22 grudnia europejska spółka Airbus Defence and Space dostarczyła Komponentowi Lotniczemu Sił Zbrojnych Belgii (Luchtcomponent) pierwszy z siedmiu zamówionych samolotów transportowych A400M-180 Atlas. Samolot o nr seryjnym MSN 106 i nr rejestracyjnym CT-02 został przekazany zamawiającemu w zakładach montażowych w Sewilli. Następnie samolot poleciał do bazy lotniczej Melsbroek w pobliżu Steenokkerzeel w Brabancji Flamandzkiej, gdzie stacjonuje 15. Skrzydło Lotnictwa Transportowego.

Europejska spółka Airbus Defence and Space dostarczyła Komponentowi Lotniczemu Sił Zbrojnych Belgii pierwszy z siedmiu zamówionych samolotów transportowych A400M-180 Atlas

Europejska spółka Airbus Defence and Space dostarczyła Komponentowi Lotniczemu Sił Zbrojnych Belgii pierwszy z siedmiu zamówionych samolotów transportowych A400M-180 Atlas

O zakończeniu prac montażowych przy samolocie, ministerstwo obrony Belgii informowało 11 maja. Samolot miał jednak zostać przekazany odbiorcy do końca drugiego kwartału, co się jednak nie udało z powodu utrudnień związanych z pandemią COVID-19. Belgijski samolot dołączył do egzemplarza luksemburskiego o nr seryjnym MSN 104 i nr rejestracyjnym CT-01, który wylądował w Belgii 7 października, gdzie stacjonuje na stałe. Z kolei drugi belgijski A400M ma zostać dostarczony na początku 2021, a dostawy wszystkich mają zakończyć się w 2023 (Luksemburski A400M dostarczony, 2020-10-08;Pierwszy belgijski A400M, 2020-05-12).

Belgia będzie eksploatować A400M razem z pojedynczym egzemplarzem luksemburskim, który został już dostarczony do Belgii 7 października / Zdjęcia: Airbus Defence and Space

Belgia będzie eksploatować A400M razem z pojedynczym egzemplarzem luksemburskim, który został już dostarczony do Belgii 7 października / Zdjęcia: Airbus Defence and Space

Alberto Gutierrez, szef działu samolotów wojskowych w Airbus Defence and Space, powiedział: Dzięki dostawie tego samolotu wszyscy klienci początkowi programu są już posiadaczami A400M. MSN106 dołączy do luksemburskiej maszyny w dwunarodowej jednostce, powołanej we współpracy z Belgią. Pomimo wyzwań związanych z COVID-19, nasze zespoły dostarczyły wszystkie 10 samolotów tego typu planowanych do przekazania klientom w tym roku. Tym samym eksploatowana flota A400M urosła do 98 maszyn.

Samoloty belgijskie wraz z egzemplarzem luksemburskich zostały wspólnie zamówione 27 maja 2003, a koszty programu wyniosły 1,2 mld EUR (5,39 mld zł). Dokument wykonawczy sygnowano 5 listopada 2010, równolegle z zamówieniami ze strony Francji, Niemiec, Hiszpanii, Turcji i Wielkiej Brytanii. W przypadku Belgii, nowe samoloty zastąpią dziewięć C-130H Hercules, które zostaną wycofane do 2022. Samoloty obu państw będą stacjonować w nowym hangarze o powierzchni roboczej 13 621 m², który jest największym takim obiektem w kraju. Budowa rozpoczęta została w listopadzie 2019. Prace nadzorowała spółka Democo z Antwerpii.