19 marca europejska spółka Airbus Helicopters poinformowała o zrealizowaniu, zgodnie z harmonogramem, dostawy niemieckim wojskom lądowym (Heer) ostatniego, siódmego egzemplarza zamówionego lekkiego śmigłowca transportowego i poszukiwawczo-ratowniczego H145 LUH SAR (Light Utility Helicopter Search and Rescue).

H145 jest napędzany dwoma silnikami turbowałowymi Safran Arriel 2E o maksymalnej mocy skokowej 1072 KM każdy, które są w pełni sterowane cyfrowo za pomocą systemu FADEC. Śmigłowiec został wyposażony w cyfrową awionikę Helionix, w tym 4-osiowego autopilota / Zdjęcie: Airbus Helicopters

Śmigłowiec został odebrany przez przedstawicieli instytucji zamawiającej, czyli Urzędu do spraw zakupów obronnych Bundeswehry BAAINBw (Bundesamt für Ausrüstung, Informationstechnik und Nutzung der Bundeswehr). Dostarczone wcześniej wiropłaty służą do szkolenia i testów, są dostępne do działań SAR przez 24 godziny na dobę i 7 dni w tygodniu w bazach lotniczych Niederstetten w Bawarii i Nörvenich w Nadrenii Północnej-Westfalii. Loty nowym H145 LUH SAR piloci lotnictwa niemieckich wojsk lądowych (Heeresfliegertruppe) rozpoczną wkrótce, zgodnie z planem, na trzeciej bazie SAR, w Holzdorfie w Szlezwiku-Holsztynie.

Wolfgang Schoder, dyrektor generalny Airbus Helicopters Germany, powiedział: Cieszymy się, że zrealizowaliśmy to zamówienie terminowo i mieszcząc się w budżecie oraz że wdrożenie śmigłowców przebiega zgodnie z planem. Opinie, które otrzymaliśmy od użytkowników, są bardzo pozytywne. Ze względu na elastyczność i bardzo dużą dostępność, wiropłaty z rodziny H145 sprawdziły się w Bundeswehrze. Widzimy dla nich znacznie więcej możliwości i zadań we wszystkich rodzajach sił zbrojnych.

H145 LUH SAR są wyposażone m.in. w zaawansowane głowice optoelektroniczne z kamerami, reflektory, system lokalizacji nadajników awaryjnych, zestaw sprzętu medycznego oraz wciągarki i haki ładunkowe, których można używać np. do przenoszenia zbiorników ze środkiem gaśniczym. Znakiem rozpoznawczym wiropłatów są pokryte jasnopomarańczowym lakierem drzwi i inne elementy kadłubów oraz jasnoniebieski napis SAR.

Umowa na zakup siedmiu wiropłatów została podpisana 7 grudnia 2018, a dostawę pierwszego z nich zrealizowano 10 grudnia 2019. H145 zastępują w zadaniach SAR wyeksploatowane śmigłowce Bell UH-1D Huey, wyprodukowane na licencji przez zachodnioniemiecką spółkę Dornier i wprowadzone do linii na początku lat 1970. (Niemiecki H145 SAR dostarczony, H145 LUH SAR dla Niemiec).

Warto dodać, że Od 2015 Bundeswehra jest użytkownikiem 15 zmilitaryzowanych H145M, pełniących rolę lekkich śmigłowców wsparcia sił specjalnych, dzięki systemowi uzbrojenia HForce. Wiropłaty stacjonują w Laupheim, w Badenii-Wirtembergii i są przypisane do 64. Eskadry Śmigłowców (Hubschraubergeschwader 64). Zgodnie z planami, ujawnionymi przez przedstawicieli Bundeswehry, 26 lutego 2020 podczas konferencji IQPC Military Helicopter, zorganizowanej w Londynie przez stowarzyszenie Defence IQ, na 2021 rok planowane było zamówienie kolejnych 64 egzemplarzy tych wiropłatów, w tym 48 dla wojsk lądowych, z których 24 będzie służyć do szkoleń, a drugie 24 do wsparcia ogniowego w ramach trzech pułków lotniczych (Uzbrojone H145M na Węgrzech, Bundeswehra zamówi 64 H145M).