10 września, należący do koncernu Lockheed Martin, Sikorsky dostarczył wyprodukowany w zakładach PZL Mielec samolot transportowy M28 Skytruck dla wojsk lądowych Ekwadoru. Samolot odbył lot transatlantycki z Polski.

Samolot M28 Skytruck w malowaniu fabrycznym PZL Mielec wylądował po przebyciu łącznie 13 500 km w bazie w miejscowości Shell/San Pablo de Mera. /Zdjęcie: Lockheed Martin

Samolot M28 Skytruck w malowaniu fabrycznym PZL Mielec wylądował po przebyciu łącznie 13 500 km w bazie w miejscowości Shell/San Pablo de Mera. /Zdjęcie: Lockheed Martin

Samolot został dostarczony w pięć miesięcy od podpisania umowy 18 kwietnia. Wojska Lądowe Ekwadoru (Ejército Ecuatoriano) potrzebowały dwusilnikowego, turbośmigłowego samolotu transportowego do działań prowadzonych w różnych warunkach klimatycznych i trudnych warunkach startu i lądowania. Zapotrzebowanie pojawiło się po katastrofie lekkiego samolotu transportowego IAI 201 Arava 15 marca 2016, w wyniku której zginęła 3-osobowa załoga i 19 skoczków spadochronowych z 9. Brygady Specjalnej 9-BFE (Brigada de Fuerzas Especiales No.9 Patria) (M28 Skytruck dla Ekwadoru, 2018-04-20).

Zgodnie z umową, zakłady PZL Mielec przeprowadziły szkolenie pilotów ekwadorskich i obsługi technicznej, ale operację przebazowania przeprowadziła polska załoga. Samolot wystartował z Polski, wykonując lot nad Islandią, Grenlandią, Oceanem Atlantyckim, Kanadą, USA i Ameryką Środkową. M28 Skytruck po kilku międzylądowaniach i 13 500 km lotu, zakończył podróż w bazie lotniczej Shell/San Pablo de Mera, gdzie stacjonuje 44. Grupa lotnicza wojsk lądowych GAE-44 (Grupo Aero del Ejercito No. 44 Pastaza).

Analiza
Na świecie jest obecnie w użytku 90 samolotów M28, które powstały w oparciu o radzieckie An-28. Jeszcze w 2018 dwa samoloty o oznaczeniu C-145A zostaną podarowane Estonii z nadwyżek USAF w ramach programu Excess Defence Articles (EDA). Samoloty otrzyma w ten sposób także Kostaryka (3), Kenia (3) i Nepal (2).

Z siedemnastu samolotów, w służbie USAF pozostało tylko pięć. Jednak Dowództwo Transportowe (USTRANSCOM) ogłosiło na początku maja 2018 przetarg na lotnicze środki ewakuacji i transportu medycznego dla jednostek specjalnych działających w Jemenie. Według komentatorów, duże szanse na wybór ma M28 Skytruck. Wcześniej dwa egzemplarze wypożyczyły niemieckie wojska lotnicze Luftwaffe z myślą o szkoleniu skoczków spadochronowych (PGZ kupuje Zakład Napędów Lotniczych, 2018-09-03).

W 2014 trzy samoloty trafiły do Jordanii, natomiast w 2011 jeden dotarł do Wietnamu. Największym użytkownikiem, poza Siłami Zbrojnymi RP i Strażą Graniczną (łącznie 42 samoloty), jest Wenezuela, która użytkuje ich 25. Wśród cywilnych użytkowników są spółka JAGS Aviation Guyana z Gujany (1), Narodowa Policja Indonezyjska (4), amerykańska korporacja Sierra Nevada (4) i Departament Bezpieczeństwa Publicznego stanu Arizona (2) (Samoloty dla Straży Granicznej, 2018-06-27).

Ejército Ecuatoriano dysponują obecnie flotą złożoną z pojedynczego, lekkiego samolotu transportowego Pilatus PC-6 Porter, trzech Maule M-7-235 Super Rocket i czterech IAI Arava, a także dwóch cięższych C-212-400 Aviocar i dwóch CASA CN-235.