Przejdź do serwisu tematycznego

Bułgarski MiG-29 rozbił się w morzu

Ministerstwo obrony Bułgarii poinformowało o katastrofie samolotu myśliwskiego MiG-29A, który podczas ćwiczenia kr. Szabla-21 zniknął nad wodami Morza Czarnego.

Ministerstwo obrony Bułgarii poinformowało, że 9 czerwca o godz. 00.45 należący do wojsk lotniczych (Voennovëzdušni sili, VVS) samolot myśliwski MiG-29A o nr taktycznym 39, za sterami którego zasiadał mjr Walentin Terzijew, zniknął z radarów nad wodami terytorialnymi na obszarze Morza Czarnego i uległ wypadkowi. Do zdarzenia doszło podczas ćwiczenia o kryptonimie Szabla-21. W rejon zdarzenia udali się minister obrony Georgi Welikow Panajotow i szef obrony Bułgarii adm. Emil Eftimow (Spadł słowacki MiG-29AS).

Wypadkowi uległ widoczny na zdjęciu jednomiejscowy samolot myśliwski MiG-29A izdielije 9.12A o numerze taktycznym 39 / Zdjęcie: USAF

Około godziny 10.00 w rejonie utraty łączności radiowej odnaleziono szczątki samolotu i nadmuchiwany pas ratunkowy pilota – jego samego nie odnaleziono i jest nadal poszukiwany. W akcji poszukiwawczo-ratowniczej biorą udział jednostki marynarki wojennej, połączonego dowództwa operacji specjalnych, policji granicznej i wojsk lotniczych (Kolejny wypadek polskiego MiG-29, Katastrofa polskiego MiG-29).

W ramach ćwiczenia Szabla-21, rzeczony MiG-29A wystartował około północy i miał wykonać szkolne strzelanie pociskiem rakietowym klasy powietrze-powietrze do celu ćwiczebnego, czyli flary zawieszonej na spadochronie. Przed utratą łączności, pilot nie zgłaszał żadnych problemów technicznych. Nie odebrano też sygnału ratunkowego, uruchamianego automatycznie po katapultowaniu się z samolotu, co oznacza, iż w chwili uderzenia w wodę, mjr Terzijew prawdopodobnie znajdował się w kabinie.

Ćwiczenie Szabla-21 zaplanowano na 7-11 czerwca z gościnnym udziałem trzech samolotów MiG-29 serbskich wojsk lotniczych i obrony powietrznej (Ratno vazduhoplovstvo i protivvazduhoplovna odbrana Vojske Srbije, RV i PVO), a także, co ciekawe Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych (US Air Force, USAF). Po katastrofie samolotu ćwiczenia natychmiast przerwano, a pozostałe bułgarskie MiG-29 zostały uziemione (Serbia wycofała samoloty MiG-21).

Nieoficjalnie, 57-letni mjr Walentin Terzijew (z promocji w 1998) znał się osobiście z prezydentem Bułgarii, Rumenem Radewem, byłym dowódcą VVS. Według doniesień medialnych, prezydent miał powiedzieć, że mjr Terzijew był bardzo dobrym i odpowiedzialnym pilotem wojskowym.

Do chwili katastrofy, bułgarskie VVS dysponowały piętnastoma samolotami MiG-29 (w tym dwunastoma MiG-29A i trzema MiG-29UB), stacjonującymi w 3. Myśliwskiej Bazie Lotniczej Graf Ignatiewo, z których, według informacji z 2019, siedem miało być zdolnych do lotu, a według innych źródeł zaledwie pięć lub sześć. Obsługą techniczną samolotów zajmuje się rosyjska Korporacja Lotnicza (RSK) MiG na podstawie umowy ramowej o wartości 80 mln BGN (183 mln zł), która ma pozwolić na ich eksploatację do 2029.

Pierwotnie, w latach 1989-1990 Związek Sowiecki dostarczył do Bułgarii dwadzieścia dwa samoloty MiG-29, w tym osiemnaście jednomiejscowych MiG-29A izdielije 9.12A i cztery dwumiejscowe MiG-29UB izdielije 9.51). 29 września 1994 rozbił się MiG-29A o nr taktycznym 25 (zginął dowódca bazy lotniczej Ravnec, mjr Iwan Dajew), a 26 kwietnia 2012 wypadkowi uległ MiG-29UB o nr taktycznym 19 i seryjnym 26333 (zginęli cała załoga). Co ciekawe, ten drugi był potem używany przez zakłady TEREM – Georgi Benkowski do opracowania projektu przeglądu naprawczego, a następnie bez silników został sprzedany do Polski w 2015. W ubiegłym roku ówczesny minister obrony Krasimir Karakaczanow mówił przed parlamentem o konieczności sprzedaży starych samolotów.

Następcami bułgarskich MiG-29 ma być osiem amerykańskich, nowo wyprodukowanych samolotów wielozadaniowych F-16C/D Block 70/72, które zostały zamówione 10 lipca 2019 za równowartość 1,256 mld USD (5,32 mld zł). W kwietniu ub. r. rozpoczęła się ich produkcja w zakładach Lockheed Martin w Fort Worth (Teksas) i Greenville (Karolina Południowa). Dostawy mają zostać zrealizowane w latach 2023-2027. Umowa zawiera opcję na zakup kolejnych ośmiu egzemplarzy (Produkcja F-16 dla Bułgarii).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

DARPA zademonstrowała system ochrony konwojów przed bezzałogowcami

Amerykańska agencja DARPA opublikowała nagranie wideo podsumowujące fazę demonstracji programu MPF, który ma na celu opracowanie technologii systemu ochrony konwojów przed zagrożeniami ze strony…

F-35 czterech państw we Włoszech

Samoloty wielozadaniowe rodziny F-35 należące do sił zbrojnych Włoch, USA, Wielkiej Brytanii i Izraela biorą udział w ćwiczeniu Falcon Strike 2021 nad Morzem Śródziemnym.

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X