Przejdź do serwisu tematycznego

Trzeci Airbus C295W dla Tajlandii

Królewskie wojska lądowe Tajlandii otrzymają wkrótce trzeci lekki samolot transportowy Airbus C295W.

22 czerwca europejska spółka Airbus Defence and Space poinformowała w mediach społecznościowych o zawarciu umowy z ministerstwem obrony Tajlandii, na mocy której królewskie wojska lądowe tego państwa (kong thap bok thai, RTA) wkrótce otrzymają trzeci egzemplarz lekkiego samolotu transportowego C295W – dostawa jest przewidziana na 2023 rok (Pierwszy C295MW dla Czech).

Królewskie wojska lądowe Tajlandii otrzymają wkrótce trzeci lekki samolot transportowy Airbus C295W / Zdjęcie: Airbus Defence and Space

Zamówiony samolot, w konfiguracji transportowej, będzie realizował również misje ewakuacji medycznej (MEDEVAC) czy desantowania wojsk powietrznodesantowych. Rzecznik prasowy tajlandzkiego ministerstwa obrony gen. por. Kongcheep Tantrawanich potwierdził informację producenta, informując, że dzięki temu będzie możliwe stopniowe wycofanie eksploatowanych od 1994 roku czterech mniejszych samolotów transportowych CASA C-212-300 Aviocar – wycofanie ich zaplanowano na 2023 (Zdalnie sterowany system misji FITS w C295).

Pierwszy C295 został zamówiony przez Tajlandię w 2005, a kolejny w 2018. Ten drugi był już w konfiguracji C295W z ulepszonymi silnikami oraz wingletami. Jeśli chodzi o inne statki powietrzne, które dostarczyła lub ma dostarczyć Tajlandii grupa Airbus należy wymienić sześć śmigłowców Eurocopter UH-72A Lakota (wariant H145 na rynek północnoamerykański; jeden z nich rozbił się w 2016) w wojskach lądowych, 5 H145 w marynarce wojennej, 8 Eurocopter Fennec AS550 C3, 5 H145M i 6 H135 w wojskach lotniczych (H135 do Tajlandii).

Zakup dodatkowego C295W był krytykowany w samej Tajlandii, głównie z przyczyn ekonomicznych, po tym jak państwo zostało poważnie dotknięte kryzysem związanym z pandemią COVID-19. Jednak według gen. Tantrawanicha, zakup był konieczny z przyczyn obiektywnych: aby zapewnić wojsku bezpieczny transport samolotem o pojemności do 70 żołnierzy. Poza tym samoloty transportowe są kluczowe w związku z koniecznością dostarczania materiałów medycznych w różne zakątki kraju. Wcześniej co ciekawe, zamierzano zamówić samolot do transportu VIP typu Gulfstream G550 za 1,34 mld THB (163,3 mln zł), co spotkało się z ostrą reakcją i zakupu zaniechano (T-6C Texan II dla Tajlandii).

Johan Pelissier, dyrektor działu Asia Pacific w Airbus Defence and Space powiedział, że zakup przez Tajlandię kolejnego C295W dowodzi zaufania do produktów Airbusa i podkreśla rosnącą popularność tych samolotów w regionie, z uwagi na stosunkowo niskie koszty eksploatacyjne.

W ostatnich tygodniach zawarto kontrakt na dostawę trzech samolotów tego typu do nieujawnionego odbiorcy w Azji Południowo-Wschodniej. Nieoficjalnie chodzi o Wietnam, który użytkuje już trzy egzemplarze – władze w Hanoi przymierzały się do powiększenia floty C295. Łączne zamówienia na te samoloty w regionie wzrosły do 25 (spośród ponad 200 na całym świecie). Liczba ta wkrótce powiększy się o kolejne 62 egzemplarze, po planowanym zamówieniu przez Indie (C295 dla Indii).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Produkcja Watchkeeper X w Rumunii

Brytyjska spółka joint venture U-TacS podpisała umowę z rumuńską Aerostar w sprawie możliwości uruchomienia produkcji bojowo-rozpoznawczych bezzałogowców Watchkeeper X w Rumunii.

Próby udźwigu SB>1 Defiant

Spółki Sikorsky Aircraft i Boeing przeprowadziły pierwsze próby podnoszenia ładunku na zewnętrznym haku podkadłubowym demonstratora technologii SB>1 Defiant w ramach programu FLRAA.

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X