Przejdź do serwisu tematycznego

C295 i H145M dla Serbii

Jak poinformowały media serbskie, rząd w Belgradzie miał zaakceptować plan zakupu dwóch samolotów transportowych Airbus C295 i dodatkowych śmigłowców H145M.

15 października, tuż po zakończeniu 10. Międzynarodowych Targów Uzbrojenia i Sprzętu Wojskowego Partner 2021 w Belgradzie (11-14 października), lokalne media poinformowały, że rząd w Belgradzie miał zaakceptować plan zakupu dwóch lekkich samolotów transportowych Airbus C295 i dodatkowych lekkich śmigłowców wielozadaniowych Airbus Helicopters H145M (Serbia: kbwp Lazanski z 57-mm armatą).

Gdy umowa zostanie sfinalizowana, Serbia stanie się 36. użytkownikiem samolotów C295 na świecie. Klienci zamówili już 278 egzemplarzy, z których 200 jest już w eksploatacji; spędziły one w powietrzu ponad pół miliona godzin / Zdjęcie: Airbus Defence and Space

Co ciekawe, decyzja miała zapaść już pierwszego dnia belgradzkich targów i planowane jest podpisanie umowy międzyrządowej (Government-to-Government Agreement) w najbliższych miesiącach (do końca 2021 lub na początku 2022). Ogłoszono ją po spotkaniu wicepremiera i ministra obrony dr Nebojšy Stefanovicia z dyrektorem generalnym zakupów wojskowych DGAM (Dirección General de Armamento y Material) przy ministerstwie obrony Hiszpanii, adm. Santiago Ramónem Gonzálezem Gómezem. Odrzucono jednocześnie brano wcześniej pod uwagę kontrofertę włoskiej spółki Leonardo z samolotem C-27J Spartan (Indie sfinalizowały zakup 56 samolotów Airbus C295).

Serbskie wojska lotnicze i obrony powietrznej (Ratno vazduhoplovstvo i protivvazduhoplovna odbrana Vojske Srbije, RV i PVO) dysponują pojedynczym An-26 o nr rejestracyjnym T-70, będącym na stanie 138. Eskadry Lotnictwa Transportowego w bazie lotniczej im. płk pil. Milenko Pavlovicia (potocznie nazywanej Batajnica). Według wcześniejszych informacji na wyposażeniu znajdował się także lekki An-2TP, wyprodukowany w PZL Mielec, ale według najnowszych danych z World Air Forces 2021, został skreślony ze stanu (Serbia negocjuje zakup cypryjskich Mi-35P, Serbia wycofała samoloty MiG-21).

Serbia zamówiła pod koniec 2016 roku dziewięć lekkich śmigłowców wielozadaniowych H145M, z których pięć już dostarczono / Zdjęcie: ministerstwo obrony Serbii

Jeśli chodzi o zakup nieujawnionej liczby lekkich śmigłowców wielozadaniowych H145M, to pod koniec 2016 rząd w Belgradzie zamówił dziewięć takich wiropłatów za równowartość 105 mln EUR, których dostawy rozpoczęły się 25 czerwca 2019. Według wspomnianego raportu World Air Forces 2021, odebrano pięć z nich (H145M w Serbii).

Wiropłaty trafiły zarówno do RV i PVO, jak i lotnictwa ministerstwa spraw wewnętrznych Serbii. Wariant bojowy dla RV i PVO miał zostać wyposażony w system uzbrojenia HForce. System w standardowej wersji składa się z komputera Rockwell Collins Deutschland (RCD) FMC-4212, nahełmowego systemu celowniczego HMSD Thales Scorpion i pulpitów do sterowania uzbrojeniem. Uzbrojenie to 12,7-mm wkm FN Herstal HMP400, umieszczony w zasobniku podskrzydłowym, 20-mm działko Nexter NC621 i wyrzutnia niekierowanych pocisków rakietowych Thales FZ231.

Wariant dla MSW przeznaczony do operacji poszukiwawczo-ratowniczych został wyposażony głowicę optoelektroniczną FLIR Systems Star SAFIRE 380HDc, reflektor poszukiwawczy Trakka Systems TrakkaBeam A800 oraz wciągarkę Goodrich Model 44301 o udźwigu 272 kg. Airbus zapewnił także zwiększoną ochronę balistyczną i elektroniczne środki przeciwdziałania do samoobrony.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X