Królewskie holenderskie wojska lotnicze (Koninklijke Luchtmacht) rozpoczęły regularne loty swoich myśliwców wielozadaniowych F-16AM/BM Block 20 MLU z wykorzystaniem biopaliwa lotniczego (SAF), dostarczanego przez spółki SkyNRG i Shell Aviation. Nowe biopaliwo jest produkowane jedynie w Stanach Zjednoczonych przez AltAir Fuels, spółkę-córkę koncernu World Energy.
 Biopaliwo lotnicze dostarczają spółki SkyNRG i Shell Aviation. Powstaje ono z mieszanki wyprodukowanj ze zużytego oleju spożywczego przez AltAir Fuels. Amerykański podmiot jest jedynym na świecie producentem tego paliwa / Zdjęcie: Ministerstwo Obrony Holandii

Biopaliwo lotnicze dostarczają spółki SkyNRG i Shell Aviation. Powstaje ono z mieszanki wyprodukowanj ze zużytego oleju spożywczego przez AltAir Fuels. Amerykański podmiot jest jedynym na świecie producentem tego paliwa / Zdjęcie: Ministerstwo Obrony Holandii

F-16AM/BM wykonują regularne loty na mieszance paliwowej, zawierającej 5% SAF. Biokomponenty zostały wyprodukowane ze zużytego oleju spożywczego w USA, a następnie wymieszane w Holandii z konwencjonalnym paliwem JP-5. Zastosowanie takiej mieszanki powoduje redukcję emisji dwutlenku węgla podczas pracy silnika F100-PW-200 do 20% w porównaniu z klasycznym paliwem. Pierwsze testy przeprowadzono w połowie 2018, lecz wstrzymano je po 2 tygodniach z powodu niewystarczającej ilości mieszanki. Obecne zapasy SAF wystarczą na wykonywanie lotów do połowy 2019.

Decyzję o wdrożeniu biopaliwa lotniczego podjął dział regulacji materiałowych i logistycznych Koninklijke Luchtmacht. Zademonstrował on w 2010 możliwość wykonywania lotów AH-64D Apache Block II zasilanych nową mieszanką paliwową, której 50% stanowiło SAF. Obecnie prowadzone są prace, aby dostosować wszystkie statki powietrzne do zasilania paliwem z biokomponentami. 

W nadchodzących latach dowództwo Koninklijke Luchtmacht chce stopniowo zwiększać poziom mieszanki, zmniejszając zależność od paliw kopalnych o 20% do 2030 i co najmniej o 70% w 2050. Problemem pozostaje kwestia ekonomiczna, gdyż SAF jest droższe od JP-5. (Więcej nowoczesnej broni dla Holandii, 2018-12-17).

Analiza
Testy z wykorzystaniem biopaliwa lotniczego przeprowadzili także Amerykanie. We wrześniu 2016 poinformowano o pomyślnym zakończeniu prób w locie samolotu walki elektronicznej EA-18G Green Growler z 23. Eskadry Doświadczalnej US Navy (VX-23), który do startu i lądowania używał mieszanki paliwowej bio-JP-5. Program testowy bio-JP-5 jest próbą zwiększenia użycia paliw alternatywnych przez statki powietrzne US Navy do 2020. Biomieszanka powstała dzięki katalitycznej konwersji hydrotermalnej. Proces ten pozwala na uzyskanie parametrów jakie musi spełniać paliwo lotnicze. Wcześniej mieszano klasyczne JP-5 z biopaliwami na poziomie 50%. Pierwszy F/A-18 Green Hornet został oblatany 22 kwietnia 2010.