Przejdź do serwisu tematycznego

Indonezja kupi 24 samoloty wielozadaniowe F-15EX Eagle II

Ministerstwo Obrony Indonezji porozumiało się z amerykańską spółką Boeing w sprawie zakupu 24 samolotów wielozadaniowych F-15EX Eagle II, które otrzymają oznaczenie F-15IDN.

We wtorek, 22 sierpnia br., Ministerstwo Obrony Indonezji poinformowało, że dzień wcześniej podpisano protokół ustaleń (Memorandum of Understandings, MoU) z amerykańską spółką Boeing w sprawie zakupu 24 samolotów wielozadaniowych F-15EX Eagle II, które otrzymają oznaczenie F-15IDN w wojskach lotniczych (Tentara Nasional Indonesia-Angkatan Udara, TNI-AU). Dokument sygnowano w zakładach montażowych amerykańskiej spółki w St. Louis w stanie Missouri, obecności ministra obrony Indonezji, Prabowo Subianto.

F-15EX Eagle II ma udźwig 13 381 kg

Podpisanie MoU zobowiązuje do zakupu 24 samolotów bojowych F-15EX – napisał później na swoim profilu na Instagramie indonezyjski urzędnik państwowy.

Delegacja Ministerstwa Obrony Indonezji przy okazji wizyty w St. Louis obejrzała linię produkcyjną samolotów wielozadaniowych F-15EX Eagle II, skąd 16 sierpnia br. zjechał trzeci egzemplarz przeznaczony dla amerykańskich wojsk lotniczych (US Air Force, USAF).

Co ciekawe, decyzja o pozyskaniu F-15EX została podjęta już na początku listopada 2022 i została przekazana stronie amerykańskiej podczas rozmów w cztery oczy w Dżakarcie z sekretarzem obrony USA Lloydem Austinem (21 listopada). Od tamtego czasu Indonezja prowadziła negocjacje cenowe z Boeingiem, które zgodnie z deklaracją Prabowo Subianto, przebiegły bardzo dobrze.

W czerwcu br. podczas konferencji prasowej Ministerstwa Obrony poinformowano, że kontrakt na samoloty F-15EX jest nadal w fazie rozmów nad umową LOA (Letter of Offer and Acceptance) z amerykańskim rządem.

Przypomnijmy, że 10 lutego 2022 amerykańska Agencja Współpracy Obronnej DSCA (Defense Security Cooperation Agency) opublikowała zgodę Departamentu Stanu na ewentualną sprzedaż do Indonezji 36 samolotów wielozadaniowych F-15ID (tak wówczas oznaczonych) z szerokim pakietem wyposażenia i uzbrojenia za maksymalnie 13,9 mld USD (57,2 mld zł). Ostatecznie liczba zamawianych samolotów została zredukowana o jedną trzecią.

Warto odnotować, że pakiet obejmował silniki turbowentylatorowe F110-GE-129 lub F100-PW-229, radary AN/APG-82(v)1 z anteną AESA, cyfrowy system walki radioelektronicznej EPAWSS, komputery misji ADCPII, wyświetlacze nahełmowe JHMCS, zestawy nawigacji satelitarnej i zliczeniowej GPS/INS EGI, zasobniki nawigacyjne AN/AAQ-13 LANTIRN i celownicze AN/AAQ-33 Sniper ATP, belki uzbrojenia LAU-128, działka pokładowe M61A Vulcan, zasobniki szkolne ACMI, zasobniki rozpoznawcze MS-110 MARS, zasobniki z czujnikiem termolokacyjnym AN/ASG-34 IRST, zestawy wyrzutników flar i dipoli AN/ALE-47, moduły kluczy szyfrowania AN/PYQ, systemy planowania misji JMPS, gogle noktowizyjne, konforemne zbiorniki paliwa i inne wyposażenie wsparcia, ale brak uzbrojenia i amunicji.

Indonezja była zainteresowana F-15EX od dwóch lat, zgodnie z deklaracją szefa sztabu TNI-AU marszałka lotnictwa Fadjar Prasetyo z 8 lutego 2021. Na spotkaniu dowództwa TNI-AU ogłosił on plany zakupu 36 Dassault Rafale i 8 F-15EX (z których 6 miałoby zostać dostarczonych już w 2022), wraz z transportowymi C-130J Super Hercules (obok dwóch Airbus A400M-180 Atlas z opcją na cztery kolejne) i bezzałogowcami Elang Hitam klasy MALE.

Zdjęcia: Ministerstwo Obrony Indonezji

Wcześniej, pod uwagę brano też ofertę Lockheed Martin z F-16C/D Block 72, po tym jak zrezygnowano z, już zamówionych, 11 rosyjskich Su-35S, a także 15 używanych austriackich Eurofighter Typhoon Tranche 1, co jednak wywołało polityczną burzę w kraju.

Tak się jednak nie stało. 10 lutego br. zamówiono 42 najnowsze Rafale F4 za 8,1 mld USD, a teraz 24 F-15EX Eagle II. To jednak nie koniec. Indonezja uczestniczy w południowokoreańskim programie KF-X (Korean Fighter eXperimental)/IF-X (Indonesian Fighter eXperimental) i planuje nabyć samoloty wielozadaniowe KF-21 Boramae (pol. Jastrząb) – deklarowano nawet 50 egzemplarzy, ale Dżakarta miała problemy ze spłacaniem swojego udziału finansowego w inicjatywie.

TNI-AU dysponują 11 Su-30MK/MK2, 5 Su-27SK/SKM, 16 F-16C/D Block 52RI oraz odbierają zmodernizowane F-16A Block 15 OCU (12 egzemplarzy). Nowe samoloty prawdopodobnie uzupełnią je (lub zastąpią rosyjskie) oraz na pewno zastąpią 12 przestarzałych samolotów myśliwskich Northrop F-5E/F Tiger II, z których tylko kilka ma być zdolnych do wykonywania lotów.

Jeśli chodzi o F-15EX Eagle II, to program dostaw dla USAF notuje niemal roczne opóźnienie (USAF chcą zamówić łącznie 104 samoloty, zamiast wcześniej deklarowanych 144). Natomiast według doniesień medialnych z 19 stycznia br., zakupem 25 samolotów jest nadal zainteresowany Izrael, gdzie otrzymałyby oznaczenie F-15IA (Israel Advanced).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

X