2 listopada francuski dziennik Le Figaro poinformował, że Ministerstwo Spraw Wewnętrznych tego państwa planuje zamówić w przyszłym roku dziesięć lekkich śmigłowców wielozadaniowych nowej generacji Airbus H160 dla jednostek Żandarmerii Narodowej (Gendarmerie nationale).

Lekki śmigłowiec wielozadaniowy otrzymał certyfikat typu Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego EASA (European Union Aviation Safety Agency). Certyfikat amerykańskiej Federalnej Administracji Lotnictwa FAA (Federal Aviation Administration) zostanie przyznany jeszcze w tym roku / Zdjęcie: Eric Raz, Airbus Helicopters

Lekki śmigłowiec wielozadaniowy otrzymał certyfikat typu Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego EASA (European Union Aviation Safety Agency). Certyfikat amerykańskiej Federalnej Administracji Lotnictwa FAA (Federal Aviation Administration) zostanie przyznany jeszcze w tym roku / Zdjęcie: Eric Raz, Airbus Helicopters

W ramach umowy z europejską spółką Airbus Helicopters o szacowanej wartości 200 mln EUR (923,47 mln zł) zaplanowano dostawy pierwszych czterech wiropłatów do 2023, natomiast sześć pozostałych do 2026.

Umowa będzie realizacją nie tylko programu modernizacji technicznej floty powietrznej Żandarmerii Narodowej, ale również rządowego planu wsparcia dla sektora obronnego i lotniczego, w związku ze skutkami ekonomicznymi pandemii COVID-19. Zamówienie pozwoli bowiem na utrzymanie nawet 600 miejsc pracy przez trzy lata w zakładach Airbus Helicopters we francuskim Marignane (w departamencie Delta Rodanu), niemieckim Donauwörth (w Bawarii) oraz hiszpańskim Albecete (w regionie Kastylia-La Mancha) (Samoloty i śmigłowce Airbusa dla Hiszpanii, 2020-08-02).

Nowe H160 będą stopniowo zastępować w służbie 26 śmigłowców Eurocopter AS350 Écureuil, obecnie oznaczone jako Airbus Helicopters H125, których średni wiek to około 35 lat. Są używane do zadań zwiadowczo-interwencyjnych. Ponadto, formacja użytkuje 15 śmigłowców zwiadowczo-interwencyjnych H135 i 14 poszukiwawczo-interwencyjnych H145 (Ekwador odbiera H145M, 2020-10-28; Airbus wesprze H135 agencji NASA, 2020-09-18).

Śmigłowce w Żandarmerii Narodowej są wykorzystywane od 1954 w ramach Forces aériennes de la Gendarmerie (FAG). Jednostki są przydzielone do każdego z siedmiu regionów kontynentalnej Francji oraz sześciu regionów zamorskich. Już w 2017 w raporcie Senatu dotyczącym stanu sił podległych MSW, wezwano rząd do przyspieszenia modernizacji technicznej lotnictwa Żandarmerii.

Jak dotąd śmigłowce H160 zostały zamówione przez francuską marynarkę wojenną (Marine nationale) w liczbie 4 egzemplarzy w wersji poszukiwawczo-ratowniczej SAR (Search And Rescue) – dostawy mają rozpocząć się w br. oraz spółkę leasingującą usługi śmigłowców Milestone Aviation Group, zależą od GE Capital Aviation Services, z siedzibą w Dublinie – 6 egz. (Pierwszy cywilny odbiorca H160, 2020-10-06; Francja zamawia H160 SAR , 2020-02-10).

Z kolei wariant wojskowy śmigłowca, oznaczony jako H160M Guépard, w ramach programu wspólnych lekkich śmigłowców HIL (Hélicoptère Interarmées Léger) ma trafić do wszystkich rodzajów francuskich sił zbrojnych w liczbie 169 egz., począwszy od 2026: w tym 80 dla wojsk lądowych, 49 dla marynarki wojennej (po części w miejsce H160 SAR, które będą rozwiązaniem przejściowym) i 40 dla wojsk lotniczych (Certyfikacja H160, 2020-07-03; H160M przyśpiesza, 2019-05-27).