We wtorek, 3 października, podczas konferencji prasowej szef sztabu wojsk lotniczych Indii (Bhartiya Vāyu Senā) marszałek lotnictwa Vivek Ram Chaudhari poinformował, że 8 października br. podczas obchodów 91. rocznicy utworzenia tej formacji, nastąpi pożegnalny lot zmodernizowanych samolotów myśliwskich MiG-21 Bison, po czym zostaną skreślone ze stanu na początku 2025. Zapowiedź wycofania tych samolotów pojawiła się już cztery lata temu, ale wówczas bez wskazania jeszcze następcy, podobnie jak SAPECAT Jaguar M/S. W międzyczasie wycofano 84 myśliwce bombardujące MiG-27ML (Indie wycofają MiG-21 Bison, Koniec indyjskich Jaguarów?).
Zdjęcie: Bhartiya Vāyu Senā
Pożegnalny lot trzech MiG-21 Bison nastąpi nad Sangam w Prayagraj. Pięć miesięcy temu flota tych samolotów została uziemiona, po wypadku jednego z nich w stanie Radżastan, co miało miejsce 8 maja (tylko od stycznia 2021 rozbiło się sześć innych egzemplarzy: 28 lipca 2022, 24 grudnia 2021, 25 sierpnia 2021, 12 maja 2021, 17 marca 2021 i 5 stycznia 2021).
Na początku 2023, zgodnie z raportem World Air Forces, w linii miało znajdować się jeszcze 128 samolotów (dla porównania w 2019 było niemal dwa razy więcej, bo 244 egzemplarzy), a według najnowszych informacji pozostają jeszcze etatowo 48-54 samoloty, wszystkie są zgrupowane w trzech eskadrach: 3. Eskadrze Cobras w bazie lotniczej Nal/Bikaner, 4. Eskadrze Oorials w bazie Uttarlai i 23. Eskadrze Panthers w bazie Suratgarh – wszystkie w stanie Radżastan (jedna eskadra liczy etatowo 16-18 samolotów). Proces rozwiązywania eskadr MiG-21 Bison rozpoczęto w marcu 2020.
Ich następcami mają być rodzime, lekkie samoloty bojowe HAL Tejas LCA Mk 1A, których 73 egzemplarze (wraz z 10 szkolno-bojowymi) zamówiono na początku 2021 za równowartość 456,96 mld INR (23,2 mld zł). Dostawy mają rozpocząć się w lutym 2024. Dołączą one do dwóch już aktywnych eskadr użytkujących te samoloty w wersji Tejas LCA Mk 1. Marszałek Chaudhari powiedział wczoraj, że jeszcze w tym roku zostanie zakupionych kolejnych 97 egzemplarzy Tejas LCA Mk 1A.
We wrześniu 2021 zamówiono z kolei we Francji 24 używane samoloty wielozadaniowe Dassault Mirage 2000. Z kolei 26 września br. pojawiła się informacja o zakupieniu kolejnych 12 ciężkich Su-30MKI za 1,3 mld USD, a 10 lipca br. o zakupie 26 pokładowych samolotów wielozadaniowych Dassault Rafale M, ale dla marynarki wojennej (Rafale M i kolejne okręty podwodne Kalvari dla Indii, Używane Mirage 2000 dla Indii, Indie zamawiają 83 Tejasy).
MiG-21 w Indiach
W 1961 Indie zdecydowały się na zakup radzieckich MiG-21FL/PF. Samoloty wprowadzono do służby w 1964, a dwa lata później rozpoczęto produkcję na licencji jako Typ 77 w zakładach Nasik, należących do Hindustan Aeronautics Limited (HAL) w pobliżu Bombaju. Samoloty miały pełnić początkowo 30-letnią służbę, ale wycofano je 11 grudnia 2013, po 49 latach. W 1971 zakłady HAL rozpoczęły produkcję zmodernizowanej wersji MiG-21M jako Typ 88. Samoloty w liczbie 158 dostarczono odbiorcy w latach 1973-1981. Wycofano je w 2015.
Ostatnim wariantem produkowanym w Indiach był MiG-21bis. W latach 1977-1984 wyprodukowano 295 z nich. Po serii katastrof z ich udziałem w latach 1990. zdecydowano się na zmodernizowanie do standardu MiG-21 Bison. Łącznie wszystkich wersji MiG-21 dostarczono dla Bhartiya Vāyu Senā w liczbie około 1200 egzemplarzy (z czego 946 wyprodukowano na licencji). Prawie 500 z nich utracono w wyniku katastrof.
MiG-21 Bison otrzymał radar Fazostron Kopio. Jest w stanie jednocześnie śledzić 8 celów powietrznych i atakować 2 z nich za pomocą półaktywnie kierowanego radarem rakietowego pocisku klasy powietrze-powietrze Wympieł R-27. Według źródeł rosyjskich wariant ten miałby odpowiadać wczesnej wersji F-16A/B Block 15. Indie zmodernizowały dodatkowo awionikę, dzięki czemu piloci otrzymali celownik nahełmowy i możliwość używania pocisków rakietowych, takich jak Wympieł R-73.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.