Przejdź do serwisu tematycznego

Francja odebrała pierwszy samolot Rafale w najnowszej wersji F4

Francuskie wojska lotnicze i kosmiczne odebrały pierwszy doświadczalny egzemplarz samolotu wielozadaniowego Dassault Rafale w najnowszej wersji F4 (oznaczony jako F4.1).

4 marca br. francuskie wojska lotnicze i kosmiczne (Armée de l’Air et de l’Espace) poinformowały w mediach społecznościowych, że dwa dni wcześniej odebrały pierwszy doświadczalny egzemplarz samolotu wielozadaniowego Dassault Rafale w najnowszej wersji F4 (oznaczony jako F4.1). Trafił on do Centrum Doświadczalnego CEMA (Centre d’Expertise Aérienne Militaire), mieszczącego się w 118. bazie lotniczej Mont-de-Marsan w departamencie Landy, w regionie Nowa Akwitania. Co ciekawe, oblot prototypu zaplanowano pierwotnie na 2024.

Przypomnijmy, że francuskie Ministerstwo Sił Zbrojnych podpisało umowę z rodzimą spółką Dassault Aviation na opracowanie i zakup 30 zmodernizowanych samolotów Rafale F4, 14 stycznia 2019. Wartość ówczesnego kontraktu opiewała na 2 mld EUR (wówczas 8,6 mld zł). Zaproponowane modyfikacje mają pozwolić na utrzymanie Rafale w linii do 2040, do czasu gdy zostanie wdrożony samolot nowej generacji FCAS/SCAF (Remote Carrier Airbusa po raz pierwszy wystartował z lecącego A400M).

Później na zakup Rafale F4 zdecydowały się Egipt (30 egzemplarzy do 24 już użytkowanych Rafale F3-R), prawdopodobnie Grecja (6 egzemplarzy do 18 wcześniej zamówionych Rafale F3-R), Zjednoczone Emiraty Arabskie (80 egzemplarzy) oraz Indonezja (42 egzemplarze). Póki co nie wiadomo, czy i jakie samoloty zostaną zaoferowane Serbii.

Zgodnie z informacjami z 2019 roku, Rafale F4 miał otrzymać nowe silniki, zmodyfikowane wyposażenie kabiny, oprogramowanie i płatowiec. Piloci mieli zostać wyposażeni w zmodyfikowany celownik i wyświetlacz nahełmowy Scorpion (podobnie jak wcześniejsze eksportowe indyjskiekatarskie egzemplarze F3-R). Modernizacja obejmuje też łączność, stację radiolokacyjną i układ optoelektroniczny Thales FSO (Front-Sector Optronics). Piloci będą mieć do dyspozycji też zasobnik celowniczy Thales TALIOS (TArgeting Long-range Identification Optronic System), znany wcześniej jako PDL-NG (Pod de Désignation Laser de Nouvelle Génération).

Zmodernizowane samoloty otrzymają nowe systemy sterowania napędem i zaawansowany system diagnostyczny (Système de Pronostic et d’Aide au Diagnostic), wykorzystujący elementy uczenia maszynowego (tzw. sztucznej inteligencji) i zbioru danych Big Data. Rafale F4 zostaną zintegrowane z pociskami powietrze-powietrze MICA NG, pociskami manewrującymi powietrze-ziemia Storm Shadow/SCALP z głowicą konwencjonalną i ASMP-A/ASN4G z głowicą nuklearną i naprowadzanymi laserowo bombami SBU-64 AASM w wersji o wagomiarze 1000 kg.

Zdjęcia: Armée de l’Air et de l’Espace

Rafale F4 to kolejny etapem modernizacji samolotu: F1 był wariantem Rafale N dla marynarki wojennej, F2 miał większe zdolności przenoszenia i odpalania pocisków powietrze-powietrze i powietrze-ziemia, natomiast w odmianach F3 i F3-R skupiono się na rozbudowie zdolności do realizowania misji wielozadaniowych.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Prezydent Andrzej Duda w Fabryce Broni

Prezydent RP Andrzej Duda i szef Biura Bezpieczeństwa Narodowego Jacek Siewiera złożyli wizytę w należącej do Polskiej Grupy Zbrojeniowej, Fabryce Broni Łucznik-Radom.

Szef Sztabu Generalnego Wojska Polskiego w Mesko

Szef Sztabu Generalnego Wojska Polskiego generał Rajmund T. Andrzejczak złożył wizytę w należących do Polskiej Grupy Zbrojeniowej zakładach spółki Mesko w Skarżysku Kamiennej.

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

C295 dla Indii

2019-03-29
X