Przejdź do serwisu tematycznego

Francja odebrała pierwszy samolot Rafale w najnowszej wersji F4

Francuskie wojska lotnicze i kosmiczne odebrały pierwszy doświadczalny egzemplarz samolotu wielozadaniowego Dassault Rafale w najnowszej wersji F4 (oznaczony jako F4.1).

4 marca br. francuskie wojska lotnicze i kosmiczne (Armée de l’Air et de l’Espace) poinformowały w mediach społecznościowych, że dwa dni wcześniej odebrały pierwszy doświadczalny egzemplarz samolotu wielozadaniowego Dassault Rafale w najnowszej wersji F4 (oznaczony jako F4.1). Trafił on do Centrum Doświadczalnego CEMA (Centre d’Expertise Aérienne Militaire), mieszczącego się w 118. bazie lotniczej Mont-de-Marsan w departamencie Landy, w regionie Nowa Akwitania. Co ciekawe, oblot prototypu zaplanowano pierwotnie na 2024.

Przypomnijmy, że francuskie Ministerstwo Sił Zbrojnych podpisało umowę z rodzimą spółką Dassault Aviation na opracowanie i zakup 30 zmodernizowanych samolotów Rafale F4, 14 stycznia 2019. Wartość ówczesnego kontraktu opiewała na 2 mld EUR (wówczas 8,6 mld zł). Zaproponowane modyfikacje mają pozwolić na utrzymanie Rafale w linii do 2040, do czasu gdy zostanie wdrożony samolot nowej generacji FCAS/SCAF (Remote Carrier Airbusa po raz pierwszy wystartował z lecącego A400M).

Później na zakup Rafale F4 zdecydowały się Egipt (30 egzemplarzy do 24 już użytkowanych Rafale F3-R), prawdopodobnie Grecja (6 egzemplarzy do 18 wcześniej zamówionych Rafale F3-R), Zjednoczone Emiraty Arabskie (80 egzemplarzy) oraz Indonezja (42 egzemplarze). Póki co nie wiadomo, czy i jakie samoloty zostaną zaoferowane Serbii.

Zgodnie z informacjami z 2019 roku, Rafale F4 miał otrzymać nowe silniki, zmodyfikowane wyposażenie kabiny, oprogramowanie i płatowiec. Piloci mieli zostać wyposażeni w zmodyfikowany celownik i wyświetlacz nahełmowy Scorpion (podobnie jak wcześniejsze eksportowe indyjskiekatarskie egzemplarze F3-R). Modernizacja obejmuje też łączność, stację radiolokacyjną i układ optoelektroniczny Thales FSO (Front-Sector Optronics). Piloci będą mieć do dyspozycji też zasobnik celowniczy Thales TALIOS (TArgeting Long-range Identification Optronic System), znany wcześniej jako PDL-NG (Pod de Désignation Laser de Nouvelle Génération).

Zmodernizowane samoloty otrzymają nowe systemy sterowania napędem i zaawansowany system diagnostyczny (Système de Pronostic et d’Aide au Diagnostic), wykorzystujący elementy uczenia maszynowego (tzw. sztucznej inteligencji) i zbioru danych Big Data. Rafale F4 zostaną zintegrowane z pociskami powietrze-powietrze MICA NG, pociskami manewrującymi powietrze-ziemia Storm Shadow/SCALP z głowicą konwencjonalną i ASMP-A/ASN4G z głowicą nuklearną i naprowadzanymi laserowo bombami SBU-64 AASM w wersji o wagomiarze 1000 kg.

Zdjęcia: Armée de l’Air et de l’Espace

Rafale F4 to kolejny etapem modernizacji samolotu: F1 był wariantem Rafale N dla marynarki wojennej, F2 miał większe zdolności przenoszenia i odpalania pocisków powietrze-powietrze i powietrze-ziemia, natomiast w odmianach F3 i F3-R skupiono się na rozbudowie zdolności do realizowania misji wielozadaniowych.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

C295 dla Indii

2019-03-29
X