Przejdź do serwisu tematycznego

Koniec prób zasobnika rozpoznawczego Collins MS-110 MARS

Spółka Collins Aerospace (część Raytheon Technologies) zakończyła próby w locie dwuzakresowego systemu rozpoznawczego MS-110 Mars, opracowanego jako następcy zasobnika Goodrich DB-110.

W piątek, 14 lipca br., spółka Raytheon Technologies poinformowała, że wchodząca w jej skład Collins Aerospace zakończyła próby w locie dwuzakresowego systemu rozpoznawczego MS-110 MARS (Multispectral Airborne Reconnaissance System), opracowanego jako następcy zasobnika Goodrich DB-110 w amerykańskich wojskach lotniczych (US Air Force, USAF) i potencjalnie wśród użytkowników eksportowych.

F-16 z zasobnikiem MS-110 MARS / Zdjęcie: Collins Aerospace

Po pierwszym teście w locie w lipcu 2022 roku na samolocie wielozadaniowych F-16 Fighting Falcon dla nieujawnionego klienta zagranicznego, spółka Collins Aerospace wykonała szereg szeroko zakrojonych kolejnych testów w powietrzu i powiązanych działań na ziemi, aby potwierdzić, że system czujników dalekiego zasięgu jest już gotowy do wdrożenia.

Spółka jest w trakcie realizacji zamówienia na dostawy łącznie 16 zasobników MS-110 MARS (prawdopodobnie dla Tajwanu) i jest na różnych etapach działań kontraktowych na kolejne 13 zasobników dla trzech kolejnych klientów. Warto tu nadmienić, że 16 lutego 2021 w odpowiedzi na pytanie Redakcji Magazynu MILMAG, ówczesny rzecznik prasowy Inspektoratu Uzbrojenia Ministerstwa Obrony Narodowej (IU MON), mjr Krzysztof Płatek informował, że w trwającym od 6 października 2020 postępowaniu na dostawę nowego systemu rozpoznawczego (z radarem o syntetycznej aperturze, SAR) dla samolotów wielozadaniowych F-16C/D Block 52+ zgłosiły się dwa podmioty, a wśród nich właśnie Collins Aerospace. Postępowanie nie zostało jeszcze rozstrzygnięte, ale można przyjąć, że Polska jest wśród trzech potencjalnych klientów, o których wspomina producent MS-110 MARS.

Zasobnik MS-110 MARS został opracowany na doświadczeniach z opracowanym przez Goodrich Corporation (część Collins Aerospace) zasobniku DB-110, z którym dzieli wspólną infrastrukturę wsparcia i przetwarzania uzyskiwanych obrazów. Obecni operatorzy DB-110 mają możliwość modernizacji swoich zasobników do konfiguracji MS-110 we własnych obiektach infrastrukturalnych, ograniczając koszty i przestoje operacyjne dla tego kluczowego zasobu rozpoznawczego. Multispektralne cechy zasobnika MS-110 poprawiają zdolność analityków wywiadu do wydobywania istotnych informacji z szerokiej gamy celów, których obrazy pozyskano.

W skład systemu, oprócz zasobników lotniczych, wchodzą także mobilne stanowiska naziemne odbioru danych z tych urządzeń (Transportable Ground Station) oraz stacjonarne centrum odbioru tychże danych (Fixed Ground Station).

Po ukończeniu rozwoju i integracji MS-110 kluczowe dane wywiadowcze uzyskane przez system mogą być szybko wykorzystywane w celu wspierania działań w wielu domenach — powiedział Andy Hunter, dyrektor generalny działu Intelligent Sensing w Collins Aerospace. Przedłużenie i rozszerzenie kontraktu na dostawę w formule IDIQ [Indefinite Delivery/Indefinite Quantity; co oznacza wykonanie nieokreślonej liczby usług przy niesprecyzowanych warunkach] z US Air Force (poprzez program) Foreign Military Sales będzie głównym czynnikiem przyspieszającym produkcję i poprawiającym przystępność cenową systemu.

MS-110 MARS został jak dotąd zintegrowany z samolotami bojowymi, takimi jak F-15 i F-16, a także samolotami rozpoznawczymi klasy ISR zabudowanymi na płatowcach samolotów biznesowych do misji specjalnych. System jest również kompatybilny z bezzałogowcami klasy MALE, takimi jak rodzina MQ-9. Zasobnik MS-110 MARS wykorzystuje sprawdzoną wiedzę spółki Collins Aerospace w zakresie obrazowania wielospektralnego (MSI) z 10-pasmowego czujnika SYERS-2C o wysokiej rozdzielczości, opracowanego dla wysokościowych samolotów rozpoznawczych Lockheed U-2S Dragon Lady (18 lutego 2020 zakończono próby wraz z Lockheed Martin).

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

X