wojska lotnicze (Luftwaffe) i marynarka wojenna (Marine). Od 2015 Bundeswehra jest użytkownikiem 15 zmilitaryzowanych H145M LUH SOF, pełniących rolę lekkich śmigłowców wsparcia sił specjalnych Kommando Spezialkräfte (KSK), dzięki systemowi uzbrojenia HForce. Wiropłaty stacjonują w Laupheim, w kraju związkowym Badenia-Wirtembergia i są przypisane do 64. Eskadry Śmigłowców (Hubschraubergeschwader 64).

Z nowych wiropłatów 8 egzemplarzy zostanie wyposażonych w system HForce, a pozostałe 48 będzie miało taką możliwość w razie potrzeby. System HForce w standardowej wersji składa się z komputera Rockwell Collins Deutschland (RCD) FMC-4212, nahełmowego systemu celowniczego HMSD Thales Scorpion i pulpitów do sterowania uzbrojeniem. Uzbrojenie to 12,7-mm wkm FN Herstal HMP400, umieszczony w zasobniku podskrzydłowym, 20-mm działko Nexter NC621 i wyrzutnia niekierowanych pocisków rakietowych Thales FZ231. Śmigłowce w tej konfiguracji zakupiły ostatnio Serbia, Węgry i Luksemburg (Pierwsze H145M dla Serbii, 2018-11-27; Luksemburg odbiera H145M, 2019-11-15; Węgry odbierają H145M, 2019-11-20).

Co ciekawe, Niemcy planują zintegrować swoje LUH SK z przeciwpancernymi pociskami kierowanymi (ppk), nie wskazują na razie typu. Jednak na początku 2021 Airbus Helicopters i Rafael Advanced Defense Systems planują zintegrować HForce w H145M z ppk Spike ER o zasięgu 8 km. Warto zauważyć, że spokrewniony Spike LR o mniejszym zasięgu 4-5 km, znajduje się na wyposażeniu Heer jako MELLS (Mehrrollenfähiges Leichtes Lenkflugkörper-System) (Modernizacja SPz Marder 1A5, 2020-01-21).