Przejdź do serwisu tematycznego

Airbus C295 na biopaliwie

Europejska spółka Airbus Defence and Space poinformowała o oblocie lekkiego samolotu transportowego C295, zasilanego w 29% paliwem zrównoważonym SAF.

27 października br. europejska spółka Airbus Defence and Space (część Airbus Group) poinformowała o oblocie z lotniska przyzakładowego w hiszpańskiej Sewilli lekkiego samolotu transportowego C295, zasilanego w 29% paliwem zrównoważonym (Sustainable Aviation Fuel, SAF). SAF to sprawdzone paliwo alternatywne, które może zmniejszyć emisje CO2 w cyklu eksploatacji statku powietrznego nawet o 80-85% w porównaniu z paliwem konwencjonalnym. W lipcu zeszłego roku w Niemczech spółka rozpoczęła testy w locie z cięższym A400M-180 Atlas na 50-procentowej mieszance (Niemieckie A400M-180 Atlas na biopaliwie).

Europejska spółka Airbus Defence and Space poinformowała o oblocie lekkiego samolotu transportowego C295, zasilanego w 29% paliwem zrównoważonym SAF

Ostatecznym celem Airbus Group jest uzyskanie 100% mieszanki SAF dla samolotów wojskowych Airbusa i co za tym idzie dekarbonizacja lotnictwa wojskowego. Również spółka-córka odpowiedzialna za śmigłowce, Airbus Helicopters, prowadzi intensywne prace w tym zakresie (Pierwszy lot H225 na 100% biopaliwie, Ratunkowy Airbus H145 na biopaliwo, Airbus Helicopters promuje biopaliwa lotnicze).

19 października, w środę, o godz. 9.00 czasu lokalnego zespół C295 odpowiedzialny za projekt SAF spotkał się na porannej odprawie przed lotem zaplanowanym na ten sam dzień. Załoga, zespół ds. paliwa SAF, inżynierowie, piloci, inżynierowie od prób w locie zebrali się w sali konferencyjnej zakładu Airbus San Pablo w Sewilli przeglądając plan lotu przed startem.

Przy 50% mieszance SAF nie są wymagane żadne modyfikacje w samolocie, wyjaśnił Jose Antonio Urbano, główny inżynier badań i rozwoju w Airbus Defence and Space. Wykonaliśmy więc ten lot demonstracyjny, aby w pełni zrozumieć zachowanie samolotu i wyciągnąć niezbędne wnioski w ramach przygotowań do przyszłych kampanii testowych z SAF – dodał.

Testowy C295 wykonał lot z 29% mieszanką w obu silnikach, więc nie było potrzeby modyfikowania układu napędowego, a zespół nie miał technicznych ograniczeń w przygotowaniu lotu. Chociaż wiemy, że nie byłoby konieczne zastosowanie tego procentu SAF, podejście zastosowane w tym locie polegało na umieszczeniu samolotu w najbardziej wymagających warunkach w celu zebrania niezbędnych danych wejściowych do przyszłych lotów z SAF w 100%. Naszym celem jest pomiar osiągów samolotu za pomocą obu paliw: nafty lotniczej Jet-A1 i SAF, wyłączyć i ponownie uruchomić silniki podczas lotu, wykonać nagły ruch dźwigni sterowania zasilaniem w celu uzyskania intensywnych wymagań paliwowych, przerwane lądowanie, manewry podejścia i odejścia po ostatnim lądowaniu, żądanie maksymalnej mocy ujemnej, wyjaśnił szczegółowo Juan José Baeza, inżynier ds. testów w locie w Airbus Defence and Space.

Życzenia dobrego lotu zakończyły odprawę. Następnie załoga skierowała do miejsca postojowego, na którym czekał C295 o nr rejestracyjnym MSN163 po przeprowadzeniu wymaganych testów naziemnych i prób przed lotem w poprzednich dniach. Załogę tego konkretnego lotu stanowili Alejandro Grande, Alfonso de Castro, Pedro J. Martin i Juan J. Baeza. Tymczasem zespół na ziemi przeprowadził procedurę tankowania dwóch silników Pratt & Whitney Canada PW127G po raz pierwszy mieszanką paliwową w proporcjach: 71% nafta lotnicza Jet-A1 i 29% SAF.

Paliwo zrównoważone SAF użyte do zasilania silników C295 to HEFA-SPK (Hydroprocessed Esters i Fatty Acids Synthetic Paraffinic Kerosine), czyli mieszanka estrów przetworzonych i kwasu tłuszczowego z syntetyczną parafiną. Jest uzyskiwane z zużytych olejów i tłuszczów spożywczych, jest bezzapachowe i wolne od siarki.

Zdjęcia: Airbus Defence and Space

Chociaż zastosowanie 50-procentowej mieszanki SAF z Jet-A1 nie wymaga żadnych modyfikacji technicznych w samolocie, wyzwania pozostają po stronie produkcji. Jednym z największych wyzwań, przed którymi obecnie stoimy, jest nadal podaż SAF. Istnieje duże zapotrzebowanie na SAF, ale niewielu jest producentów, powiedział Urbano. Chociaż produkcja SAF stanowi obecnie zaledwie 0,1% całkowitej produkcji paliwa lotniczego, oczekuje się, że liczba ta dramatycznie wzrośnie w nadchodzących latach, aby zaspokoić zarówno rosnący popyt ze strony operatorów, jak i oczekiwane zużycie SAF.

Po prawie dwóch godzinach lotu, C295 (MSN163) wylądował z powrotem na lotnisku w Sewilli. Juan J. Baeza powiedział: Lot miał dla nas wielką wartość, aby przygotować się do przyszłych operacji z SAF w 100%, i czujemy się zaszczyceni, że możemy latać tym samolotem z SAF po raz pierwszy i być częścią tego ekscytującego projektu. Urbano dodał: Ten lot demonstracyjny pomaga nam w Airbus Defence and Space gromadzić informacje i umożliwiać dalsze działania badawcze i prace techniczne w celu osiągnięcia celu 100% mieszanki SAF dla samolotów wojskowych Airbusa.

Kolejny krok w kierunku redukcji zużycia paliwa w locie przeprowadzono 26 stycznia br., gdy oblatano demonstrator technologii C295 FTB2 (Flight Test Bed 2) na potrzeby programów Clean Sky 2 (CS2) oraz programu badań i innowacji UE, Horizon 2020. Posłuży on do testów w powietrzu, mających sprawdzić nowe odkształcające się skrzydło (technologia semimorfingu), działanie nowego systemu sterowania lotem, a także skuteczność anteny łączności satelitarnej SatCom osadzonej w kadłubie. Modyfikacje objęły także nowe materiały i technologie mające na celu redukcję emisji hałasu oraz CO2 i NOx – wszystkie te rozwiązania zostaną zastosowane na różnych platformach powietrznych w przyszłości (Oblot demonstratora technologii C295 FTB2 dla programu Clean Sky 2).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X