6 października Inspektorat Uzbrojenia Ministerstwa Obrony Narodowej (IU MON) opublikował ogłoszenie o postępowaniu mającym wyłonić dostawcę nowego systemu rozpoznawczego (z radarem o syntetycznej aperturze, SAR). Ma on zostać zintegrowany z samolotami wielozadaniowymi F-16C/D Block 52+. Faza analityczno-koncepcyjna była prowadzona od 12 lipca 2017 (Cztery symulatory dla polskich F-16, 2020-08-12).

Inspektorat Uzbrojenia MON opublikował ogłoszeniu o zamówieniu nowego systemu rozpoznawczego z radarem o syntetycznej aperturze SAR. Ma on zostać zintegrowany z samolotami wielozadaniowymi F-16C/D Block 52+ / Zdjęcie: Michał Adamowski

Inspektorat Uzbrojenia MON opublikował ogłoszeniu o zamówieniu nowego systemu rozpoznawczego z radarem o syntetycznej aperturze SAR. Ma on zostać zintegrowany z samolotami wielozadaniowymi F-16C/D Block 52+ / Zdjęcie: Michał Adamowski

 

Przedmiotem zamówienia jest system rozpoznania powietrznego SAR, złożony przede wszystkich z trzech zasobników rozpoznania powietrznego wyposażonych w radar z syntetyczną aperturą (Synthetic Aperture Radar) oraz stacji naziemnych przeznaczonych do planowania misji i programowania zasobników.

W skład systemu ma wchodzić również baza danych umożliwiająca gromadzenie, archiwizowanie i wyszukiwanie zobrazowań elektrooptycznych (EO), radarowych (SAR), raportów i metadanych, wraz z niezbędnym oprogramowaniem i interfejsem umożliwiającym przeszukiwanie i dystrybucję danych rozpoznawczych. Wyposażenie dodatkowe to sprzęt do diagnostyki i obsługiwania systemu, narzędzia i aparatura kontrolno-pomiarowa umożliwiające zastosowanie zasobników na wskazanych samolotach oraz dokumentacja techniczna.

Zainteresowane podmioty mają czas na składanie wniosków o udział w powyższym postępowaniu, prowadzonych procedurą negocjacyjną do 4 listopada 2020 do godz. 11.00. Przewidywana liczba wykonawców z którymi IU MON będzie prowadzić negocjacje nie przekroczy pięciu. Kryteriami wyboru oferty będą cena (70%), rozwiązanie techniczne – radar ze skanowaniem fazowym (20%) i gwarancja (10%). Termin realizacji zamówienia to 44 miesiące (3 lata i 8 miesięcy) od daty podpisania umowy. Według dokumentacji, wartość zamówienia przekroczy 448 tys. EUR (2 mln zł), ale z uwagi na wysokie wadium (5 mln zł), wartość zamówienia znacznie przekroczy tę sumę.

Analiza
Polskie samoloty wielozadaniowe F-16C/D Block 52+ Jastrząb mają na wyposażeniu zasobniki rozpoznania obrazowego Goodrich DB-110 (wraz z dwiema naziemnymi stacjami), które były przez wykorzystywane w Syrii w ramach misji rozpoznawczej w ramach PKW Kuwejt od 20 czerwca 2016 do 18 czerwca 2018. Była to część międzynarodowej operacji antyterrorystycznej Inherent Resolve, wymierzonej w Państwo Islamskie. Oprócz tego polskie samoloty przenoszą optoelektroniczne zasobniki celowniczo-rozpoznawcze Lockheed Martin Sniper XR ATP (Advanced Targeting Pod).

Wśród potencjalnych oferentów na system rozpoznawczy kompatybilny z F-16, można wymienić spółki Northrop Grumman z zasobnikiem AN/ASQ-236 Dragon’s Eye, Lockheed Martin z zasobnikiem TARS (Tethered Aerostat Radar System) czy Rafael Advanced Defense Systems i Israel Aerospace Industries, oferujące zasobniki Litening 5 i RecceLite.