14 maja dowództwo NAVAIR (Naval Air Systems Command) opublikowało zapytanie o informację (Request For Information, RFI) dotyczące nowych odrzutowych samolotów szkolenia zaawansowanego w ramach programu o kryptonimie UJTS (Undergraduate Jet Training System), Nowy samolot bazowania lądowego ma docelowo zastąpić zbudowane w liczbie 221 egzemplarzy w latach 1988-2009 samoloty Boeing T-45C Goshawk, używane do szkolenia pilotów marynarki i Korpusu Piechoty Morskiej (US Marine Corps, USMC) (TH-73A dla US Navy, 2020-01-15).

Samoloty szkolenia zaawansowanego T-45 Goshawk weszły na wyposażenie US Navy i USMC w 1991 (zmodernizowany wariant T-45C w 1997), ale dopiero w 2016 zaczęły występować problemy eksploatacyjne, co przyspieszyło rozpoczęcie programu ich następców. Wprowadzenie ich planuje się począwszy od 2028 / Zdjęcie: Jameson E. Lynch, US Navy

Samoloty szkolenia zaawansowanego T-45 Goshawk weszły na wyposażenie US Navy i USMC w 1991 (zmodernizowany wariant T-45C w 1997), ale dopiero w 2016 zaczęły występować problemy eksploatacyjne, co przyspieszyło rozpoczęcie programu ich następców. Wprowadzenie ich planuje się począwszy od 2028 / Zdjęcie: Jameson E. Lynch, US Navy

Przewiduje się, że nowe samoloty rozpoczną proces wymiany zaplecza szkoleniowego począwszy od 2028. Może to być konstrukcja dostępna w produkcji seryjnej już teraz, ale wymagająca minimalnych modyfikacji. Wymagany jest samolot dwumiejscowy o napędzie odrzutowym, którego awionika będzie wyposażona w moduły precyzyjnego lądowania PLM (Precision Landing Modes), podobnie jak pokładowe F/A-18E/F Super Hornet.

Nowe samoloty będą używane do realizacji zadań w zakresie ćwiczebnych lądowań na pokładzie lotniskowców (Field Carrier Landing Practice, FCLP) i procedur touch-and-go. Oznacza to, że nie jest wymagany samolot dostosowany do realizacji misji pokładowych, a więc wyposażony hak do lądowania i zmodyfikowane podwozie przednie do startu z katapultą. Niemniej, samolot musi być odporny na twarde lądowania, takie jak na lotniskowcach, gdyż będzie wykorzystywany na lądowym treningowym pokładzie lotniskowca.

Minimalny resurs techniczny płatowca określono na 14,4 tys. godzin (rocznie 400 godz.) lub 43,2 tys. lądowań (rocznie 1200, w tym 45 touch-and-go na lotniskowcu). Prędkość maksymalne ma wynieść co najmniej 1111 km/h (Ma0,84), a pułap praktyczny około 12,5 m (41 tys. stóp). Ma być wyposażony w radar z aperturą syntetyczną SAR i inne czujniki, a także dwa węzły uzbrojenia do integracji z pociskami rakietowymi i bombami w celu symulacji misji powietrze-powietrze i powietrze-ziemia.

Analiza
Wśród poszukiwanych następców samolotów T-45C Goshawk, będących głęboko zmodyfikowanymi brytyjskimi samolotami szkolnymi BAe Hawk, można wymienić konstrukcje dostępne na rynku, takie jak Boeing/Saab T-7A Red Hawk (wybrane do szkolenia zaawansowanego przez amerykańskie Siły Powietrzne), a także KAI/Lockheed Martin T-50 Golden Eagle czy Leonardo M346 Master (USAF zamówi szkolno-bojowe F/T-7X, 2020-03-22).

Eksploatacja T-45C była w ostatnich latach problematyczna. W kwietniu 2017 zawieszono szkolenia na tym typie, gdy ponad stu instruktorów odmówiło wykonywania lotów z powodu coraz częstszych awarii pokładowych wytwornic tlenu (On-Board Oxygen Generating System, OBOGS). Protest objął około 40% (według innych źródeł nawet 75%) personelu latającego z baz lotniczych marynarki NAS Meridian w stanie Missisipi, NAS Kingsville w Teksasie i NAS Pensacola na Florydzie. Incydenty przyspieszyły rozpoczęcie programu następcy T-45C o kryptonimie UJTS. Rozważano też realizację szkoleń w jednostkach szkolnych USAF.