Przejdź do serwisu tematycznego

Serbia: kbwp Lazanski z 57-mm armatą

Podczas 10. Międzynarodowych Targów Uzbrojenia i Sprzętu Wojskowego Partner 2021 w Belgradzie, serbska spółka Jugoimport SDPR zaprezentowała prototyp kołowego bojowego wozu piechoty Lazanski.

Na zaplanowanych na 11-14 października br., 10. Międzynarodowych Targach Uzbrojenia i Sprzętu Wojskowego Partner 2021 w Belgradzie, serbska spółka Jugoimport SDPR zaprezentowała prototyp kołowego bojowego wozu piechoty Lazanski 8×8, wyposażony w rosyjski, zdalnie sterowany moduł uzbrojenia (zsmu) AU-220M Bajkał z 57-mm armatą automatyczną (Zmodernizowany serbski czołg M-84AS1).

Podczas 10. Międzynarodowych Targów Uzbrojenia i Sprzętu Wojskowego Partner 2021 w Belgradzie, serbska spółka Jugoimport SDPR zaprezentowała prototyp kołowego bojowego wozu piechoty Lazanski

Pojazd, określany jako bojowy wóz piechoty (Borbeno Vozilo Pešadije, BVP), zaprezentowano podczas otwarcia targów prezydentowi Serbii Aleksandarowi Vučićowi, któremu towarzyszyli wicepremier i minister obrony dr Nebojša Stefanović i szef sztabu generalnego sił zbrojnych gen. Milan Mojsilović (Serbski MRAP M-20).

Jeśli chodzi o układ konstrukcyjny to widać tu wyraźne odejście od linii rodziny kołowych transporterów opancerzonych BTR-DR-8808 Lazar 8×8 (zaprezentowanych w trzech odsłonach z  2008, 2013 i 2015) i nawiązanie do światowych trendów, jeśli chodzi o pojazdy tej klasy.

Najważniejszym elementem jest opracowany przez rosyjskie biuro konstrukcyjne CNII Buriewiestnik, zsmu AU-220M Bajkał z 57-mm armatą automatyczną 2A91 (BM-57) o szybkostrzelności teoretycznej 120 strz./min. 3,2-tonowy moduł mieści zapas 80 nabojów 57 mm x 348 SR (przeciwpancernej ze smugaczem 53-UBR-281U i odłamkowej ze smugaczem 53-ERM-281U). Zasięg rażenia to 12 km. Dodatkowo, wyposażono ją w 7,62-mm karabin maszynowy PKTM z zapasem 2000 sztuk amunicji, a opcjonalnie można zintegrować wyrzutnię przeciwpancernych pocisków kierowanych (ppk) 9M120-1K Ataka-T. Jak dotąd zsmu trafił na rosyjski zestaw przeciwlotniczy 2S38 Deriwacja-PWO, zmodernizowany bwp BMP-3 Deriwacja, pojazd rozpoznawczy BRM-3K Ryś, bwp T-15 Armata i bezzałogowego robota Wichr/Udar czy kbwp Enigma (ZEA) i Mbombe 8 (RPA).

Nazwa pojazdu upamiętnia Miroslava Lazanskiego, serbskiego dziennikarza, pisarza i korespondenta wojennego, polityka i dyplomatę, który do swojej śmierci 3 sierpnia br. pełnił rolę Ambasadora Serbii w Rosji / Zdjęcia: ministerstwo obrony Serbii

Masa własna kbwp Lazanski to 26 t, a dopuszczalna masa całkowita 36 t – dlatego też Lazanski nie jest wozem pływającym. Pojazd ma 8 m długości, 2,2 m szerokości i 2,6 m wysokości (bez zsmu). Napęd stanowi turbodoładowany silnikiem wysokoprężny Caterpillar C13 o mocy 711 KM, połączonym z 6-biegową automatyczną skrzynią biegów Allison 4000SP. Moc jest przenoszona na osie napędowe SISU z blokadami elektropneumatycznymi. Załoga liczy 3 żołnierzy (dowódca, kierowca-mechanik i działonowy) oraz do 10 żołnierzy desantu.

Kadłub jest całkowicie spawany ze stali pancernej z dodatkowym pancerzem ceramicznym. Odporność balistyczna to poziom 5 według STANAG 4569A (na ostrzał 25-mm pociskiem z nabojem przeciwpancernym z odrzucanym sabotem z 500 m i odłamki 155-mm pocisków artyleryjskich z 25 m). Wzmocnione dno kadłuba w kształcie litery V zapewnia ochronę przeciwminową na poziomie 4 według STANAG 4569B (ekwiwalent detonacji 10 kg TNT). Trwają prace nad nowym pancerzem modułowym, który zwiększy odporność balistyczną do poziomu 6 według STANAG 4569A (odporność na ostrzał 30-mm pociskiem podkalibrowym stabilizowanym brzechwowo z odrzucanym sabotem z 500 m). Konstrukcja kadłuba ma być modułowa, dostosowana pod przyszłe warianty specjalistyczne.

Pojazd wyposażono w sześć kamer dzienno-nocnych (podczerwonych), które zapewniają 360-stopniową świadomość sytuacyjną, z których obraz jest przenoszony na 12- i 10-calowe wyświetlacze dostępne dla załogi i desantu. Załoga ma do dyspozycji także nawigację zliczeniową, system zarządzania polem walki klasy BMS, system ochrony przed skutkami użycia broni masowego rażenia (CBRN), klimatyzację i interkom.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

X