Lockheed Martin, będący właścicielem koncernu Sikorsky Aircraft Corporation, zamierza zarejestrować swoje biuro w Chile, aby zintensyfikować możliwości prowadzenia sprzedaży samolotów i śmigłowców w całej Ameryce Południowej.

Lockheed Martin chce rozszerzyć sprzedaż w Ameryce Południowej m.in. śmigłowców typu S-70i Black Hawk i samolotów M28 Skytruck, co jest szansą dla zakładów PZL Mielec. /Zdjęcie: Archiwum MILMAG

Lockheed Martin chce rozszerzyć sprzedaż w Ameryce Południowej m.in. śmigłowców typu S-70i Black Hawk i samolotów M28 Skytruck, co jest szansą dla zakładów PZL Mielec. /Zdjęcie: Archiwum MILMAG

Rejestracja biura, która jest w toku, odbywa się w kooperacji i porozumieniu z rządem Chile, gdzie również w przyszłości ma powstać oddział zajmujący się oferowaniem rozwiązań dla lokalnych marynarek wojennych. W ostatnim czasie koncern zajmował się dostawami śmigłowców S-70i Black Hawk, MH-60R Seahawk, a także samolotu krótkiego startu i lądowania M28 Skytruck dla państw regionu Ameryki Łacińskiej. Według informacji Lockheed Martin, obecnie trwają zaawansowane rozmowy z rządami Argentyny, Brazylii, Chile, Ekwadoru, Meksyku i Peru w sprawie sprzedaży kolejnych wiropłatów (Modernizacja chilijskich F-16, 2018-11-12).

Równolegle ujawniono koncepcję rozwojową śmigłowca S-70i, która otrzymała nazwę Coastal Patrol Black Hawk. Powstaje ona przede wszystkim z myślą o ochronie linii brzegowych państw Ameryki Południowej. Wiropłat mógłby monitorować żeglugę morską i identyfikować ruch statków i okrętów, nadzorować granice morskie, chronić rybołówstwo w morskich strefach ekonomicznych,  wykonywać misje poszukiwawczo-ratownicze (SAR) czy zwiększać świadomość sytuacyjną sił morskich. Dzięki swojej konstrukcji, śmigłowiec mógłby zostać dostosowany do zadań zwalczania okrętów podwodnych i nawodnych, za połowę kosztów eksploatacyjnych wiropłatów z rodziny SH-60/MH-60 Seahawk (Patrolowce Gowind dla Argentyny, 2018-12-01).

Projekt S-70i Coastal Patrol Black Hawk znajduje się jeszcze w fazie koncepcyjnej i może zostać zaoferowany zainteresowanym państwom regionu Ameryki Południowej i Środkowej już na początku lat 2020. /Grafika: Sikorsky Aircraft Corporation

Projekt S-70i Coastal Patrol Black Hawk znajduje się jeszcze w fazie koncepcyjnej i może zostać zaoferowany zainteresowanym państwom regionu Ameryki Południowej i Środkowej już na początku lat 2020. /Grafika: Sikorsky Aircraft Corporation

Coastal Patrol Black Hawk znajduje się jeszcze w fazie koncepcyjnej, ale ewentualna oferta dla zainteresowanych państw powinna pojawić się na początku lat 2020. Warto przypomnieć, że 5 lutego 2018 pojawiła się informacja o zakończeniu kwalifikacji dla kompleksowego systemu uzbrojenia S-70M/S-70i. W pełni zintegrowany z istniejącą awioniką śmigłowców system pozwoli na szybkie dostosowanie uzbrojenia strzeleckiego, rakiet niekierowanych i kierowanych powietrze-ziemia. Obecnie trwają prace nad rozszerzeniem zdolności o rażenie celów morskich (Śmigłowce Black Hawk przekazane Policji, 2018-11-30).

Analiza
30 sierpnia w zakładach 52. Grupy Remontowej w bazie lotniczej Pudahuel odbyła się uroczystość wprowadzenia do służby sześciu zmontowanych w PZL Mielec wielozadaniowych S-70i Black Hawk, które otrzymały lokalne oznaczenie MH-60M w chilijskich wojskach lotniczych (Fuerza Aérea de Chile) (Dostawy mieleckich S-70i dla Chile, 2018-03-15).

Wcześniej użytkownikiem sześciu S-70B została brazylijska marynarka wojenna (Marinha do Brasil). Dwa kolejne wiropłaty zostały zamówione. Z kolei 10 września wojskom lądowym Ekwadoru (Ejército Ecuatoriano) dostarczono pojedynczy samolot M28 Skytruck (M28 dostarczony do Ekwadoru, 2018-09-14; MH-60R Seahawk dla Meksyku, 2018-04-22).